Jump to content

Drittsekker eller bare sløvinger? Oppførsel på sjøen.


Artekno

Recommended Posts

Tidlgere erfaringer skal jeg ikke nevne, for da hadde jeg vel blitt sittende og skrive. Har likevel gjort meg noen tanker etter 3 ukers sammenhengende seiltur og ca 400 nm denne sommeren, som jeg har tygd litt på et par dager etter hjemkomst. Det har med enkelte "folk i båt" sin oppførsel overfor andre ute på sjøen. Det meste av turen forløp fullstendig udramatisk og idyllisk. Men så er det noen opplevelser som har kommet både fort og skremmende på for skipper og besetning - bokstavelig talt. Fordi det har for det meste vært raske båter involvert. Jeg gidder ikke en gang ta med en del nesten-episoder som er i grenseland, men som likevel oser av dårlige vurderingsevner, eller drittsekktakter om man vil. Her er noen få eksempler dog:

 

1. På vei ut fra Son har vi akkurat heist seil. Motoren går på tomgang, så jeg hører ikke båten som kommer bakfra i ca 25 knop. Vi er ikke klar av odden ved campingen vis a vis Son en gang, så passeres vi av en ca 16 fots passbåt med to kvinner ombord. De passerer oss i parallell linje med bare 2-3 meters klaring! Faktisk blir jeg nedsprutet av vann i det de passerer. Vi ligger jo nesten og dupper i 2-3 knop, så opplevelsen var svært ubehagelig. En titt i kjølvannet viser at de har kjørt rett etter oss og så vidt lagt seg ut i det de passerte. Det er "et hav" av plass å manøvrere på, men likevel skal de altså helt innpå oss i en slik fart. Hva er det egentlig som foregår oppi hue på en båtfører som kjører slik? De smilte og vinket til ungene som om dette var helt naturlig. Ja ja...

 

2. På vei inn til Engelsviken havn, hvor det forøvrig er 3 knops hastighet, så kommer en 20-fots passbåt med 250 hk i tett innersving fra styrbord, fort! Hva er det med å måtte gi på gass slik omtrent før man er klar av sin egen bås? Han kom tilbake bare 10 minutter senere og dundret i halvplan gjennom halve havna, før han måtte "bremse" hardt for å det hele tatt å treffe båsen sin. Så var det bare å kaste seg over alt løst + unger så vi slapp å dykke etter noe...

 

3. På vei inn til Kungshamn nordfra er det 5 knops led. En 20 tonns Fairline e.l. på over 65 fot kommer ut derfra i "bare" 10-12 knop, som vel er den verste hastigheten en slik båt kan holde med tanke på bølger. Det var tett med båter på vei inn. De passerer oss med 7-8 meters klaring og den svenske kjekkasen på flybridge klarer til og med å lire av seg en vinkelanke-gest i det han passerer. Han fikk en godt markert pekefingerflipp tilbake, før jeg måtte legge brått om inn i flodbølgen som fulgte for å unngå å miste ungene overbord, mens jeg brølte "Hold fast!". En titt bakover viste at også de to neste båtene avga samme "hilsen" til flybridgeknugen. Mon tro om han hadde leid den båten... Hva lærer man på de svenske kursene tilsvarende D5L eller hva man nå må ha for å føre et slikt monster med 1500 hk og tre etasjer?? Beats me...

 

5. Sør for Hamburgsund, i skjermet led, rundet vi en odde for seil. Vi hadde ca 15 meter mellom oss og berget på babord side. På styrbord var det vel 150 meter åpent vann. En vannscooter kommer mot oss i en aldeles sinnssyk hastighet, la om kursen, og passerte mellom oss og berget på vår babord side. 60 knop? Det var i allefall fullt gasspådrag og det smalt i det han passerte. Ingen bølger. Men hvorfor i helv... måtte han gjøre noe slikt? Skulle nesten ønske jeg hadde makrellharpa ute fremdeles, hvilket leder meg til episode nr 4...

 

4. Sør for Hamburgsund passerer en eldre norsk 30 foter rett bak oss i halvplan, og kapper makrellina vår! Så ble det noe annet til middag den dagen...

 

6. Väderöarna. Den første kvelden var det relativt god plass i havna. En sent ankommende høflig herre kommer inn med en 42-foter. Det ER plass lenger inn tipser jeg han om, hvilket han takker for. Og legger seg utenpå første og beste båt det løpet er som trangest. Samtlige andre båter er dermed sperret inne, untatt oss som lå på flytebrygga like innenfor innløpet. Havnesjefen så det neste morgen, og kommenterte det også senere med lett hoderysten.

