ERIKRL Startet 18.August.2013 Del på Facebook Startet 18.August.2013 Noen som vet hvordan mercedes-benz 402 v8 er? Det er en 1998 model 256 hk . Den har et twindick sluregir mg 507 tror jeg. Den ble overhalt på et verksted etter ca 800 timer og har nå gått ca 2000 timer. Den står i en Fm 33 fot. Skal se på båten nå i dag og har ingen kjennskap til slike motorer. Hvordan er de, deler o.s.v. Noe spes og se etter? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Mercedes Benz motorer er generellt veldig kurrante selv om denne kom i 1972. Den ble brukt i busser og lastebiler og er altså en direkteinnsprøytet V8'er på 12,8 liter som yter 256 hk@2500rpm Det er ikke akkurat personbilpriser på deler men det gjelder denne størrelsen motorer generellt. Byttemotorer finnes i bøtter og spann på høggerne nedover i europa hvis det skulle gå skikkelig ille. Toroa her på forumet er sikkert mannen å spørre om spesielle ting. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 402 v8 er ca 6,5 liter. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 402 v8 er ca 6,5 liter. Da tenker du på GM big block bensinmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Disse motorene ble bygget og utviklet av MB og MAN sammen, OM 401 V6 OM 402 V8 OM 403 V10 De brukte samme deler der det var mulig, for å holde kostnadene nede, og også et par rekkeseksere brukte samme stempler og topper bl.a. 402 motoren ble bl.a. brukt i MB NG 1626 og det averteres deler til denne enda. Merke: MERCEDES-BENZModell: NG Type: 1626 AKFra: 08.1973 Til: 12.1980Ytelse (kW): 188 kW Ytelse (HP): 256 HPSlagvolum: 12800 cm³Drivstoff: DieselMotorkode: OM 402.906 Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 OM 404 som er V12, og OM 407 som er rekkeseks. OM 402 er kurant å få deler til, siden den er produsert i så stort antall. Men den kan ikke være produsert i 1998, da er det en OM 442 i så fall. Du kan kjenne igjen motorene på ventildekslene. Er de avrundet så er det OM 400/420, er de "firkantete" er det OM 440-serie. Om det er noe spesielt man lurer på når det gjelder disse, kan jeg stort sett svare. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
tb55 Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Hadde vert interessant og fått vite hvorfor (om i hele tatt) motoren ble overhalt etter 800 timer ? 30 000 - 40 000 timer ja, men 800 ? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Hva er en overhaling??? Tb55. Det kan hende at det er gjort noe med motoren som overhode ikke kvalifiserer til utrykket overhaling... Men alle motorer kan brukes feil eller haen produksjonsfeil som utarter seg over tid... Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Toroa Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Denne motoren har få "feil". Det som er verdt å merke seg er at noen motorer i denne serien hadde motorblokkvarmer, og noen av disse ble montert lovlig nært foringen, og dermed forårsaket tæring. Og så var mariniseringsutstyret fra noen av 3. Partsleverandørene var "følsomt". Jeg har sett OM 400 motorer som har gått over 80000 timer, dog begynte de å bli slitne. Om de får stell er det motor for generasjomer i lystbåter. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
tb55 Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 "...har sett OM 400 motorer som har gått over 80000 timer.." Og nettopp derfor kunne det greit for kjøperen å få rede på hvorfor en motor måtte "overhales" etter 800 timer. ( kansje det var overmalt ?) Jeg var selv med på en kontroll av en slik motor etter 32 000 timer, forlangt av skipskontrollen. Ingen målbar slitasje, og kun pakninger ble byttet den gang. Den sto i et lite sandfartøy, og var riktignok kjørt forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Sabb123 Svart 5.Oktober Del på Facebook Svart 5.Oktober tb55 skrev On 19.8.2013 at 21.17: "...har sett OM 400 motorer som har gått over 80000 timer.." Og nettopp derfor kunne det greit for kjøperen å få rede på hvorfor en motor måtte "overhales" etter 800 timer. ( kansje det var overmalt ?) Jeg var selv med på en kontroll av en slik motor etter 32 000 timer, forlangt av skipskontrollen. Ingen målbar slitasje, og kun pakninger ble byttet den gang. Den sto i et lite sandfartøy, og var riktignok kjørt forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Sabb123 Svart 5.Oktober Del på Facebook Svart 5.Oktober Lurte på hva drivstoff forbruket er på disse motorene er? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.