Dagsven Startet 16.August.2013 Link til dette innlegget Startet 16.August.2013 (redigert) Hei folkens! Har idag en E-tec som jeg skal selge. Har skikket litt på Honda motorerne 150 Hk Vtec. Hvordan er disse? Syntes egentlig designet er litt "tamt" kontra E-tec! Redigert 16.August.2013 av Dagsven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 behold e.-techen ;) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.August.2013 Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 Designet er jo noen år gammelt, det er jo begrenset hvor fancy det kan bli på en båtmotor liksom. Motorene er naturlig nok blant det beste man kan kjøpe for penger, det er jo Honda.Men i 150 hk klassen er det bare en motor som jeg syns virkelig skiller seg ut (egentlig to om man tar med Verado med sine gode trimmingsmuligheter). Det er naturligvis den nye Mercury F150 vi snakker om, går det egentlig an å velge noe annet ? Har hatt E-tec selv og har Honda nå.. har ingen favorittmerker. Alle har sine fordeler og særegenheter. Syns Hondaen er vel så fin som andre Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Folk I Båt Svart 17.August.2013 Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 Har "design" noen betydning ved innkjøp av en påhengsmotor? Av alle ting? Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 17.August.2013 Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 Har "design" noen betydning ved innkjøp av en påhengsmotor? Av alle ting? Teknisk design, ja. Det betyr hvertfall mye for meg. Honda BF150 er basert på 2,4 literen som yter 190hk i Accord, Odyssey og CR-V. Ikke mange av disse motorene i Norge, riktignok. Motoren har variabel ventilåpningstid, variabelt ventilløft og digital PGM-FI motorstyring. Den kan omprogrammeres tilbake til 175hk bare på software. Setter du inn kammene fra bilmotoren i tillegg til software, får du 190hk og bilkarakteristikk som fungerer meget godt på lette båter, mens den blir noe lat fra bunn på tyngre båter. Om du tar steget helt ut, kan du kjøpe sintere kamaksler til bilmotoren, bytte til Mugen-programmering i motorstyring, og ta ut over 200hk. Det holder i bil, men ville kanskje ikke gjort det på sjøen... Jeg har aldri hørt noe negativt om disse motorene. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Folk I Båt Svart 17.August.2013 Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 Joda. Mulig det var det tekniske designet han syntes var litt tamt. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 17.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 Føler ikke for å forsvare at når jeg skal velge meg en ny (brukt) motor at jeg også ser på hvordan motorene er designet. Funksjon er viktigst men de fleste nye motorer er vel bra? Nordkapp båtene har flotte linjer og vil nødig ødelegge dette ved å sette på noe annet enn E-tec. Ser dog at dem blir levert med Honda i Sverige. Ligger en 07 150 hk ute på finn.no som man kanskje kunne fått til en overkommelig pris. http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=43155761&engine_effect_to=220&dealer_segment=0&dealer_segment=1&engine_effect_from=150 Syntes også det er rart at denne ikke har blitt solgt: http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=42876945&engine_effect_to=220&dealer_segment=0&dealer_segment=1&q=E-tec&engine_effect_from=150 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.August.2013 Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 Honda er det fabrikat som har drevet lengst med 4takt påhengsmotor, faktum er vel at det er det eneste dem har laga. Ikke er Honda bare teknisk avangserte motorer, men det er også veldig pålitlig og driftsikkert. selv en Honda må jo vedlikeholdes. Så klart. Når det gjelder VTEC så har dette eksistert på bil siden slutten av 80 tallet. Det har ennå ikke vært en eneste reklamasjon på toppene på disse motorene meg bekjent!!! Honda haraldrig vært nr. 1 på toppfart i tester, men tar igjen på andre ting. Forbruk, støy/motorkarakteristikk, forbruk. hadde jeg hatt valget på merke påhenger så hadde jeg valgt Honda. Jeg sier ikke at den er mye bedre enn en Yamaha eller Mercury!! Men jeg har veldig god erfaring med Honda og det har aldrig vært noe trøbbel! Jeger faring med biler, moped, MC, ATV, plenklippere og kantklippere. Jeg har kjørt båt med Honda 50 og 75. Syntes dem var helt fantastisk. Spør f.eks folk som har Honda aggregat eller klipper om dem er fornøyd? Når det gjelder utvendig design så prøver Honda å lage så smale motorer som mulig. Om design er avgjørende kan jeg desverre ikke gi noen råd. http://www.kellox.no/index.php?id=15780 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart 