Bitteliten Startet 18.August.2013 Del på Facebook Startet 18.August.2013 Etter over 300 leverte P42 kommer nå P43. Samme konsept, litt strammere i formen http://www.motorboatsmonthly.co.uk/news/534961/princess-announces-new-43-flybridge Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Glemte vel "?" ;-) Skal du konvertere fra skandinavisk til engelsk ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Ser flott ut :-) Lurer på om de vil gjøre som med V-serien og komme med en litt mindre innstegsmodell på 38-40 fot? Tipper en slik kunne solgt relativt godt gitt at prisen ble endel lavere også. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Teerex Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 (redigert) Hvorfor ikke noe ekte norsk? http://www.klikk.no/motor/baat/article793961.ece http://www.vaagenboats.no/index.php/2012-07-31-11-42-12/vaagen-42 http://www.vaagenboats.no/index.php/27-byggeblogg-vaagen-42-flybridge Redigert 19.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lingefan Svart 29.August.2020 Del på Facebook Svart 29.August.2020 Har fått mer og mer sans for flybridgebåt og liker størrelsen på vår 42 fots komfort-cruiser godt. Ikke for stor og ikke for liten. Men vi må innrømme at skal man være mer i båt så kunne flybridge gitt det lille ekstra, både for romslighet, men også utsikt og økt bruksverdi, betydelig mer plass. Rett og slett litt mer hytte på sjøen, og en hyggelig båt å oppholde seg i. Flybridgebåter blir litt høye og tunge, og sjøegenskapene er vel ikke superskarpe. Må si jeg har fått mer og mer sansen for Princess P43. Den har den klassiske eldre looken i moderne utgave, og er ikke altfor høy. Likevel har den store vinduer og er mer enn stor nok. I tester sier de at den kjører bra i sjøen og «som en forminsket Princess 60». Men har ingen erfaring med slike båter. Hva er fordeler og ulemper med denne båten? Og er det konkurrenter som er åpenbare svært gode alternativer? Viktige kriterier for vår del er: Høy innvendig kvalitet, vi er vant til Windy. P43 virker å ha god innvendig kvalitet, ut fra bilder etc. Lite feil og produksjonsmessig trøbbel, type krakeleringer og lekkasjer etc. Gode sjøegenskaper - helst så tørr som mulig. Båten vi har i dag gir aldri sjøsprut på vindskjermen. Må marsje 25-30 knop. Ser de fleste P43 har 2xD6435 som topper på 28. Bør vel kanskje ha cummins 550? Neste båt bør helst være nyere enn 2012-2013. Noen med erfaringer med disse båtene? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
brs Svart 29.August.2020 Del på Facebook Svart 29.August.2020 Litt vanskelig å få frem så mange erfaringer vedr P43 for det ble ikkje noen storselger av denne modellen. I følge importør i 2019 så var det solgt 5 stk nye i Norge. Ser det ligger en for salg på Finn nå. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 29.August.2020 Del på Facebook Svart 29.August.2020 P43 ble ingen storselger i Norge. Båten er egentlig 46-47 fot, og fikk et helt annet prisnivå enn P 42. Det er en flott båt, det er en båt jeg liker bra Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
sap_2000 Svart 29.August.2020 Del på Facebook Svart 29.August.2020 (redigert) Som andre sier, den ble ikke noen storselger her til lands pga prisen og tidene vi var/ er i. Det er også en vesentlig større båt en modellbetegnelsen tilsier. D6 435 var foretrukken motor i P42 etter at TAMD 75 (480 hk) gikk ut i 2005, så vil tro D6 435 vil oppleves litt knapt i P43. Cummins 550 er nok det mest ideelle og populære alternativet vil jeg tro. Den som ligger på finn har ligget til salgs en stund. Pr. nå 6,1 mnok. De kostet blod når de var nye, men nå er den 5 år og jeg tipper en av grunnene til at den ikke er solgt for lengst er at den ansees for dyr og at den skal ned i tiden som kommer. Når disse ligger på