Jump to content

Vedlikeholdslading i havn


Big

Recommended Posts

Hei

Jeg har nettopp kjøpt meg en 1980 mod Princess 25 uten mulighet for landstrøm. Oppdaget at batteriene blir fort svake når jeg ligger til kai og har på litt lys, kjøleskap osv. Jeg har 2 vedlikeholdsbatt, samt 1 startbatt. Hvordan kan jeg best koble på en batterilader til disse 3 som jeg da kan koble på landstøm når jeg legger til i en havn en helg? Ser for meg at det er det enkleste å få til uten å behøve å trekke opp masse nye ledninger og omformere i båten. For da blir vel batteriene ladet fortløpende, selv om jeg har på lys, tv og kjøleskap? Tar gjerne imot råd og tips for hvordan jeg kan gjøre dette trygt og greit.

Link to post
Share on other sites

Forutsatt at du har skilte batterikretser, en for forbruk og en for start, trenger du neppe å lade startbatteriet når du ligger i (gjeste)havn.

 

Jeg kan ikke mer om dette enn det jeg har lest her på forumet, så jeg kan bare anbefale deg å bruke søkefunksjonen, Det er dusinvis av tråder og hundrevis av svar/meninger om emnet her fra før.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk i land med en standard skjøtekabel og koblet til landstrøm. Så koblet jeg batterilader til forbruksbanken. Dermed hadde jeg strøm nok til å holde vedlike normalt forbruk av lys, kjøleskap og varme. Når jeg da slukket lyset og slo av varmen på kvelden, ble forbruksbanken ladet opp i løpet av natten. Fungerte greit det

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...