Jump to content

Lensetakler, howto for dummies. Og må jeg bruke det?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Seiler, for første gang, en Mamba 311 med 7/8 rigg og lensetakler. Har aldri seilt en rigg med lensetakler før og tidligere eier (turseiler) brukte de aldri.

 

Har lest en del tråder om emnet og ellers på nett om lensetakler men blir egentlig ikke så veldig mye klokere, vel kanskje litt klokere men dog...

 

Skjønner at poenget med lensetakler er at fokkestaget ikke skal få for mye sagg når en seiler mot vinden for da mister man høyde og fart. Ok, greit nok. Men det som skremmer meg er at jeg leser at enkelte rigger må bruke lensetaklene ellers så risikerer man å få hele riggen i hodet.

 

Mamba 311 sin rigg har bakovervendte salingshorn så jeg er jo ikke umiddelbart redd for at masta skal komme ned uten lensetakler, og forrige eier sin bruk tilsier jo at så ikke skjer. Men jeg liker godt å kunne seile hardt hvis jeg ønsker det uten å tenke på at masta kan komme ned fordi jeg har glemt å stramme/slakke noe når jeg feks går over slag. Er det ett reelt problem?

 

Og ang. bruken av disse taklene. Er det så enkelt som at de skal brukes på bidevind, eller hard slør, takelet i lo skal strammes, takkelet i le skal være slakt? Er det sånn at masta på en rigg som dette buer på tvers av båtretningen om fokkestag belastes hard? Eller er det pga avstanden mellom akterlik og forstag, dvs at forstaget ikke har nok "mothold" bakover? Vil masta kunne knekke i overkant av forstaget om jeg dropper lensetakler i mye vind?

 

Hva med medvind, bare å droppe å bruke de? De vil jo stå i veien for bommen og jeg skjønner ikke helt.... om jeg en dag får spinnakerambisjoner, må de da i bruk?

------------

 

Har ingen regatta-ambisjoner (pr nå) men som tidligere jolle og brettseiler liker jeg å av og til kunne tyne maks, og litt til bare fordi det er gøy. Jeg må uansett kunne presse båten til den "feiler" nå for å bli kjent med den slik at jeg senere vet hva som skjer hvis jeg kommer i samme situasjonen. Og da vil jeg helst ikke knekke riggen ;-)

Link to post
Share on other sites

La meg først advare om at dette har jeg overhodet ikke greie på, nesten ihvertfall ... :o)

 

Googlet litt bilder på nett og for meg ser det ut som ikke alle Mamba 311 har lensetakler, det er kanskje ekstrautstyr?

 

Du kan neppe klare å brekke masta ved å stramme akterstaget, selv om forstaget og akterstaget har ulikt angrepspunkt. Poenget med å stramme akterstaget er å flate ut storseilet ved å få bøyd masta. Dette får du jo ikke til i samme grad ved å stramme lensetakler tror jeg, så hvis det er en reell fare for knekk er det noe som er underdimensjonert. Det kan jo være tilfelle på ekstreme regattabåter som skal spare vekt, men neppe på Mamba 311. Som du sier har den bakovervendte salingshorn. På f.eks. Banner 28 og mer ekstreme rigger blir det noe helt annet, da er lensetaklene nødt til å ta seg av den oppgaven som overvantene på Mamba løser.

 

Hvis masta bøyer seg sideveis når det blåser mye er det først og fremst noe som skal korrigeres med trimming av undervant, vil jeg tro?

 

For å få strammet forstaget på kryss kan du stramme storseilsskjøtet skikkelig, da blir belastningen fordelt utover masta av storseilet, altså hvis du velger å seile uten lensetaklene. Dersom det blåser mye strammer du akterstaget også (samt bomuthal og cunningham som flytter busen framover) for å flate ut storseilet, og så kan du slippe ut på løygangen istedenfor skjøtet om nødvendig, da beholder du fortsatt stramt forstag fordi storseilskjøtet fortsatt er stramt. Er ikke det lurt? Kom gjerne med korreksjoner her :)

 

Alt i alt er bruk av lensetakler på ulike riggtyper ganske diffust for meg også, kult hvis noen som har greie på det tar en liten gjennomgang... og det er ok for TS.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hare seilt på stor båt (68') med kutterrigg, her går forstaget til topps, mens indre forstag går 3/4 opp omtrent. Her oppe er også lesetaklene festa. Hvor man ikke har et av dem stramme så vil det indre staget pumpe og trekke maste ut av rett form, dem vil bøyes fram og tilbake. Dette oppveies av at den strammes bakover av lesetaklen, dvs et av dem. Masta er ikke særlig solid, alle festepunkter må ha en motvekt ellers bøyes masta. På en så stor båt kan det lett ødelegge riggen, en 31' er nok ikke så utsatt, men for del, du kan ødelegge masta der også.