 

7. Väderöarna II. Vi overtok plassen litt lengre inn da de fleste nattgjestene dro, for å få litt mer le for den varslede sønnavinden. Det ble etterhvert veldig fullt, og flere båter rundt 30-40 fot valgte å gå rundt og legge seg i uthavna på den andre siden av øya allerede ved 5-6 tiden på ettermiddagen. Kl 9 kommer en Bavaria 38 sigende inn, uten fendere og med cockpitkalesjen lukket. Og med slitt svart vimpel der gjesteflagget skulle vært... Etter litt kraftig motorbruk i bakk dundret han roret i stein som det riktig knaste. Roret overlevde visst, for han fikk snudd båten, og gikk på et annen skjær med kjølen, før han satte i bakk igjen og dunket hekken i midtsiden på en annen mindre båt, før rormannen til slutt fikk opp kalesjen og så vidt fikk klort seg fast i rekka på den mindre båten. Etter å ha lagt seg som båt nummer 4 var igjen hele løpet sperret. Den godeste rormannen så da oss, og spurte om ikke de kunne få legge seg utenpå oss. I helvete heller... Med en slik båthåndtering skulle i allefall ikke jeg ha de utenpå, det stod klart for meg. Heldigvis hadde da havnesjefen vært innom og gitt oss klar beskjed om at han ikke tillot noen utenpå der vi lå, så svaret var kontant og greit fra meg. De tre kara hoppet i land og grillet pølsene sine for de gikk til ro, med et eller annet som durte og gikk inni Bavaria'en hele natta. -Enten et strømaggregat, eller et særdeles dårlig varmeapparat. Ikke var det særlig kaldt, og strøm nok burde de vel ha som kom for motor i den fine seilevinden... Jeg var ikke tilstede da de gikk ut, men noterte at engangsgrillen stod igjen på brygga. Og fruen syns det var like greit, for gutta klarte å grunnstøtte 2 ganger til på vei ut. Hvilket var godt gjort, for de lå med baugen ut og skulle egentlig bare kunne gli rett ut. Herr skipper på "Fru B...", kan du hvis du leser dette og kjenner deg igjen, vurdere å bytte din 38 med noe mindre? Fortrinnsvis en båt uten cockpitkalesje?...

 

8. Det har gått fint en stund, men så kommer vi jo hjem da. Vest for nordspissen av Håøya snirkler vi oss gjennom et flott felt av regattabåter. Vi subber avgårde i 3 knop for bare genoa, for vi har planer om litt mer makrell før vi kommer hjem. Rett etter regattafeltet kommer en 4 tonns campingvogn med godt over 300 hk dundrende mot oss og sikkert 30 knop, og passerer oss på 5 meters hold. WTF??! Var det ikke for at han hadde fordekket fullt av unger hadde jeg sannelig kastet noe over til han, og truffet. Kunne jo ikke bommet på det holdet... Igjen klarer han å lire av seg å HILSE til oss, og jeg hilste tilbake med langefingeren før jeg igjen måtte kaste båten hardt til styrbord for å beholde alle ombord. -Ikke lett i 3 knop uten motorkraft. Idiotpappaen fortsatte ufortrødent i samme fart gjennom regattafeltet forresten.

 

9. Vi fikk tre makrell til, så var det stopp. En 20 fots Zodiac med en diger svart V6'er på hekken tar oss igjen i ca 40 knop. Det går virkelig fort! Men siden han holder stø kurs parallelt med oss bekymret jeg meg lite, men holdt for sikkerhets skyld opp hånda med lina for å vise at vi fisket - for kun genoa i 3 knop. Så skjer det. Gjøken bråsvinger inn rett bak oss! Jeg rekker å sleppe lina før jeg ser det rykker til i den. Hvor dypt stikker egentlig propellen på en RIB i 40 knop? Han dro forbi bak oss med maks 10 meters klaring. DA kastet jeg det første og beste etter han mens jeg brølte. Gu'bedre og takk for at jeg ikke traff med det jeg kastet sier jeg bare... Han hadde allerede passert, og med nær 80 km/t var det jo uansett ikke mulig.