17.August.2013 Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 (redigert) Selv om jeg har Honda så må jeg få slenge ut litt dritt om dem også, de har gjort sine generaltabber de også, selv om det er mange år siden. Først på 80-tallet konstruerte de noen av de flotteste MC-motorer som har vært laget, nemlig VF-serien fra 400-1100 kubikk V4 (V4 motor med 100 kubikk pr. sylinder og 16 ventiler er det kun Honda som kan finne på å lage). Men dessverre hadde de slurvet med oljetilførselen til kammene på det største modellene, så kammer og vippearmer ble spist opp hvis man ikke brukte spesielle tilsetninger til oljen evt. Motul olje som kunne utsette problemet litt. Men det var det jo ikke mange som brukte, så det kostet Honda dyrt og de mistet nok mange trofaste tilhengere også. Jeg solgte min -84 VF1100C etter noen år da den utvidete 5-års garantien på kammene var gått ut og jeg ikke hadde funnet noen løsning på problemet. Etter at internett kom ble det jo lansert løsninger som stort sett fikset det problemet, men 10-15 år for sent for de fleste. Men Honda lærte nok av feilen for siden har de vært blant de beste motorprodusentene. Ikke lett å se at dette er en over 30 år gammel modell. VF400F ble lansert 10 desember 1982, og var forløperen til VF500F. 55 HK v/11500 o/min. Legg merke til innkapslede bremseskiver foran. Redigert 17.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 17.August.2013 Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 Ingen tvil om at Honda lager teknisk avanserte og pålitelige motorer. Men jeg syns av og til de har litt mye fokus på "teknikk for teknikkens egen skyld" , på en båtmotor går jeg heller for mindre leamikk - som f.eks Mercurys F150 som vinner tester over Hondaen Når det gjelder utvendig design på motorene, så er det stort sett det samme for meg hvordan den ser ut bare det står Yamaha på den Neida, skulle nok fint klart å hatt båt med f.eks e-tec eller Honda på hekken Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 17.August.2013 Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 Mercury F150 er den eneste 150-hesteren jeg kunne ha hatt på hekken uten fare for at båten blir altfor baktung. Pussig da at den samtidig er størst og sterkest i klassen Men vet jo ikke hvordan akterspeilet hadde reagert når 3 liter sparker fra i forhold til 1,5 liter... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 17.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 Vekt er betydelig case ja. Honda veier mye kontra feks. Etec. Ikke så rart da det er 2t VS 4t. Evinrude E-tec 200 hk (ikke HO) veier like mye som 150hesteren altså 196 kg. Det er jo fantastisk lite. Til sammenligning veier Honda Vtec 150 hk 214 kg. Men var ute på marinaen idag og tok en titt på en 150 hk Honda. Den var ikke så "gale" i virkeligheten. Den nye 250 hk til Honda syntes jeg faktisk er rett så fin i designet!:) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.August.2013 Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 (redigert) For moderne båter rundt 20 fot og oppover spiller nok ikke vekta inn så mye. 200 eller 240 kg er ikke avgjørende for båtens egenskaper, men lavere vekt er jo ingen ulempe. 18 kg vektforskjell er egentlig forsvinnende lite på en båt som veier over 1000 kg med motor så man må ikke se altfor mye på det selv om produsentene gjør et stort nummer av det. Tykkere gods kan bety lengre levetid i teorien. Mercury F150 er i så måte et underverk av en konstruksjon, håper levetiden ikke lider for det. E-tec 150 og 200 er helt identiske motorer, kun motorstyringa som er forskjellig. Lundins Marin kan nå fikse det såvidt jeg ser på hjemmesiden deres I gamle dager (2009) måtte vi bytte motorstyringa for å få mere effekt på E-tec og det er ikke enkelt å få tak i rimelig. Men nå er det ikke bare Verado-eiere som kan nyte godt av slik modifisering lengre. Verado 135/150 er tyngst i klassen men Lundins Marin kan enkelt fikse 50-100 hk ekstra på disse med tilnærmet full driftssikkerhet bevart (er grundig testet). Her en 20-foter med 278 kg Yamaha F200 V6 på hekken http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43341398 Lundins kan forøvrig "justere" denne opp til 250-275 hk Redigert 17.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 17.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 Enig i at 18 kg ikke har så mye å si. Tester på 620 avant viste at de syntes 200 hk var for mye på denne båten og det med Honda motor. 200 hk fra Honda veier 272 kg i XL mens E-tec veier da 196 kg. Det er faktisk svimlende 76 kg mer. Det vil jeg tro har MYE å si på en 20 foter. I testen mener de at den blir for tung på akter. