Festina_Lente Startet 18.August.2013 Del på Facebook Startet 18.August.2013 Jeg har nylig overtatt en ny seilbåt - en 1980 modell Maxi 108 - som har en BEP batterimonitor. Denne overvåker treganske nye gel-batterier og ett startbatteri. Frem til forrige søndag viste BEP'en 100% og 320 ah når banken er fulladet. Siden da har den gåttover til å vise 83 % og 283 ah som max selv om jeg lader banken i dagesvis. Laderen er en sak fra Waeco. Hva er feil - og hvorfor har dette skjedd? Er det a) jeg som uerfaren har trykket på en uheldig kombinasjon av knapper på BEP'en? Kan denne resettes til 100 % når batteriene er full, og hvordan skal BEP'en da forstå at dette er 320 ah? b) batteriene som er blitt skadet og ikke tar imot mer strøm lenger? Jeg kan lese av på BEP'en at det går strøm ut og inn på batteriene, og når de er på Max (283) så tar de ikke mot mer strøm. Ladespenning virker normal, og spenning ved forbruk virker normal. c) annet? Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tilde Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 (redigert) Det kan gjerne være at det kun er parameterne i Bep`en som er på avveie. Den skal tolke "full" ut fra en kombinasjon av strømstyrke under et visst nivå (ofte i % av batteribanken) samtidig som spenningen går over et visst nivå samtidig over et angitt tidsrom. Dersom parameterne her er endret, endres også forutsetningene for hvordan instrumentet skal "skjønne" at batteribanken er full. Men begynn med det enkleste: 1) Nullstill shunten med "Amp Zero" (eller hva Bep kaller denne, jeg har Victron, men vet Bep har samme funksjon). Dette gjør du ved å koble fra minus på shunten som går til båten; altså skal shunten stå tilkoblet batteribanken, men termineringene på motsatt side skal være tomme. Gå inn i oppsettet og kjør "Amp Zero", så har du nullstillt "nullpunktet" i instrumentet. 2) Videre sjekk at du har registrert i Bep`en at batteribanken virkelig er på 320 ah og ikke noe annet. 3) Virker ikke dette, ville jeg rett og slett kjørt "fabrikkoppsett" på instrumentet og gjennomført pkt 1 og 2 etterpå. Redigert 18.August.2013 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 18.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2013 Takk Tilde, Vi tok ut båten for motor idag, og ved oppstart viste den 83 % full selv om den har lagt på lading med landstrøm. Etter motorkjøring da vi kom til havn viser den 99 % og 316 ah. Virker som om den har kommet i gang igjen med motorkjøring?? Kanskje problemet ligger i laderen....skal sjekke dette ut fremover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tilde Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Da ville jeg nok tatt en sjekk på batteriladeren. Fint det ordnet seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlengt Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Gitt at det er god dimensjon på måleledningane frå batteri til spenningsinngang på instrumentet, har du har alle nødvendige ladeparameter tilgjengelig på BEPèn, - både påtrykt spenning og straum ( til forbruksbanken reknar eg med ) I setupmenyen er det justering for oppnådd batterispenning og nedre ladestraums-grense som må vera oppnådd samtidig i 10min? for at Ah meteret skal resetta seg automatisk. Sjekk floatspenning på batteriladaren ( spenning i vedlikehaldsmodus ) opp mot grensa i BEP meny. ( spenning ved fullada batteri må vera høgare enn grense på instrumentet ) viss ladaren løftar batterispenning til riktig nivå lademessig, bør du kanskje redusera grensa på instrumentet for at dette skal nullstilla seg kvar gong. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.