Krasj jib der bommen henger på lensetaklen har jeg vært med på, det er ikke moro, men stort sett går det bra. Unngå å jibbe ukontrollert ;)

 

Det er en grunn til at mastheadriggen kom for turbåter!

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Siden du har bakovervendte salingshorn må du ikke bruke lensetaklene. I lite til mellomvind går det nok helt fint å seile uten.. Det er som du sier at en bruker taklene for å stramme forstaget.

 

Når akterstaget stammes, krummer du maste og flater storseil, samt tvister det ut i toppen. Taklene brukes bare på kryss.

 

På slør og lens lar du bare begge være slakke. Når du bruker dem, brukes bare lo side, le skal være løse.

 

Siden din rigg står fint uten (har samme rigg selv) så er det bare å slakke takelen før slaget og stramme ny når du er på ny kurs. Hvis en glemmer å slippe den, tror jeg ikke det skjer noe mer enn at storseilet vil få litt rar form siden det ligger takler stramt i le for seilet..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

La meg først advare om at dette har jeg overhodet ikke greie på, nesten ihvertfall ... :o)

 

Googlet litt bilder på nett og for meg ser det ut som ikke alle Mamba 311 har lensetakler, det er kanskje ekstrautstyr?

 

 

 

Mamba 311 leveres med masthead eller 7/8 dels rigg. Fordelen med 7/8 dels er at den lett kan rigges med selvslående fokke, ulempen er da kanskje disse taklene...

en 31' er nok ikke så utsatt, men for del, du kan ødelegge masta der også.

 

 

Leste en blogg til en svenske som seiler regatta med samme båten og riggen, og der endte det med knekt mast midt på mørke natta... så det er jo mulig, men det er jo mange måter å knekke en mast på, trenger ikke å være feilbruk av takler.

Siden du har bakovervendte salingshorn må du ikke bruke lensetaklene. I lite til mellomvind går det nok helt fint å seile uten.. Det er som du sier at en bruker taklene for å stramme forstaget.

 

Når akterstaget stammes, krummer du maste og flater storseil, samt tvister det ut i toppen. Taklene brukes bare på kryss.

 

På slør og lens lar du bare begge være slakke. Når du bruker dem, brukes bare lo side, le skal være løse.

 

Siden din rigg står fint uten (har samme rigg selv) så er det bare å slakke takelen før slaget og stramme ny når du er på ny kurs. Hvis en glemmer å slippe den, tror jeg ikke det skjer noe mer enn at storseilet vil få litt rar form siden det ligger takler stramt i le for seilet..

 

Ok, glimrende svar. Forrige eier har ikke brukt taklene (på 8 år) og surret de til sidevantene, så noe må da masta tåle uten taklene.

 

Men da skal jeg montere de opp begynne å bruke de på kryss. Båten virker å være godt rigget og må reves ved 7-8 sekundmeter så jeg vil tro taklene må tas i bruk ganske tidlig egentlig.

Link to post
Share on other sites

 

Mamba 311 leveres med masthead eller 7/8 dels rigg. Fordelen med 7/8 dels er at den lett kan rigges med selvslående fokke, ulempen er da kanskje disse taklene...

 

http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=862

 

Ja, jeg så på et bilde fra lenken over. Her er det masthead-varianten som omtales. Men bildet nedenfor som er hentet derfra ser for meg ut som en brøkdelsrigg, man ser jo nesten innfestingen av forstaget i masta, mens mastetoppen ser ut til å være lengre opp, om man følger linjen til akterstaget. Om det er noen lensetakler der er ikke godt å se, egentlig.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har lensetakler på min båt. Men jeg gar ikke akterovervinklede salinger slik at jeg er avhengig av dem.

 

På din båt har nok første eier montert taklene for at båten skal ta mere høyde på kryss. Mange svenske båter har innfesting til lensetakler.men ikke montert på båten. Du trenger selvfølgelig ikke bruke dem hvis salingene er akterovevinklede.

 

Men gjør en test så ser du hva de gjør. Seil kryss i ca 4-5m/s uten lensetakler. Still deg opp forran i baugen og se opp langs forliket. Få en til å stramme lensetaklen som er på lo side. Se hva som skjer med seilet. Tror nok du får deg en aha opplevelse.

