amadeus793 Startet 17.August.2013 Link til dette innlegget Startet 17.August.2013 Nettopp ferdig med fantastisk seilas til Skottland. Caledoniakanalen og vestkysten er fantastisk og "alle" liker vikinger og kan mer om norsk historie enn den jevne nordmann. Men siste dagene begynte strømforbruk å gå over alle støvleskaft. motor ladet bare med 12.4 volt og måtte til med aggregat på vei hjem for å ikke ødelegge batterier. vanligvis har jeg 2-3 dagers forbruk ombord. med en del ladinger av mobil, pc samt lys, kartplotter etc. Nå gikk batteribanken tom etter 12 timer etter fulladet. ved fulladet er spenningen 12.88 volt. landstrøm lader i flere ledd og når 14.7 volt på høyeste lading. Trodde dynamo eller voltregulator var gåen på motor. Men begynte undersøke litt med multimeter og fant en spenning på 8-9 volt mellom minuspol og batterikasse av tre. fant 2 skruer som kun er koblet til treverk og glassfiber og målte 12.5 volt mellom minuspol og skruer. Har vasket godt og sprayet poler med wd40. samt sprayet kontaktpunkter på starter og dynamo med wd40. Da steg ladestrømmen fra motor til 13 volt. men måler fremdeles strøm på skruene som kun står i treverk og glassfiber. om enn ned til 4-6 volt. Noen som vet hvorfor man kan få ladestrøm gjennom treverk? batteriene er 2 år gamle og er av lukket type. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 18.August.2013 Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 Treverk leder strøm hvis det er fuktig. Hva er resten av båten laget av? Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 18.August.2013 Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 (redigert) Jeg tror du blir lurt av multimeteret ditt. At man kan måle mye "rare" spenninger med høyohmige multimetere er ikke noe nytt. Det betyr imidlertid IKKE at det går strøm av noen størrelse.Tre og glassfiber/polyester gir ikke mye strømgjennomgang med 12V spenning og at dette skulle trekke ned ladespenningen fra dynamoen er helt usannsynlig. Tror problemet ligger et helt annet sted.. Det at du kunne spraye på kontaktpunkter og få hevet ladespenningen så pass mye sier vel mer om hvor en del av problemet ligger.... Har du et multimeter som tåler litt strøm kan du jo koble det mellom + polen på batteriet og kabelen(e) derfra mens alle forbrukere er skrudd av. Leser du nå av en strøm må du følge kablene og finne hvor den går... Redigert 18.August.2013 av Athene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.August.2013 Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 Samme erfaring som trådstarter. Da jeg fikk multimeter målte jeg spenning mellom batteri+ og verktøykassa, skiftenøkkel og gudene vet hva....Du blir nok lurt ja, så en følsom prøvelampe er i mange tilfeller bedre enn et multimeter. Lyser den så vet man at det går strøm gjennom den. Det gjør det om du kobler lampen slik du koblet multimeteret også, men lampen utligner spenningen mellom metallene straks, den blir lik på begge sider, og da lyser ikke lampen, og da er det ingen forbindelse mellom batteri + og -. Lyser den derimot, går det strøm Multimeter derimot utligner ikke spenningen når det er innstilt på spenningsmåling. Skal du måle strøm må du stille det inn på amper og ellers følge bruksanvisning til multimeter. Sitér dette innlegget Link to post
amadeus793 Svart 18.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 Takker for gode svar. kan ikke måle noe i ledninger når alt er slått av. Da må jeg bare finne ut hvorfor batteriene lader så fort ut. leste en artikkel i seilmagasinet hvor de mente at batterier kan bli ødelagt av for mye lading. Selv om man har en god smart lader. Jeg var i den tro at med en god lader kunne landstrøm stå på om vinteren. Trodde at når fargeindikator viste grønt på alle batterier og de hadde god voltstyrke som fulladet så var de ok. noen andre som har erfaring på dette punktet? Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 18.August.2013 Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 Hvilken type batterier har du? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
amadeus793 Svart 18.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 sønnak exide sr550 tette blybatterier. 115A. 4stk. + 2 stk nødbatteri på hver sin kurs. et nødbatteri til start og forbruk og et til ssb radio og vhf. Vet tette batterier har sine bakdeler, men med tanke på at det er en seilbåt som titt og ofte er ute i litt vær og liker ligge på skakke så ble det valget. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 18.August.2013 Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 Ok, - da forstår jeg det slik at det ikke er noe som tyder på at batteriene blir ladet ut pga kortslutning eller forbrukere som plutselig trekker mer strøm enn normalt. Da blir spørsmålet om batteriene virkelig blir fulladet.En ladespenning på 12,4V eller 13V som du nevnte er jo alt for lavt til at batteriene skal bli fulladet. Før du får ladespenningen opp til ca 14,4V kan du ikke forvente å ha fulladede batterier. Ville begynt i denne enden og finne ut hvorfor ladespenningen er så lav. Sjekk alle koblinger og forbindelser for dårlig kontakt! Ta fra hverandre koblingene og gjør rent, - ikke bare spray utapå..... Selvfølgelig kan batteriene begynne å bli dårlige, men sulfaterte eller uttørrede batterier oppfører seg vel gjerne som normalt ved opplading, men så kan de kun belastes en kort tid før spenningen går rett i bånn lenge før du venter det.. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 18.August.2013 Link til dette innlegget Svart 18.August.2013 Jeg vet ikke hvordan batteriets fargeindikator fungerer, men antar at den reagerer på batterispenningen. Om batteriet er sulfatert eller har tørket ut kan det allikevel ha normal spenning når det er oppladet. Det er kapasiteten det skorter på.. Selv har jeg nettopp byttet ut tre Biltema vedlikeholdsfrie batterier. Indikatoren viste "grønt" = fulladet på alle tre, men kapasiteten var redusert fra 3x 75Ah til totalt 15Ah. En måte å få et inntrykk av tilstanden på vedlikeholdsfrie batterier er å belaste dem med en kjent strømstyrke og ta tiden til batterispenningen har sunket til ca 12.2V. Da er de ca 50% utladet.. Multipliserer du utladningsstrømmen i Ampere med tiden det tok i timer har du et mål for kapasiteten du har til rådighet... Sitér dette innlegget Link to post
Ove Gram Nipen Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 (redigert) Uhm, er du sikker på at de batteriene er tette? Andre her på forumet har fått en overraskelse når det gjelder antatt tette batterier. Plutselig finner man ut at de kan åpnes likevel, og så viser det seg at syren bare står halvveis opp på platene. Redigert 19.August.2013 av Ove Gram Nipen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Jeg vet ikke hvordan batteriets fargeindikator fungerer, men antar at den reagerer på batterispenningen. Syrevekt, men antagelig bare i en celle, neppe noe avansert som måler gjennomsnittet for alle cellene. Sitat fra Sønnaks web-side: ..."kontroll av syrenivå og ladetilstand er enkelt ved hjelp av en ladeindikator." http://www.sonnak.com/produkter/fritidsbatteri/sonnak-dual Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Nettopp ferdig med fantastisk seilas til Skottland. Caledoniakanalen og vestkysten er fantastisk og "alle" liker vikinger og kan mer om norsk historie enn den jevne nordmann. Beklager at jeg går off-topic, men vil bare oppfordre deg til å legge ut en egen tråd med bilder og litt beskrivelse av den turen, drømmer om den turen selv en gang. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.