 

 

Så nå lurer jeg på da. Er disse folka totalt imbeciler, eller det det liksom helt greit å passere en seilbåt i sakte fart på så nært hold i stor hastighet, eller med en flodbølge etter seg i trange løp? Er de drittsekker eller bare totalt sløve? Og hvordan i all verden skal man få bukt med slik kjøring på sjøen??! I båten min står det nå en gjenglemt pakke egg og godgjør seg. Terskelen for å pælme noe etter gjøkene skal være høy, så det vil sikkert gå enda en stund før de kommer i bruk. Selvsagt er det ingen her på baatplassen som er i faresonen for å bli truffet heller, for slik kjører vel ingen her? Men leser dere noe i avisa om en "desperado" som kastet et råtten egg i siden på en annen båt, ja så vet dere hvem som kastet, og dere vet allerede litt om hvordan "offeret" har kjørt i det han fikk servert! Idéen er helt gratis - velbekomme!

 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Har en del lignende opplevelser. Prøver å overbevise meg selv om at disse apekattene er i et fåtall, men med sin oppførsel får det til å synes som om dette er helt normalt.

 

På fine dager med havblikk liker jeg å ligge utpå og drive. Opplever da noen ganger båter som holder kurs rett mot i flere nm for så å kaste båten til sides og passere med få meters klaring selv om det er seilbart farvann flere nm til alle kanter.

 

Kanskje de regner med at jeg lager mye stygge bølger og vil hevne seg..........

Link to post
Share on other sites

Råtne egg eller kanskje softgun :giggle: Har selv vært fristet mer enn en gang. Men skal du ha det godt med deg selv og samtidig få noe positivt utbytte av båtferien.

Ja da må du nok anskaffe deg STORE skyggelapper og overse mye....eller legge båtferien utenom juli mnd....desverre.

Det er vel ikke noe særlig annerledes på landeveien, noen innfinner seg med at det er kø...andre bare MÅ forbi.

Og er du en lykkelig eier av en bobil, ja da er du en jævelig trafikksinke. Vær heller glad du kom helskinnet hjem fra ferien. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde det var seilbåter som var hensynsløse.. Men annerledes i år kanskje..

 

Det er tryggere å legge seg forbi en seilbåt helt inne ved land enn på utsiden, en seilbåt slår aldri inn mot berget;)

 

 

 

Jeg er glad jeg glemmer sånne ting såpass fort som jeg gjør, så slipper jeg å plages med det i lengre tid etterpå! Jeg hadde heldigvis mange flere fine opplevelser på sjøen i år, som huskes..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Opplevde det samme en del ganger i sommer. Tror de rett og slett vil innom og hilse eller "se", eller noe. Tror det er positivt ment for mange hilser og smiler i god stil.

 

Var feks et godt stykke utenfor merket ved Rakke/Stavern en veldig tidlig morgen og ante fred og ingen fare, ingen andre båter utpå som jeg kunne se, så dundrer plutselig en svær gummibåt forbi på 3-5 meter fra så spruten står. Gubben gliser og vinker før han vrenger over og hyler inn mot Stavern. Unødvendig å si at det var hav av plass rundt. Ikke noe kroneksempel siden han ikke lagde store bølger, men hva er poenget med å passere i svært stor fart så nært når man ikke trenger det? Og når man går i dønninger og kvapsesjø i 25 knop pluss, har man virkelig så god kontroll at man kan sneie andre båter? Er det ikke en viss risiko for at man et ørlite øyeblikk kan miste kontroll/styring/kurs og havne på dekket til den andre båten i stedet?

 

Ble også forbikjørt svært nært i åpent og fritt hav av konvoier og flokker/gjenger av hurtiggående/halvplanere som gikk i sammen og som åpenbart la en bue "innom" for å kikke.

 

Tror ikke de er drittsekker, men idioter kanskje? Eller kanskje ikke det heller. Tror ikke det vet bedre, gladlynte hurtiggkjørere som vil dele sin glede over å kjøre fort i sin båt med de som går sakte også? Men de ser seg aldri tilbake når offerene for hekkbølger får juling så jeg mistenker at de egentlig har en liten følelse av at de kanskje vet hva de gjør noen ganger.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde det var seilbåter som var hensynsløse.. Men annerledes i år kanskje..

 

vi har unektelig litt bedre redskap med tanke på kapping av dorge-liner. å flise forbi motorbåter med marginal klaring, eller dundre i halvplan inn i gjestehavna for full spinnaker og dra opp en masse sjø har jeg ennå tilgode for min del ...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bare 9 "hendelser" etter å ha tilbakelagt 400 nm på 3 uker midtsommers kan ds vel ikke være så ille?

