Jump to content

Kostnader ved å eie stor båt (over 40 fot)


stima

Recommended Posts

Hei forum.

Jeg vurderer å selge båten til fordel for større båt.

Jeg har i dag 31 fot men trenger mer plass.

 

Har sett for meg et par båter som Fairline phantom 43/ Princess 440 rundt 2000 mod

Da de har noe av det jeg ser etter som: 3 kabiner, 2 motorer med aksel og bak "dør"

Har blitt fortalt at det koster ca 10% av båtens verdi og eie en sånn båt!

Å der kommer mine forundringer, hvordan i alle dager kan det koste inn til 150K for å eie en sånn båt? å da er ikke drivstoff utgifter eller renter/verdi tap regnet med? :confused:

 

Har regnet litt grovt på det, sånn ser det ut.

Båtplass ca 20K, forsikring 7K, service på motorer 10K om man gjør det selv, polering/stoffing ca4K.... :clap:

 

Er takknemlig for innspill her :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Riktig som Kire sier, finnes en tilsvarende tråd til. men 2000 er ikke akkurat nytt, så regn med 25-50000,- pr. år i utstyr som du vil oppdatere eller bytte ut fordi det begynner å skrante. Det kommer i tillegg til de summene du nevnte. Mitt inntrykk er at folk undervurderer den kosten, eller overser den fordi den ikke er så morsom å ta med seg. Jeg oppdaterte for ca. 25000 i år, og det samme kommer til å gå ut til neste år. Ser det allerede. Baugwinsj som må byttes, førersete som skal byttes, instrumenter som skal byttes, nytt kjøleskap bør inn, passert 15000 bare der.

Ønsker i tillegg å legge litt teak, skulle gjerne ha forlenget badeplattformen (glassfiberstøp) trenger ett nytt davitsystem, så der kommer i tillegg 25-30000. Slik kan alle drive på når båten blir noen år. Ved siden av kommer verditap, så ikke undervurder kosten ved å ha litt eldre båt.

Link to post
Share on other sites

Det gjelder å finne en båt med det utstyret du er fornøyd med. Utstyr koster flesk, men lever lenge om du er tilfreds med det !

Årlig kostnad for en 40 fot båt for meg er 20.000,-(stippulert) + oppgraderinger(da gjør jeg alt selv og er medlem i båtforeninng)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det gjelder vel ikke bare båter over 40" som må oppgradere utstyr.

Om en liker å ha ting litt på stell er det dyrt med mindre båter også, men kanskje det ikke er så mye utstyr i en mindre båt ( dobbel instalasjon etc).

 

Jeg kjøpte en relativt strøken 28" båt. Men etter at jeg overtok den er det ganske mye som er erstattet.

Litt for at jeg liker å ha det på stell, litt for at noe av utstyret begynte å bli gammelt.

 

Kan nevne:

Nye forbruksbatterier

BEP laderelee

NASA strømm monitor

Kjøleskap

Div led pærer/ lamper

Vindusvisker motor/ arm/ vindusviskere

Display til ankervinsj

Joystick til baugthruster

Ekspansjonstank til Vannsystemet

Rengjort septik tank/ ferskvannstank

 

 

Ting som skal utbedres:

Ny kartplotter

Nye gardiner

Overmadrasser

Rengjøre diseltank

Mulig flytte VHF til en bedre plassering

Lage hyller i ett skap for mer lagringsplass

Osv

Osv

( denne listen er ett levende dokument som stadig blir korigert)

 

Snakker vi større båt er det mer utstyr, større tanker, osv...

 

Men jeg ser uansett på dette som en hobby og liker å holde på i båten, en må bare se bort fra alle

Båtlappene som forsvinner.

Det er tilfredstillende å gå på tur når alt er på stell og en har fått det som en ønsker.

 

Lykke til :)

 

larss

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke snakke for andre, men jeg har hatt min båt i 5 sesonger. Jeg ligger i snitt på 70tusen (har ikke finregnet, så det er estimat) i året i vedlikehold/oppgradering/reparasjon, så kommer båtplass, opplag, forsikring, service og diesel i tillegg. Og verditap

 

Tallet kunne vært lavere. Jeg hadde ikke trengt ny radar, plotter, omtrekt salong, syrefast septik med måler, batteriovervåkning og sammenkobling gjort av elektriker etc etc, eller kanskje rimeligere løsninger. Dessuten er nok mitt tall litt høyt da det nok var et vedlikeholdsetterslep fra forrige eier som ikke var oppdaget.

 

Men der jo ofte slik med båtfolk at vi også gjør ting som strengt tatt ikke er nødvendig...

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sett for meg et par båter som Fairline phantom 43/ Princess 440 rundt 2000 mod

Da de har noe av det jeg ser etter som: 3 kabiner, 2 motorer med aksel og bak "dør"

 

P.S.

Phantom 43 har 2 cabiner, ikke 3. Skal du ha 3 cabiner må du se etter Phantom 46.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skal du holde en slik båt vedlike og gjøre nødvendige oppgraderinger kontinuerlig slik at ting ikke forfaller og blir helt utdatert, samt forsikring, opplag og båtplass osv. Er nok et sted mellom 100 og 150t pr år ganske riktig hvis du gjør det meste selv. Har selv hatt en 42 fot seilbåt og brukte ca 100t i året på å holde båten, gjorde da alt selv.

Link to post
Share on other sites

På nevnte båttype: JA. Har du IPS trenger du ikke baug- og hekkthruster men det blir ikke noe billigere. Om du trenger winch både foran og bak? Etter min mening ja. Ligger du inntil en gjestebrygge med hekken inn som er det eneste praktiske med slik båt trenger du en foran, på større båter to. I elv likeså. Skal du inn med baugen over land må du ha en bak. Nettverksplottere finnes nå med mulighet for tilkobling av flere skjermer, tilkobling til radar, AIS og mere til og det er absolutt noe som gjør navigeringen både sikrere og lettere. Det finnes masse mer for den som vil ha det dønn iorden og det meste hører vel hjemme i en treogførtifoter? 70k i året i oppgraderinger høres kanskje mye ut? Hva er da realistisk levetid for elektronikken, treverket, salongene, kallesjene, varme-, kjøle- og fryseaggregater, VVS, strømaggregat m.m. og hvor mye er realistiske kapitalkostnader og verdifall på en båt til 4,5-5 mill?

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror du kan regne minst en dobling av oppgradering / vedlikeholds posten ut i fra det du har i dag på din 31`. To motorer er dobbelt så dyrt, samt man har mere og dyrere utstyr i større båt.

 

På en 2000 mod båt kan du regne med at ting begynner og ryke & mye ( det meste) må byttes ut de neste 5-10 år, selv om man er nøye med vedlikehold.

Motorene får også et større vedlikeholdsbehov etter hvert som timetall og tæringer gjør seg gjeldene.

Det koster helt klart en del penger hvis man skal ha stor båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...