Jump to content

Løst wifi ryggekamera / kamera ?


nordan family 27

Recommended Posts

Kunne tenkt meg ryggekamera når jeg skal inn i båsen. Men grunnet kalesje over akterdekket hjelper det lite å feste i targaen, og bore hull i hekken til noe som bare virker et år eller to har jeg ikke lyst til.

 

Finnes det kamera / ryggekamera på batteri som jeg kan henge bak akkurat når jeg har bruk for det og via wifi se på iphonen eller ipaden?

 

Ser jo at det finnes mye til små elektriske helikoptre hvor piloten på bakken står med videobrillene på og ser da online kameraet som henger under helikopteret.

 

For min del trenger jeg ikke noe komplisert. Ville f. Eks en avdanket iPhone med kamera kunne sende til en annen iPhone online via wifi?

Link to post
Share on other sites

Dette så jo lovende ut. Ser at gopro3 white edition ligger på omlag 1600 her i Norge, og at det finnes rikelig med festemuligheter.

 

Må se om dette kan fixes rimeligere fra US, kona er på tur der akkurat nå. Ikke sikker på om jeg får henne til å leter etter dette.....

Link to post
Share on other sites

Må se om dette kan fixes rimeligere fra US, kona er på tur der akkurat nå. Ikke sikker på om jeg får henne til å leter etter dette.....

 

Sjekk på Ebay og be om levering til der kona di befinner seg. Har gjort det slik selv - levert til hotellet hvor jeg bor, eller avtalt med hotell hvis jeg skal ankomme om en uke eller to at det kommer en pakke til meg som jeg plukker opp ved ankomst. Burde gå greit, men sjekk med hotellet først for sikkerhets skyld.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Tenkte på Gopro selv, men slo det fra meg fort. Det blir alt for stor delay i overføring av bilde, så det er bortimot ubrukelig til det formålet.

Kjøpte et vanntett kamera på dealextreme, og dro kabel. Kjøpte først trådløs mottaker og sender fra en norsk leverandør, men det ble for mye støy pp bilde. Min erfaring er at det er kun kabel som duger...

Link to post
Share on other sites

Så det er mye delay? Skyldes for mye data så dårligere oppløsning vil gjøre det bedre

 

Må høre med noen som flyr microhelikoptre hva de bruker. Der står de med videobriller på når de flyr og ser kun live overføringer fra helikopteret til brillene. Der kan det ikke være mye delay om det skal gå bra.

 

Ser at white edition er beskrevet med innebygget wifi, så for mitt formål tror jeg det er vel så greit med rimelig løsning.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...

 

Må høre med noen som flyr microhelikoptre hva de bruker.

...

Da kan du spørre meg! :)

Vi bruker 2,4 eller 5,8ghz radiosender og mottager. 1,3ghz er også tilgjengelig, men det er ikke lov i Norge. I båt ville jeg valgt en 2,4ghz sender med minst mulig utgangseffekt. Man bruker enten ett lite enelt kamera som i denne pakken, eller man kan bruke videoutgangen på gopro. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11974__2_4GHZ_100mW_Tx_Rx_1_3_inch_CCD_Camera_PAL.html

Men i båt ville jeg kanskje heller sett på en ryggekamera pakke så du får med skjerm og vanntett kamera. En gopro er jo også vanntett, men tror den kan bli for fristende for tyver! http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Parkeringshjelp/Ryggekamera-tradlost-43148/

Link to post
Share on other sites

Der er kun eit problem med kameraene dere snakker om, der er ikke speilvendt bilde, jer har prøvd et standard kamera og det var farlig, du kan bedømme avstand men å rygge etter det går ikke, jeg kjøpte meg eit sony kamera med en fjernkontroll som kunne speilvende, perfekt, 900 kr i London

Link to post
Share on other sites

Et Gopro kunne jeg jo sette frem ved behov, det hadde ikke trengt å stå fremme til tyvenes besøkstider.