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.August.2013 Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 (redigert) Ja ønsker man 200 hk og ca 200 kg så er det vel bare et brukt (E-tec 200) og et nytt alternativ (Yamaha F200 4-syl) å velge i idag. Ellers er jo Suzuki DF175 et lettere alternativ enn V6 4-takterne og Verado. Men mest fartspotensial har du nok med Verado 135/150 og omprogrammering (forsåvidt også 175/200 det er jo samme motor men dyrere/sjeldnere brukt). Vekta på 231 kg (L stamme) er neppe noe problem. Men det er vel XL stamme på 620 Avant ? Er vel ikke mange kg ekstra. Mercury oppgir ingen vekt på XL stamme. Forøvrig er jo E-tec 200 HO en kraftig sak (som du linket til litt lengre opp her) med 3,3 liters V6 2-takt uten at den veier spesiellt mye. Og Lundins har vel noen triks på den også, det er jo samme blokka som 250 men den yter vel ca 220 hk som burde holde en stund. Redigert 17.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 17.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 Får se om jeg får tak i en 200 HO som er fra 08-09 til en ok pris! Det må bli krutt:)) Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 18.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 Noen som har Ryds 550 og kan si hvor lang stamme denne båten skal ha? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.August.2013 Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 (redigert) Har du Ryds 550? Trodde det var Avant 620, rettelse Noblesse 620 Ryds 550 er vel garantert vanlig 20" stamme. Max 90 hk.. men funker vel fint med 115. Men finnes jo i DC, GT, GTS og kanskje flere varianter. Åja du skulle kanskje selge E-tec'en til en med Ryds 550? Tror det funker dårlig, må isåfall ha brakett/heis pga. stammelengden. Redigert 18.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 18.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 Takk for svar Terex: ja skal selge motoren og han lurte på om den passet. Er en 620 Nobllesse jeg har for å pirke, men den er veldig lik Avant:) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.August.2013 Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 Ja det var vel slik at E-tec 115 XL har et annet girhus (V6 størrelse) med annen utveksling og større propellnavdiameter enn L stamme. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 18.August.2013 Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 (redigert) Ja det var vel slik at E-tec 115 XL har et annet girhus (V6 størrelse) med annen utveksling og større propellnavdiameter enn L stamme. hmm dobbelpostgreie igjen... Redigert 18.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 19.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Det stemmer.:) Lite E-tec til salgs brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Nicco77 Svart 28.September.2013 Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 Har en 2005 BF150 Vtec. Denne var lagret hos min far i original embalasje i 5 år før jeg kjøpte den da han måte frigjøre plass i garasjen. Er strålende fornøyd med den så langt etter tre sesonger. Men nå har jeg ikke prøvd så mange andre typer når sant skal sies.... Vet dere hvor man kan få tak i utstyr for å elektronisk trimme maskinen? Hadde vært moro å fått økt opp til 175hk... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.September.2013 Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 (redigert) Tviler på at det er noen særlig trimmingsmuligheter på BF150. Den har relativt lite sylindervolum sammenlignet med andre 150-hestere, faktisk minst av alle. BF115 kan nok omprogrammeres til BF135 siden det er samme motoren, men 150 har fått slengt på VTEC. BF175 derimot kan omprogrammeres til BF200 siden det er samme motoren (V6). 225 har fått slengt på VTEC og 250 har fått litt ekstra kubikk/turtall. Det er hovedsaklig Verado 135/150 og E-tec 150 som kan omprogrammeres til mere effekt i den klassen. Verado er aller mest trimmingsvennlig, naturlig nok siden den er kompressorladet. Egentlig samme 1,7 liters basismotor som Mercury F80 men Lundins Marin i sverige (som er markedsledende på outboard omprogrammering) har testa med 300 hk og det funket Redigert 28.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Nicco77 Svart 28.September.2013 Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 Takker for svar Terex. Jeg så bare det MT. hadde postet litt tidligere at den som bilmotor klarte å yte 190hk men var dratt ned til 150hk og kunne derfor lett økes tilbake opp til 175. Stemmer det at Honda sin BF150 er vel den eneste 4takteren i denne hk størrelsen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.