lavt 4-tall eller under vil jeg tro flere blir fristet fra å ta steget opp fra P42 og lignende. Men hvem vil ta fallet fra 6 og ned til 4? Lett å skjønne hvorfor det ikke ble solgt bøtter og spann av slike båter til 8-9-10 mill nye de siste årene. Redigert 29.August.2020 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tom Rør Svart 29.August.2020 Del på Facebook Svart 29.August.2020 Dette er absolutt en båt jeg kunne tenkt meg, men differansen mellom vår P42 og denne blir for høy desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 30.August.2020 Del på Facebook Svart 30.August.2020 (redigert) sap_2000 skrev for 8 timer siden: Som andre sier, den ble ikke noen storselger her til lands pga prisen og tidene vi var/ er i. Det er også en vesentlig større båt en modellbetegnelsen tilsier. D6 435 var foretrukken motor i P42 etter at TAMD 75 (480 hk) gikk ut i 2005, så vil tro D6 435 vil oppleves litt knapt i P43. Cummins 550 er nok det mest ideelle og populære alternativet vil jeg tro. Den som ligger på finn har ligget til salgs en stund. Pr. nå 6,1 mnok. De kostet blod når de var nye, men nå er den 5 år og jeg tipper en av grunnene til at den ikke er solgt for lengst er at den ansees for dyr og at den skal ned i tiden som kommer. Når disse ligger på lavt 4-tall eller under vil jeg tro flere blir fristet fra å ta steget opp fra P42 og lignende. Men hvem vil ta fallet fra 6 og ned til 4? Lett å skjønne hvorfor det ikke ble solgt bøtter og spann av slike båter til 8-9-10 mill nye de siste årene. Enig. Eneste er prisnivået ned mot P42, og vi kommer uansett ikke til å stresse et evt bytte da dagens båt fungerer utmerket. Men ønsket om mer oppholdsplass og flybridge gjør at man sikter seg inn på noe fremtidig. Samtidig ser man at erstatteren og nyeste modell F45 koster fra 8,5, altså ikoe voldsomt mye mer en P43. Men selv om den virker mer moderne, er jeg usikker på om jeg liker den bedre. Masterbedrom midt i båten, bysse akter i «cockpit» kan være vel og ra, men usikker på om det er en planløsning vi ønsker. Mer vinduer og mer lys i de nye, men på både godt og vondt. Verditapet er det som skremmer mest med P43, ellers virker det som en ganske perfekt flybridgebåt for oss. Dog dersom innvendig kvalitet lever opp til slike nivåer det ser ut til Ut fra bilder og video. Likevel er jo Princess et anerkjent og lettomsettelig merke til riktig pris. Det er mange gode alternativer i denne størrelsen også, men selv om de er praktiske og har ulike gode løsninger synes det er mye «spinkel» kostnadsbesparende kvalitetsopplevelse rundt omkring. Alternativet er å kjøpe egen hytte og mindre daycruiser/evt vurdere å beholde Windyen som weekendcruiser. Redigert 30.August.2020 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
brs Svart 30.August.2020 Del på Facebook Svart 30.August.2020 Lingefan skrev for 1 time siden: Enig. Eneste er prisnivået ned mot P42, og vi kommer uansett ikke til å stresse et evt bytte da dagens båt fungerer utmerket. Men ønsket om mer oppholdsplass og flybridge gjør at man sikter seg inn på noe fremtidig. Samtidig ser man at erstatteren og nyeste modell F45 koster fra 8,5, altså ikoe voldsomt mye mer en P43. Men selv om den virker mer moderne, er jeg usikker på om jeg liker den bedre. Masterbedrom midt i båten, bysse akter i «cockpit» kan være vel og ra, men usikker på om det er en planløsning vi ønsker. Mer vinduer og mer lys i de nye, men på både godt og vondt. Verditapet er det som skremmer mest med P43, ellers virker det som en ganske perfekt flybridgebåt for oss. Dog dersom innvendig kvalitet lever opp til slike nivåer det ser ut til Ut fra bilder og video. Likevel er jo Princess et anerkjent og lettomsettelig merke til riktig pris. Det er mange gode alternativer i denne størrelsen også, men selv om de er praktiske og har ulike gode løsninger synes det er mye «spinkel» kostnadsbesparende kvalitetsopplevelse rundt omkring. Alternativet er å kjøpe egen hytte og mindre daycruiser/evt vurdere å beholde Windyen som weekendcruiser. Vil si at det er 2 forskjellige båter P43 og P45. Har vert ombord i begge. Forskjellige planløsninger og drivlinjer. 