Jump to content

Lensetakler, howto for dummies. Og må jeg bruke det?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har da prøvd å lensetakle litt. Gikk ut for motor med begge taklene sånn passe stramme da jeg ikke helt visst hvilken hals jeg kom til å velge.

Kona tok roret og jeg heiste storen og dro ut fokka, la til styrbord halser og stoppa motoren. Vel fornøyd gikk kona ned i båten og jeg kikket opp i masta (litt seint ja...). Jezzez! Akterliket var krølla rundt barbord lensetakkel vinden fylte nå seilet (jeg lå på styrbord hals og bakker egentlig storen), jeg så for meg revnet seil, spiler som fløy og all elendighet på en gang. Fikk purra rorkvinnen opp igjen, startet motor og beskjed om å gå rett opp mot vinden. Fikk slakka takkelet og måtte stå helt akter i cokpit og nappe og herje for å få det til å slippe akterliket og ene spilen i storseilet.

Slakket så le takkel og dro det frem og surret det til rekka. Strammet opp lo takkel og gikk ut av vindøyet mot styrbord igjen.

Resten av turen var udramatisk da jeg holdt samme hals hele veien.

------------

Det som har skjedd når jeg heiste seilet er at vi ikke gikk rett mot vinden. Avstanden mellom to spente lensetakkel er ikke så stor da båten er ganske smal over rumpa så akterliket kan fort kommer på utsiden av et takkel når seilet heises. Lekse lært: Ikke spenn opp lensetakkel før storseilet er heist, og selvsagt, ta bryet med å se opp i masta ;-)

---------------

Så et spørsmål. For å få lensetakkelet ut av veien, dvs fremover, så slakket jeg alt jeg kunne og bare surret det mot rekka foran slik at det hang og slang litt der foran. Takkelet er festet med en sjakkel så å løsne selve blokka og flytte/feste takkelet lengre frem med blokker er kølete. Ser for meg at jeg kan bruke en eller annen hurtigløsning i stedet for sjakkel, men da dukker problem 2 opp. Selve vaieren på takkelet er såpass lang at jeg ikke kan flytte det veldig langt frem før jeg mister muligheten for å stramme det, og da står det midt i veien når jeg må frem på dekk på siden av spryhood.... Noen som har en elegant måte å kjapt kunne klipse av takkelet og flytte det frem/bort uten at det henger og slenger med slakk?

Har vel strengt tatt bestemt meg for å la takkel være takkel og bruke det når det er praktisk og når det blåser mye. Men må jo lære meg å bruke det slik at jeg ikke knøler alt for mye den dagen jeg faktisk må bruke det. Og jeg må ha en hurtigløsning slik at jeg kjapt kan klippe det på plass/av etter behov.

----------------

Og så et helt annet spørsmål. Måtte ta ned rullegenoa for vask og reperasjon. Heiv opp ei fokke som går foran masta og knøyt på skjøtene som jeg hadde brukt på genoaen. Men til tross for at jeg flytta skjøteblokkene helt frem på skjøteskinna ble skjøtepunktet for langt bak. Ser at det er to bøyler på hver sin side, litt foran masta, de står litt smalere enn skjøteskinna til genoa. Ut fra plassering kan det se ut som en blokk i disse vil gi nær perfekt skjøtepunkt for fokka. Er det slik, mon tro, at fokka er ment å skjøtes gjennom faste blokker? Ser jo også muligheten for selvslående med skinne... evt "semiselvslående" basert på at den løper på et tau som går mellom to blokker.

Fokka er sikkert selvskående, tipper at skinnen som skulle stått mellom bøylene er borte.

Du kan sikkert sette en blokk der og seile noenlunde. De fleste selslåerene står uansett helt ute på skinnen..

Angånde taklene dine, så gjør det ikke noe om de bare henger og slenger.. (Bråkete med wire riktignok).

Start bare med begge slakk, stram deretter lo takel når kursen er satt. Le lar du være..

En ide er jo å bytte wiren med vectran tau..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Guest Avmønstret#

Så en variant i Practical boat owner med blokk i hver side som det går en "uendelig løkke" i som er festet til fokka slik at den i praksis blir selvslående men man etterstrammer med skjøtet for å få optimal fasong. Ikke helt optimalt, men fungerer greit nok om man må krysse hyppig og seiler alene. Og veldig enkelt oppsett når det kun kreves to blokker og et tau. Sikkert kjekt med en pelikan "dings" (husker ikke betegnelsen) slik at en kjapt kan løse ut fokka om det trengs.

Kjøpte dyneema for å erstatte akterstaget på forrige båten, dette vil vel egne seg godt i stedet for wire på lensetakkel da det ikke strekker seg noe og jo har blitt helt greit sånn prismessig. Men det får komme på lista, som nok er litt lang...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...