Jump to content

BEP batterimonitor sluttet å vise 100 % full batteribank


Festina_Lente

Recommended Posts

Jeg har nylig overtatt en ny seilbåt - en 1980 modell Maxi 108 - som har en BEP batterimonitor. Denne overvåker treganske nye gel-batterier og ett startbatteri. Frem til forrige søndag viste BEP'en 100% og 320 ah når banken er fulladet. Siden da har den gåttover til å vise 83 % og 283 ah som max selv om jeg lader banken i dagesvis. Laderen er en sak fra Waeco.

 

Hva er feil - og hvorfor har dette skjedd? Er det

a) jeg som uerfaren har trykket på en uheldig kombinasjon av knapper på BEP'en? Kan denne resettes til 100 % når batteriene er full, og hvordan skal BEP'en da forstå at dette er 320 ah?

b) batteriene som er blitt skadet og ikke tar imot mer strøm lenger? Jeg kan lese av på BEP'en at det går strøm ut og inn på batteriene, og når de er på Max (283) så tar de ikke mot mer strøm. Ladespenning virker normal, og spenning ved forbruk virker normal.

c) annet?

 

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

Det kan gjerne være at det kun er parameterne i Bep`en som er på avveie. Den skal tolke "full" ut fra en kombinasjon av strømstyrke under et visst nivå (ofte i % av batteribanken) samtidig som spenningen går over et visst nivå samtidig over et angitt tidsrom. Dersom parameterne her er endret, endres også forutsetningene for hvordan instrumentet skal "skjønne" at batteribanken er full.

 

Men begynn med det enkleste:

 

1) Nullstill shunten med "Amp Zero" (eller hva Bep kaller denne, jeg har Victron, men vet Bep har samme funksjon). Dette gjør du ved å koble fra minus på shunten som går til båten; altså skal shunten stå tilkoblet batteribanken, men termineringene på motsatt side skal være tomme. Gå inn i oppsettet og kjør "Amp Zero", så har du nullstillt "nullpunktet" i instrumentet.

 

2) Videre sjekk at du har registrert i Bep`en at batteribanken virkelig er på 320 ah og ikke noe annet.

 

3) Virker ikke dette, ville jeg rett og slett kjørt "fabrikkoppsett" på instrumentet og gjennomført pkt 1 og 2 etterpå.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk Tilde,

Vi tok ut båten for motor idag, og ved oppstart viste den 83 % full selv om den har lagt på lading med landstrøm. Etter motorkjøring da vi kom til havn viser den 99 % og 316 ah. Virker som om den har kommet i gang igjen med motorkjøring??

 

Kanskje problemet ligger i laderen....skal sjekke dette ut fremover.

Link to post
Share on other sites

Gitt at det er god dimensjon på måleledningane frå batteri til spenningsinngang på instrumentet, har du har alle nødvendige ladeparameter tilgjengelig på BEPèn,

- både påtrykt spenning og straum ( til forbruksbanken reknar eg med )

I setupmenyen er det justering for oppnådd batterispenning og nedre ladestraums-grense som må vera oppnådd samtidig i 10min? for at Ah meteret skal resetta seg automatisk.

 

Sjekk floatspenning på batteriladaren ( spenning i vedlikehaldsmodus ) opp mot grensa i BEP meny. ( spenning ved fullada batteri må vera høgare enn grense på instrumentet ) viss ladaren løftar batterispenning til riktig nivå lademessig, bør du kanskje redusera grensa på instrumentet for at dette skal nullstilla seg kvar gong.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...