Og da har du selvølgelig ikke vært til sjenanse eller irritasjon for andre heller.

 

Det er jo ikke 9 stk tilfeldige hendelser som kunne skjedd hvem som helst pga ett eller annet. 9 ganger har noen bevisst og med overlegg bestemt seg for å gjøre noe dritt med deg og din familie i båten og gjennomfører, det er er vesentlig forskjell.

 

Er ikke alle som syns at det er greit at en selv og familien med overlegg (eller ikke...?) blir kødda med 9 ganger i løpet av en sommerferie.

 

Om det ikke er med overlegg så må jo enkelte båtførere være temmelig "tom" i nøtta, eller er det ikke vanlig å vite hvilke og hvor store bølger ens egen båt lager i ulike hastigheter? Var jo en hurtiggåer i en annen tråd som med overbevisning hevdet at han aldri så bakover når han "kjørte rundt", var jo ikke noe poeng i det. Og det må man jo tro på.

----------

 

Men om det er greit så kan kanskje saktegående ferierende med familie hive seg på ripa og gynge intetanende hurtiggåere som nyter en fredelig stund i havn. For å bli gynga litt med overlegg sånn i forbifarten og midt i ferien må jo folk tåle, eller? Og er det det et problem med gynging så er jo ikke båten sjøklar og burde ikke være på sjøen har det blitt hevdet? Tror ikke det ville gått bra gitt...

 

Greia er vel i bunn og grunn at de vet de slipper unna med det fordi de fyker videre for å aldri bli sett igjen og at noen ikke skjønner bedre. Men heldigvis er de i fåtall.

Link to post
Share on other sites

 

Det er jo ikke 9 stk tilfeldige hendelser som kunne skjedd hvem som helst pga ett eller annet. 9 ganger har noen bevisst og med overlegg bestemt seg for å gjøre noe dritt med deg og din familie i båten og gjennomfører, det er er vesentlig forskjell.

 

Er ikke alle som syns at det er greit at en selv og familien med overlegg (eller ikke...?) blir kødda med 9 ganger i løpet av en sommerferie.

 

Er enig her.. Dette er de faktiske hendelsene som er verdt å skrive om, så kommer alle "nesten ulykkene" eller hendelser med potensiale som nok vil være betydelig høyere.. opp mot 10 gangen kan man forvente ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så nå lurer jeg på da. Er disse folka totalt imbeciler, eller det det liksom helt greit å passere en seilbåt i sakte fart på så nært hold i stor hastighet, eller med en flodbølge etter seg i trange løp?

 

De bruker ikke hodet. Men jeg har funnet ut at det er værre å bli passert på den måten i rom sjø, da har du ingen anelse om de har sett deg i det heletatt, eller sitter med nesa i plotter'n eller avisen. En ting er å få bølger og dusj, noe helt annet når du begynner å vurdere hvilken side du skal hoppe til ... skjedde kun en gang i år, heldigvis.

 

Eller få hekkbølgen når du ligger til kai, da er skadepotensialet så mye større.

 

Det er jo ikke 9 stk tilfeldige hendelser som kunne skjedd hvem som helst pga ett eller annet. 9 ganger har noen bevisst og med overlegg bestemt seg for å gjøre noe dritt med deg og din familie i båten og gjennomfører, det er er vesentlig forskjell.

 

 

Det tror jeg nok ikke, folk skjønner ikka hva de selv forårsaker, rett og slett. De gangene jeg har fått sagt ifra til folk som har passert med digre motorbåter i halvplan, har de ikke hatt den fjerneste anelse om konsekvensene, men tatt pointet etterpå og beklaget. Greit nok så lenge det går bra, men problemet er jo at det bare skyldes flaks.

Link to post
Share on other sites

Har reflektert over hvilke "følelser" jeg noen gang får når jeg kjører mc. 100 hester som drar meg gjennom trange svinger er noen ganger litt berusende! På sjøen er det få referansepunkter for kraft og fart, og kanskje er det nettopp den samme følelsen enkelte får i sine raske båter, når de bruker meg som "rundingsbøye" der midt utpå fjorden?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Typisk for min sommer iår er at jeg tre ganger har fått kappa dorgeline på byfjorden, alle ganger av hurtiggående båter som ikke engang aner hva de har gjort: De er så vant til å kjøre båt som om de spiller dataspill: Min snekke i 6 knop er for dem et stillestående objekt, og så legger de kursen opp etter det.