 

Enig i at stasjonær pakke nok er det beste. Men den biltemapakken krever vel strømledninger til kameraet.

 

Hadde håpet en løsning omtrent som flagget - henger det frem når jeg er ombord og det er tid for det, og tar det inn når det ikke skal være fremme.

 

Dette med speilvending har jeg jo ikke noen praktisk formening om selv ennå. Normalt sitter jeg og kikker bakover etter beste evne i dag, og kameraet vil jo da støtte den situasjonen jeg ser. Men om jeg snur meg rundt og utelukkende kjører på kameraet blir det kanskje uvørent.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte først trådløs mottaker og sender fra en norsk leverandør, men det ble for mye støy pp bilde. Min erfaring er at det er kun kabel som duger...

Enig, ikke mer trådløst for meg. Siste jeg prøvde var BT´s ryggekameraer. Ubrukelig, bare støy og hoppende bilder :nonod:

 

Fikk nettopp in to kablede kameraer som skal brukes til å overvåke vakuummålerne på dieselfilterne. Trenger også en splitter slik at jeg kan kople 4-6 videoinnganger mot plotteren. Noen som kan anbefale?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Løfter denne igjen. Noen som kan anbefale en splitter til videoinngangen på min Garminplotter. Hadde vert kjekt med en 5-6 innganger, og fjernkontroll eller manuellt panel for valg av videoport.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Løfter denne igjen. Noen som kan anbefale en splitter til videoinngangen på min Garminplotter. Hadde vert kjekt med en 5-6 innganger, og fjernkontroll eller manuellt panel for valg av videoport.

 

Hvilket grensesnitt er det snakk om på innganger og utgang(er)?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Pluggen hvor jeg skal kople på kamera ser slik ut. Altså den runde gule. Hva 15pins Sub-D er til vet jeg ikke, men også den går til videoinngang på plotter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Pluggen hvor jeg skal kople på kamera ser slik ut. Altså den runde gule. Hva 15pins Sub-D er til vet jeg ikke, men også den går til videoinngang på plotter.
Det ser ut som S-Video eller Composite Video eller noe sånt. Det er et rene analoge grensesnitt, så vidt jeg vet. Hvis du ikke finner noe ferdig bør det være mulig å lage noe selv med litt pågangsmot, noen kontakter/plugger og en vendebryter.

VGA-kontakten er høyst sannsynlig for å vise kartplotterens bilde på PC-skjerm eller TV med VGA-inngang.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt ryggekamera og skjerm fra dx.com, ca kr. 350 til sammen (kjøpte hver for seg for å komme under toll/mva-grensen på kr. 200 pr pakke), bildeoverføring med kabel.. Jeg skal ha det montert på hekken på snekka for å kunne følge med på ankervinsjen, spesielt ved opptrekk. Da kan jeg holde meg ved styreposisjonen hele tiden. Har imidlertid ikke fått montert det enda. Det fulgte med en festebrakett på kameraet til å sette på skiltfestet, jeg ser for meg at jeg skal få til en montering uten boring i skrog, men på (underkant) fenderlist, men det gjenstår naturligvis å se hvor bra det blir.

 

Hvor saltvannsbestandig kamerat (og festet) er vet jeg jo ikke, antakelig høyst usikkert. Men siden kostnadene er som de er så tar jeg den sjansen. I verste fall kan nytt kamera kjøpes for litt over hundrelappen...

Link to post
Share on other sites

 

Pluggen hvor jeg skal kople på kamera ser slik ut. Altså den runde gule. Hva 15pins Sub-D er til vet jeg ikke, men også den går til videoinngang på plotter.

 

 

Wild guess ...

 

Gul RCA er compositt video inn på plotter (fra kamera), og D sub er RGB video ut fra plotter ( til ekstern skjerm)

 

Manualen bør vel løse mysteriet:-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...