45 har Ips og et større boareal og et mer tilgjengelig motorrom. Planløsningen er jo som du sier med kjøkken bak. Sikkert litt smak og behag her kontra 43 med kjøkken nede. Ser på Finn og hvis vektene som er oppgitt her er korrekte så var det 5 tonn i forskjell på disse. Ny pris P45 8,5 men det er standard båt og det kommer vel en stor sum i tillegg før båten er utstyrt slik vi vil ha de.😀 Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 30.August.2020 Del på Facebook Svart 30.August.2020 (redigert) Hva med P50 MK II (2005-2007). Da får du mye mer plass enn i P42, oftest D9-575 motorer og et design som ikke har eldet så veldig mye. + Prismessig ikke så veldig mye over P42 av samme årganger. En fantastisk turbåt, 3 lugarer, grei marsjfart og makser på ca 32 knop. D9 er mer moderne og stillegående enn D12 og gir samme fartsegenskaper til lavere forbruk. Betydelig bedre punch enn mange av P50 Mk 1 fra 2000-2005 med TAMD 74/75 på 480 hk. Skal du opp på P50 Mk3 fra 2008-12 går prisen opp en del. Den er høyere og litt bredere og har master cabin i senter. Mest vanlig med D11-670 i disse. Uansett, flotte båter disse Princessene. Nb: Denne er ikke for salg😎 Redigert 30.August.2020 av HansH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 30.August.2020 Del på Facebook Svart 30.August.2020 Jeg har vært ombord i alle disse båtene og har hatt samme type konsept selv. Det aller største minuset slik jeg ser det er at både på P42 og P43 sitter passasjerene nede i "katakomben" med elendig utsikt når man er på tur og sitter inne i båten. De to setene i førerretning samt vindusutsikten forover står mye høyere enn resten av salongen og forhindrer i praksis all utsikt framover fra salongen. Det er kun P50 MK3 med dinetten oppe eller V52 som har en innredning som tilgodeser passasjerene under transportetapper. Av andre båter i denne størrelsen finnes det kun noe liknende på Azimut 47 fly men dinetten er vesentlig mindre enn på P50 MK3. Ellers synes jeg at en båt på 45 fot med flybridge blir litt for liten til midtkabin som master cabin, man får alt for stor reduksjon i takhøyden i senter pga. konseptet med flere nivåer i salongen. V52 som har et helt flush dekk har eksempelvis en mye mer volumøs midtkabin enn P50 MK3, også på P50 MK3 går salongløsningen ut over takhøyden i senter. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 30.August.2020 Del på Facebook Svart 30.August.2020 Chiefengineer skrev for 1 time siden: Ellers synes jeg at en båt på 45 fot med flybridge blir litt for liten til midtkabin som master cabin, man får alt for stor reduksjon i takhøyden i senter pga. konseptet med flere nivåer i salongen. V52 som har et helt flush dekk har eksempelvis en mye mer volumøs midtkabin enn P50 MK3, også på P50 MK3 går salongløsningen ut over takhøyden i senter. Sant det, P50 MK3 er vel minste med midtkabin som fortsatt fungerer, men stor forskjell til V52 ja. Er i tenkeboksen selv og sammenligner P50 MK3 mot P54. Omtrent samme prisleie, men større bysse og midtkabin etc... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 31.August.2020 Del på Facebook Svart 31.August.2020 Jeg tør påstå at Princess på sin F45 har knekt koden med senterkabin på "liten" båt. Jeg var på visning i Vollen på vei hjem i går, og jeg ble ikke mindre begeistret etter denne visningen. Prisen er jo frisk, så det ble ikke noe handel denne gangen heller 😂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.