Jump to content

Mercedes-Benz 402 v8 fra 1998?

ERIKRL

Recommended Posts

Noen som vet hvordan mercedes-benz 402 v8 er?

Det er en 1998 model 256 hk . Den har et twindick sluregir mg 507 tror jeg. Den ble overhalt på et verksted etter ca 800 timer og har nå gått ca 2000 timer. Den står i en Fm 33 fot.

Skal se på båten nå i dag og har ingen kjennskap til slike motorer. Hvordan er de, deler o.s.v. Noe spes og se etter?

Mercedes Benz motorer er generellt veldig kurrante selv om denne kom i 1972. Den ble brukt i busser og lastebiler og er altså en direkteinnsprøytet V8'er på 12,8 liter som yter 256 hk@2500rpm

Det er ikke akkurat personbilpriser på deler men det gjelder denne størrelsen motorer generellt. Byttemotorer finnes i bøtter og spann på høggerne nedover i europa hvis det skulle gå skikkelig ille. Toroa her på forumet er sikkert mannen å spørre om spesielle ting.

Disse motorene ble bygget og utviklet av MB og MAN sammen,

1. OM 401 V6
  2. OM 402 V8
  3. OM 403 V10

De brukte samme deler der det var mulig, for å holde kostnadene nede,

og også et par rekkeseksere brukte samme stempler og topper bl.a.

402 motoren ble bl.a. brukt i MB NG 1626 og det averteres deler til denne

enda.

Merke: MERCEDES-BENZ
Modell: NG Type: 1626 AK
Fra: 08.1973 Til: 12.1980
Ytelse (kW): 188 kW Ytelse (HP): 256 HP
Slagvolum: 12800 cm³
Drivstoff: Diesel
Motorkode: OM 402.906

OM 404 som er V12, og OM 407 som er rekkeseks.

OM 402 er kurant å få deler til, siden den er produsert i så stort antall. Men den kan ikke være produsert i 1998, da er det en OM 442 i så fall. Du kan kjenne igjen motorene på ventildekslene. Er de avrundet så er det OM 400/420, er de "firkantete" er det OM 440-serie.

Om det er noe spesielt man lurer på når det gjelder disse, kan jeg stort sett svare.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Hva er en overhaling??? Tb55. Det kan hende at det er gjort noe med motoren som overhode ikke kvalifiserer til utrykket overhaling... Men alle motorer kan brukes feil eller haen produksjonsfeil som utarter seg over tid...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Denne motoren har få "feil". Det som er verdt å merke seg er at noen motorer i denne serien hadde motorblokkvarmer, og noen av disse ble montert lovlig nært foringen, og dermed forårsaket tæring. Og så var mariniseringsutstyret fra noen av 3. Partsleverandørene var "følsomt". Jeg har sett OM 400 motorer som har gått over 80000 timer, dog begynte de å bli slitne.

Om de får stell er det motor for generasjomer i lystbåter.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

"...har sett OM 400 motorer som har gått over 80000 timer.."

Og nettopp derfor kunne det greit for kjøperen å få rede på hvorfor en motor måtte "overhales" etter 800 timer. ( kansje det var overmalt ?)

Jeg var selv med på en kontroll av en slik motor etter 32 000 timer, forlangt av skipskontrollen. Ingen målbar slitasje, og kun pakninger ble byttet den gang. Den sto i et lite sandfartøy, og var riktignok kjørt forsiktig. :wink:

• 11 år senere...
tb55 skrev On 19.8.2013 at 21.17:

"...har sett OM 400 motorer som har gått over 80000 timer.."

Og nettopp derfor kunne det greit for kjøperen å få rede på hvorfor en motor måtte "overhales" etter 800 timer. ( kansje det var overmalt ?)

Jeg var selv med på en kontroll av en slik motor etter 32 000 timer, forlangt av skipskontrollen. Ingen målbar slitasje, og kun pakninger ble byttet den gang. Den sto i et lite sandfartøy, og var riktignok kjørt forsiktig. :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...