Lingefan
sap_2000 skrev for 8 timer siden:Som andre sier, den ble ikke noen storselger her til lands pga prisen og tidene vi var/ er i. Det er også en vesentlig større båt en modellbetegnelsen tilsier.
D6 435 var foretrukken motor i P42 etter at TAMD 75 (480 hk) gikk ut i 2005, så vil tro D6 435 vil oppleves litt knapt i P43. Cummins 550 er nok det mest ideelle og populære alternativet vil jeg tro.
Den som ligger på finn har ligget til salgs en stund. Pr. nå 6,1 mnok. De kostet blod når de var nye, men nå er den 5 år og jeg tipper en av grunnene til at den ikke er solgt for lengst er at den ansees for dyr og at den skal ned i tiden som kommer. Når disse ligger på lavt 4-tall eller under vil jeg tro flere blir fristet fra å ta steget opp fra P42 og lignende. Men hvem vil ta fallet fra 6 og ned til 4? Lett å skjønne hvorfor det ikke ble solgt bøtter og spann av slike båter til 8-9-10 mill nye de siste årene.
Enig. Eneste er prisnivået ned mot P42, og vi kommer uansett ikke til å stresse et evt bytte da dagens båt fungerer utmerket. Men ønsket om mer oppholdsplass og flybridge gjør at man sikter seg inn på noe fremtidig.
Samtidig ser man at erstatteren og nyeste modell F45 koster fra 8,5, altså ikoe voldsomt mye mer en P43. Men selv om den virker mer moderne, er jeg usikker på om jeg liker den bedre. Masterbedrom midt i båten, bysse akter i «cockpit» kan være vel og ra, men usikker på om det er en planløsning vi ønsker.
Mer vinduer og mer lys i de nye, men på både godt og vondt.
Verditapet er det som skremmer mest med P43, ellers virker det som en ganske perfekt flybridgebåt for oss. Dog dersom innvendig kvalitet lever opp til slike nivåer det ser ut til Ut fra bilder og video. Likevel er jo Princess et anerkjent og lettomsettelig merke til riktig pris.
Det er mange gode alternativer i denne størrelsen også, men selv om de er praktiske og har ulike gode løsninger synes det er mye «spinkel» kostnadsbesparende kvalitetsopplevelse rundt omkring.
Alternativet er å kjøpe egen hytte og mindre daycruiser/evt vurdere å beholde Windyen som weekendcruiser.