Jump to content

Scand Baltic-KAMD43P-vibrering under gange


Gabi

Recommended Posts

Jajamensann...ny ting å lure på. Båt fra 85 med strak aksel. Båt og motor har fungert bra siden vi kjøpte den i slutten av mai. Men nå de siste dagene har den begynt å vibrere på rattet når jeg får en 10-14 knop. Vibrerer som på en bil med ubalanse i dekkene. Så da begynner jeg å lure da...på om noe er galt.

 

Jeg dukket under med maske i dag og så at det var ganske mye groe på propellen. Tenkte jeg også skulle prøve å løfte opp akselen for å se om det var slark i aksel lageret men båten stod i havna og jeg feiga ut å svømme under pga uklart vann og generelle pingle-tendenser...

 

Kan det være groe på propell som er nok til at ratt vibrerer?

Eller er det mer sannsynlig med slark i lager til aksling?

Eller kan det være feil på motor/motorlabber? Jeg synes dog at motoren går jevnt og fint men kjører generelt ikke over ca 3000-3200rpm.

Eller hypokonder tendenser?

 

Jeg har Sleipner hydraulisk styring fra 2007.

Link to post
Share on other sites

Apropos "løst rorblad": når jeg tenker etter så kjente jeg på roret om det satt skikkelig. Jeg kjente at det muligens var en liten slark nederst på lageret der, men ikke helt sikker. Bør jeg få panikk for at roret plutselig kan løsne, ellet holder det til 14. September når båten skal opp tro?

 

Løs anode så jeg ikke etter, men kanskje et punkt å sjekke.

 

"Grodd propell"; da er det vel bare å blåse full pine på motoren, så skvetter vel ruren av...hehe..

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det må selvsagt fjernes manuelt. På min dykkeferd fant jeg forøvrig også ut hvorfor fartsmåler tilknyttet ekkoloddet ikke fungerte lenger. Hele innretningen under vann var nå bebodd av skjell og andre ting som dekket fullstendig alt. Skulle nesten tro det var et eget økosystem der...

Link to post
Share on other sites

Sensommeren i fjor hjalp jeg en båtnabo med båtsalget. Prøveturen før kjøper kom artet seg som om noen hadde satt et pressluftbor mot skroget. Heiste båten opp i krana, og så at duoprop-propellene hadde fått sitt eget økosystem i grenselandet rur/blåskjellfarm. Vi gikk løs på f...skapen med hver vår plankestubb. Ble en fin haug med biomasse under båten. Feide dette på sjøen. Båten ut igjen! Kjøper kom et kvarter etter. Fikk en smooth prøvetur. Båten var solgt! - Hadde nok ikke blitt det, med økosystemet inntakt! :-)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Husk hansker om du skraper rur :eek:

 

Jeg har en rustfri sparkel med godt håndtak til formålet. Dykker med tykke neopren hansker, hette, sko og kort våtdrakt. Skikkelig maske, snorkel og svømmeføtter. Med 3 kg bly rundt livet er jeg nøytral i vannet. Hadde det vært mye rur hadde jeg vurdert fult dykkerutstyr. Nå var jeg i vannet 20 minutters tid tenker jeg. Kosejobb :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...