 

Moderne brøkdelsrigga båter med akterovervinkla salinger har mye stivere mast samt også mindre mastehøyde over forstag. Disse er derfor ikke så påvirket av sag i forstaget som gamle båter er.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor heter det då LENSEtakler nå det kun skal brukes på kryss??

 

 

Betimelig spørsmål! Selvsagt skal lensetakler også brukes på slør og lens. Man strammer lo side og slakker i le. Det gir stivhet i masta i det både lensetakkel og akterstag er stramt på to forskjellige punkter. Både på slør/lens og ikke minst på kryss unngår man at riggen pumper i båtens lengderetning under kraftige belastninger, som motsjø og hard vind.

 

I lett vær har de ingen umiddelbar nytte, men le takkel må (som regel) slakkes uansett for å unngå at storseilet ligger ann mot det.

 

Det er et ekstra gjøremål for besetningen under slag og jibb. Det er ikke noe skummelt ved det, og gir flotte trimmingsmuligheter ved at man kan bruke en noe smidigere mast enn de fleste turseilere ellers er utstyrt med.

 

Nå ser vi at de fleste campingvognseilbåtene ikke kommer med mastheadrigg lengre. Men de kommer stort sett uten lensetakler likevel, hvilket gjør at en brøkdelsrigg mister hele poenget sitt med bedre trimbarhet. En robust mastheadrigg burde egentlig vært det soleklare valg til en 40-fots turseiler i dag. Jeg tror det er en motesak, fordi en brøkdelslignende rigg ser tøffere ut! :lol:

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

 

 

Betimelig spørsmål! Selvsagt skal lensetakler også brukes på slør og lens. Man strammer lo side og slakker i le. Det gir stivhet i masta i det både lensetakkel og akterstag er stramt på to forskjellige punkter. Både på slør/lens og ikke minst på kryss unngår man at riggen pumper i båtens lengderetning under kraftige belastninger, som motsjø og hard vind.

 

 

 

Om man skal bruke takler på lens og slør kommer ann på riggen og hvilke seil en bruker. På slør/lens med spinnaker er det ikke noe poeng med takler - uansett rigg.. På rigger som må bruke takler, setter man japaner på lensen og drar masten framover for å stoppe pumpingen, på en rigg som fint kan seiles uten takler er det ikke noe poeng å bruke taklene på slør og lens.. om forseilet sagger litt på sløren har ikke dette noe innvirkning..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ah, nå er alt så mye klarere. Skal ta en test når anledningen byr seg. Må først få ned en råtten rullefokk og opp en mindre råtten fokke.

 

Ang. navn så er vel nesten det eneste logiske at det er takkelet man holder seg i når man slår lens i le.

Link to post
Share on other sites

 

 

Betimelig spørsmål! Selvsagt skal lensetakler også brukes på slør og lens. Man strammer lo side og slakker i le. Det gir stivhet i masta i det både lensetakkel og akterstag er stramt på to forskjellige punkter. Både på slør/lens og ikke minst på kryss unngår man at riggen pumper i båtens lengderetning under kraftige belastninger, som motsjø og hard vind.

Som SuperGnisten skriver over, er det nødvendigvis ikke riktig. En del båter bruker ikke lensetakler på lens. På f.eks. Drake, hvor masten til vanlig er sterkt logget akterover, er det helt nødvendig å stramme lo takkel på kryss, mens på lens slippes alt, både lensetakler og akterstag, for å få masten lengst mulig fremover.

Link to post
Share on other sites

 

Ang. navn så er vel nesten det eneste logiske at det er takkelet man holder seg i når man slår lens i le.

 

Jada, grip gjerne et slakket lensetakkel i le når du skal strø. Bare sørg for at mannskapet har sin Iphone i videomodus først, så vi andre får se når du oppdager at det ikke er noe å holde deg fast i!! :clap: :clap: :clap:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

 

Nå ser vi at de fleste campingvognseilbåtene ikke kommer med mastheadrigg lengre. Men de kommer stort sett uten lensetakler likevel, hvilket gjør at en brøkdelsrigg mister hele poenget sitt med bedre trimbarhet. En robust mastheadrigg burde egentlig vært det soleklare valg til en 40-fots turseiler i dag. Jeg tror det er en motesak, fordi en brøkdelslignende rigg ser tøffere ut! :lol:

 

Kult at det ser tøfft ut, men grunnen er selvfølgelig enklere håndtering, når fokka/genoa er mindre. En kan til og med ha selvslående fokk. Det går også helt fint an å trimme en brøkdelsrigg uten lensetakler, selvsagt, men det er jo sjelden pointet på de mest campingvognete båtene, de har gjerne akterstag som ikke kan strammes. Mange regattabåter kommer også med brøkdelsrigg og uten lensetakler. Noen har til og med fathead og intet akterstag i det heletatt, men da kommer ofte lensetaklene inn i bildet igjen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Jada, grip gjerne et slakket lensetakkel i le når du skal strø. Bare sørg for at mannskapet har sin Iphone i videomodus først, så vi andre får se når du oppdager at det ikke er noe å holde deg fast i!! :clap: :clap: :clap:

 

Jaggu, le takkel skal jo være slakt... :-)) Ikke noen god plass å holde seg når en slår lens altså.

