Jump to content

Trenger man egentlig bunnsmørning ?


steinar kvarme

Recommended Posts

Som tittel sier, trenger man dette på ein liten båt (14 fot) som man setter på sjøen i april og tar på land i September og spyler rein, vasker og polerer ? Eller vil båten bli overgrodd på 5 mnd uten bunnsmøring når den blir brukt nesten kvar helg og i heile ferien. Eller har denne bunnsmørningen noen annen funksjon enn å forhindre groing. Spør av rein uvitenhet :)

PS:Dette gjelder ein glassfiberbåt

Redigert av steinar kvarme (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis båten ligger ute fem måneder uten bunnstoff, vil du ganske garantert ha et fint teppe med rur under vannlinje, og med påfølgende skrapejobb. Har du mulighet til å dra den opp minst hver sjette uke, og får vasket av det geléaktige belegget som er ruryngelen, burde det gå bedre.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Så ting skjer på så kort tid uten bunnsmørning, greit å veta. så einaste måten å sleppe bunnsmøring er å ta båten på land etter kvar gong den har vore i bruk. Jaja då har innlandsbonden med hytte ved sjøen lært litt i dag og :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er jo bare å prøve og se hvordan det går, men noe sier meg at du kommer til å bruke bunnstoff neste sesong etter å ha brukt noen dager på skraping, pussing, syre og annen elendighet for å få dritten av igjen.

 

5 måneder uten bunnstoff i rette forholdene blir omtrent slik :

 

bilde

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I min ungdom hadde jeg og en kamerat en båt sammen.

Vi skulle skulle utsette stoffingen litt og ta opp båten å gjøre det senere,

Men når båten var på vannet så ble det utsatt og utsatt. Til slutt fikk vi ikke båten i plan.

Skrape jobben vi fikk da var stooooooor.

Så det anbefales å stoffe. Året etter kan du trolig bare flekke over de steden hvor du mangler bunnstoff

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg trenger ikke bunnstoff på min 18-foter, og har heller ikke hatt det og kommer ikke til å ha det. Mye arbeid spart der :smiley:

 

Ingen problem med groe men så bruker jeg båten relativt ofte og den går relativt fort, så det rekker ikke å bli noe skjegg på den før det vaskes naturlig av igjen.

Har tatt den opp noen ganger i sommer og inspisert i forbindelse med andre ting (montering av ditt og datt, reparasjoner, utprøving av motorhøyde m.m.)

Mulig den ligger i ei båthavn som ikke er så utsatt for groe da, relativt mye og rent brakkvann. Jeg vet at ei anna båthavn her i kommunen er mere utsatt.

Vask og polering under et par ganger i sesongen vil ytterligere forhindre groe om den skulle bli liggende et par uker urørt.

Men sesongen for slike båter er relativt kort her i nord så den står jo på land minst halve året.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Først skal jo båten primes med 2k epoxyprimer etter alle kunstens regler, helst 5-6 strøk. Vannlinje skal merkes opp og mattsliping av skrog, Så bunnsmøring og vedlikehold jevnlig.

Kunne man snu båten opp ned eller sideveis på enkelt vis hadde det jo ikke vært en greiere jobb, men man må altså ligge under... Og alt dette koster tid og penger ja.

Vask og polering er nærmest gratis og tar ikke lange tiden. Et lett valg i mitt tilfelle da.

Må innrømme at jeg har hoppa over poleringa i år (men bruker poleringsvaskemiddel turtle super wash), uten at det har betydd noe særlig negativt for evt. begroing.

Men en fordel med et betydlige antall strøk 2k epoxyprimer er jo at det gir en viss beskyttelse av gelcoat hvis man pleier å gå i land på en strand o.l.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

høytrykkspyling hjelper ikke så godt mot slim, det er skrubb, kost eller svamp som er tingen virker det som. Selv om det ikke sitter godt fast så tar liksom ikke høytrykkspyleren det så godt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Først skal jo båten primes med 2k epoxyprimer etter alle kunstens regler, helst 5-6 strøk. Vannlinje skal merkes opp og mattsliping av skrog, Så bunnsmøring og vedlikehold jevnlig.

Kunne man snu båten opp ned eller sideveis på enkelt vis hadde det jo ikke vært en greiere jobb, men man må altså ligge under... Og alt dette koster tid og penger ja.

Vask og polering er nærmest gratis og tar ikke lange tiden. Et lett valg i mitt tilfelle da.

Må innrømme at jeg har hoppa over poleringa i år (men bruker poleringsvaskemiddel turtle super wash), uten at det har betydd noe særlig negativt for evt. begroing.

Men en fordel med et betydlige antall strøk 2k epoxyprimer er jo at det gir en viss beskyttelse av gelcoat hvis man pleier å gå i land på en strand o.l.

 

TS spør om en båt på 14 fot som bare skal ligge ute på sommeren og da er din "metode" en betydelig "over-kill" så det holder, og vel så det. Selv hadde jeg kun mattet litt, lagt på et strøk primer (en-komp) og et strøk med selvpolerende og ferdig med saken. Fungerte i alle fall svært greit for meg med en tilsvarende båt. De neste årene legger man på et nytt strøk, hvis nødvendig, eventuelt flekker litt eller bare setter ut båten som den er.

