Jump to content

Evinrude 9,9 varmskjært? Verdt å fikse?


Crescent 535 HT

Recommended Posts

Hei! Det viser seg at guttungen har kjørt påhengeren enten uten olje, eller uten kjøling. Jeg mener bestemt at det har vært olje i bensinen, så jeg tror det har skjedd noe med kjølingen. Impeller var byttet i vinter, og den har hatt en frisk kjølevannstråle. Guttungen klagde på røykutvikling, og at motoren stoppet når den ble varm. Gikk visst ok når den var kald. Jeg satte meg i jolla og fyrte opp for å sjekke. Den var litt mer tungstartet enn vanlig, men hadde kjølevannstråle. Etter å ha gått noen minutter på høy tomgang i fri ville den dø ut, og kjølevannstrålen var redusert til damp/eksos. I tillegg så jeg helt tydelig på toppen at den var og hadde vært alt for varm (misfarging). Gangen på motoren er ikke vesentlig endret, og det er ikke ulyder. Spørsmålet er om det verdt å gjøre så mye med motoren. Den er en ca 20 år gammel motor. Er det noen som med hell har reparert motor med lignende symtomer? Rent teknisk tror jeg at jeg skal klare jobben, men gidder ikke hvis det blir veldig dyrt og arbeidskrevende. Takknemlig for tips/tilbakemeldinger.

 

Mvh

Jostein

Redigert av Crescent 535 HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...