 

Da faller den navneteorien.

Ok, grovt sett så skal jeg stramme akterstag og lo lensetakkel når jeg seiler kryss. På slør spiller det mindre rolle hva jeg gjør (?) og på lens kan jeg slakke alt som strammer bakover? Dvs lensetakkler og akterstag?

 

Men mtp bus i storseilet, vil ikke mye bøy i masta åpne storseilet, dvs akterliket/mye twist i storen? Om det er lite vind eller mye motsjø så bør jeg vel sørge for god bus også ved å holde storseilet lukket, eller gjør jeg det i hovedsak med rodkick og slakk på bomuthalet?

 

Om det blåser mye og jeg vil utsette reving så strammer jeg akterstag (mer twist), slipper opp litt på rodkick (mer twist), strammer bomuthal (mindre bus) og sentrerer storseilskjøtet på løygangen (mer twist)? Og egentlig motsatt om det blåser lite?

 

Er jeg på bærtur?

Link to post
Share on other sites

 

Men mtp bus i storseilet, vil ikke mye bøy i masta åpne storseilet, dvs akterliket/mye twist i storen? Om det er lite vind eller mye motsjø så bør jeg vel sørge for god bus også ved å holde storseilet lukket, eller gjør jeg det i hovedsak med rodkick og slakk på bomuthalet?

 

Om det blåser mye og jeg vil utsette reving så strammer jeg akterstag (mer twist), slipper opp litt på rodkick (mer twist), strammer bomuthal (mindre bus) og sentrerer storseilskjøtet på løygangen (mer twist)? Og egentlig motsatt om det blåser lite?

 

Er jeg på bærtur?

 

Vet ikke hvor mye twist du får av å stramme akterstaget, jeg tenker meg at det først og fremst flater ut profilen (mindre bus), og det åpner seg i akterliket som du sier. Alt dette bidrar til å ta kraften ut av seilet, noe man ønsker i mye vind. I lite vind og motsjø ønsker du den kraften du kan få, så da er det ikke om å gjøre å stramme akterstaget for å flate ut seilet. På kryss vil du få hjelp av hele storseilet til å stramme forstaget, det blir da "istedenfor" lensetakler, akterstaget trenger du da også bare å stramme for å krumme masta og flate ut storseilet.

 

I veldig svak vind, rundt 1ms, så er det faktisk også sånn at man kan tjene på å flate ut storseilet ved å trekke det langt ut på bommen, ihvertfall nedre halvdel. Når vinden er så svak vil mye bus skape turbulens som jo ikke er effektivt, lengre oppe blåser det som regel mer og seilet trenger ikke være så flatt øverst. Ikke helt intuitivt for generelt skal jo alt "henge og slenge" i lite vind...

Link to post
Share on other sites

I veldig svak vind, rundt 1ms, så er det faktisk også sånn at man kan tjene på å flate ut storseilet ved å trekke det langt ut på bommen, ihvertfall nedre halvdel. Når vinden er så svak vil mye bus skape turbulens som jo ikke er effektivt, lengre oppe blåser det som regel mer og seilet trenger ikke være så flatt øverst. Ikke helt intuitivt for generelt skal jo alt "henge og slenge" i lite vind...

 

Ikke bare kan man flate seilet når det er lite vind, man kan også med fordel prøve å krenge båten mot le for å beholde fasongen i seilet. Står masta loddrett eller hvis båten krenger mot vinden vil bare seilet henge og det mister all effekt når vinden er svak nok. Krenger man båten mot le hjelper man seilet så det lettere får riktig fasong og vinden stryker gjennom seilet som den skal.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Husker det var disk hvis vi vrikket for mye med roret i stilla, og rullevending var også omstridt da en klarte å skyte fart på jolla ved å rulle den fra ene siden til den andre i slaget slik at seilene fikk "vind" i vendingen. Må nok ha stort mannskap for å få det til nå :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...