 

Forøvrig er min erfaring at høytrykkspyling fungerer aldeles utmerket på slim og gjorde det selv for bare noen dager siden på min båt. Den har ligget ute i tre måneder og ble sist bunnsmurt for to sesonger siden og var ikke begrodd utover litt slim. Dette var til og med hvitt bunnstoff, men fra Hempel.

 

Rask høytrykkspyling noen ganger i løpet av sesongen er i allefall mer miljøriktig enn stoffing.

 

Ja, men ikke alltid like lett for alle/alle steder å ta opp båten på land flere ganger i sesongen og få den høytrykks-spylt.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Osmosebeskyttelse ? Ja for båter som ligger ute året rundt og i et langsiktig perspektiv.

Men vi skriver nok ca år 2050 når min 18-foter har lagt ute på vannet i tilstrekkelig mange år til å evt. utvikle noe slikt vil jeg tro. Og da er jeg neppe eier av den.

Det tørker nok fint de 6-7 månedene båten står på land med ubehandlet gelcoat.

 

NB! Trådstarter spør om en 14-fots båt og da er det ikke noen stor jobb å ta den opp en gang i blant for rengjøring.

 

Jeg får ikke slimet vekk med høytrykkspyling, bare det grønne på akterspeilet der fartsvannet ikke tar.

Når jeg stryker med hånda under skroget når den har lagt ute noen uker kjenner jeg et nesten usynlig slimlag etter høytrykkspylinga. Men en omgang med vanlig bilsvamp får gelcoaten helt ren igjen.

Slimlaget har ingen betydning for farten, men er jo grunnlag for videre vekst så det bør fjernes noen ganger i sesongen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Først skal jo båten primes med 2k epoxyprimer etter alle kunstens regler, helst 5-6 strøk. Vannlinje skal merkes opp og mattsliping av skrog, Så bunnsmøring og vedlikehold jevnlig.

Kunne man snu båten opp ned eller sideveis på enkelt vis hadde det jo ikke vært en greiere jobb, men man må altså ligge under... Og alt dette koster tid og penger ja.

Vask og polering er nærmest gratis og tar ikke lange tiden. Et lett valg i mitt tilfelle da.

 

Hvis du mener du ikke har noe nytte av vannbarriæren du kan få av epoxyprimer kan du droppe det og bare prime for vedheft. Og jeg skjønner ikke at det er noe enklere å ligge under båten og polere ... ? Det er da mye tyngre, må gjøres i to omganger, og flere ganger i sesongen. Men ja, når du skal legge på bunnstoff første gang er det litt mer jobb. Det er heller ikke sikkert det er nok å bare flekke, hvis det er en hurtiggående båt du bruker mye, men det er uansett enkelt å rulle på et strøk, en skikkelig latmannsjobb i forhold til polering, syns jeg ihvertfall da.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hurtigpolering uten hardvoks og maskin går kjapt :smiley: Finnes mange greie midler idag.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har min 30 fot snekke liggende i brakkvann og har aldri gjort annet enn å flekke de plassene bunnstoffet har flasset av null groing hos meg. Har heller aldri primet å det er ikkenoe problem hos meg . Stoffe båten er uten tvil mye enklere enn å polere 1 til flere ganger iløpet av sommeren.

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jo større og jo saktere båten går eller jo sjeldnere den brukes, jo viktigere med bunnstoff naturligvis. Og beliggenhet.

Alle får gjøre som de selv mener er best. For folk flest :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

hurtigpolering uten hardvoks og maskin går kjapt :smiley: Finnes mange greie midler idag.

 

Rulle på bunnstoff går nå enda raskere. ... og det er ikke nødvendig å gjøre mer enn en gang i sesongen. Kanskje ikke den store forskjellen på en 14 fots båt, men jeg føler nå alltid at jeg er ferdig med oppoverbakkene når båten er polert og jeg kan rulle på bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

ja men det tar jo litt tid å maskere vannlinja og å vente på at det tørker :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, hvis det er et problem å vente på at det tørker så har nok bunnstoffet tapt, det er nok ikke mye morsommere enn å se på at vanlig maling tørker :o) Men vil påstå det er lettere å maskere vannlinja en gang om våren, hvis alternativet er å ta den opp flere ganger gjennom sesongen for polering... på den annen side så er det kanskje ikke så mye jobb å ta opp en båt på 14 fot. Svaret er vel at man ikke trenger stoffe, og så blir det opp til TS om han syns poleringa medfører for mye ekstraarbeid.

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke polere heller, og vi vet jo ikke om den 14-foteren har vært stoffet før. Har den det så må man vel fortsette.

Vet ikke hvor mye poleringa har å si. Siden jeg ikke har polert bunnen i år men ikke fikk ut båten før 1. juni så vet jeg ikke helt sikkert betydningen av polering eller ikke.

Men det finner man jo ut etterhvert.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja men det tar jo litt tid å maskere vannlinja og å vente på at det tørker :smiley:

 

Ja, å maskere vannlinjen bruker jeg nok ti minutter på hvis jeg jobber sakte, og mens jeg venter på at bunnstoffet tørker så kan jeg jo f.eks tilbringe en natt i sengen så går tiden fortere. Men som du selv sier; enhver får gjøre som de selv vil og løse sine "problemer" så godt de kan.

Igjen, det er snakk om en 14-fots båt, og en slik båt legger jeg på land om vinteren med rumpa opp etter å ha tatt motoren av og da er det nokså enkelt å både maskere vannlinjen og flekke med litt bunnstoff.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...