I Blindleia opplevde jeg såpass av de mer farlige versjonene, som f.eks at du i 40 knop presser deg mellom en i 6 knop og en i 20 med 2 meters klaring på begge sider, kan være et typisk eksempel, så min hovedregel at i juli går jeg ytre lei, ble forsterket.

Link to post
Share on other sites

 

Det er jo ikke 9 stk tilfeldige hendelser som kunne skjedd hvem som helst pga ett eller annet. 9 ganger har noen bevisst og med overlegg bestemt seg for å gjøre noe dritt med deg og din familie i båten og gjennomfører, det er er vesentlig forskjell.

 

Hva punkt 6 og 7 angår så er jo ikke dette noe trådstarter er blitt direkte utasatt for, men snarere heller observasjoner han har gjort seg.

 

 

Det tror jeg nok ikke, folk skjønner ikka hva de selv forårsaker, rett og slett.

 

Er nok her problemet ligger, at folk flest er uvitende om konsekvensene av sine handlinger som mest sannsynlig er gjort i beste mening.

Slik er det, slik vil det fortsette å være. Desverre

Link to post
Share on other sites

Typisk for min sommer iår er at jeg tre ganger har fått kappa dorgeline på byfjorden, alle ganger av hurtiggående båter som ikke engang aner hva de har gjort:

Dorgelina ja.

Og hvor langt etter deg hadde du snøret?

 

Hvor stor avstand forventer folk egentlig at andre skal holde?

Link to post
Share on other sites

Hvis dorgeline med vanlig lodd ikke ligger dypt nok så passerer de for nær. Har selv masse fartstid i hurtiggående båter og forsøker å holde minst 50 meters avstand hvis jeg passerer saktegående båter. Det syns jeg er passe sett fra begge sider. 5-15 meter er ren idioti. 16-30 meter er i beste fall hensynsløst etter min mening.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Heisann

Det har vært slik i alle år. Det er bare blitt antallsmessig fler, men prosentvis nogenlunde likt. Og kraftigere motorer gjør at fart er høyere.

 

Jeg er jo i utgangspunktet en sånn "jævla-bølgebryter", og irriterer meg over en del selbåter og deres oppførsel. Etter diverse råd her inne ligger vi såpass langt unna at de (snekker og seilbåter) klarer å vende baugen mot med en del margin. Vi blir også passert av de 50-60 fots plogene innimellom og jeeezzz for en sjø! Etterat båt nummer X passerte oss i sommer på denne måten bestemte jeg meg for at "dette gidder jeg ikke å bry meg om". Etter det ble det mycket bedre. Mye sol i somer har sikkert også hevet terskelen :-)

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Dorgelina ja.

Og hvor langt etter deg hadde du snøret?

 

Hvor stor avstand forventer folk egentlig at andre skal holde?

Har vel 15-20 meter ute når jeg dørger etter makrell. Med 3kn. er da søkke og hekle på drøye metern.

Har aldri fått kuttet snøret.

Må ikke å være medlem i Mensa for å se at en båt dorger og holde litt avstand

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det kjøres bil på sjøen.

 

Ref trådstarters pkt 1, de byttet kjørefelt når de kjørte forbi deg. :headbang:

 

Opplever tidvis et annet fenomen når jeg legger meg på svai i naturhavn.

Selv om jeg er første båten som ankommer og det er rikelig med plassi bukta, så må neste som kommer legge seg så nær at vi nesten svinger borti hverandre.

Tydeligvis parkerer de på den nærmeste ledig parkeringsplassen.

 

Eller i bukt hvor flere ligger på svai så kommer folk sent og kaster dergg forut og akter for å slippe å svinge.

Dermed konflikt fordi de som svinger med vind og strøm kommer borti.

Men for all del, det er ikke de som kom sist som har skylden. For de har parkert forskriftsmessig.

Har sågar opplevet å få påstand om at jeg driver fremsatt som årsak til nærgåenhet.

 

Værst var det med den gamle mahogny plattgatteren som mange skulle bortom for å se på og helst oppi.

Selv med mangfoldige Nm åpen sjø rundt så måtte andre passere på liten avstand.

 

Stort sett ikke noe problem. :thumbsup:

Men av og til dukker det opp hendelser som stiller krav til eget sjømannskap!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

For meg er 30 m hensynsfullt. Hadde folk plassert seg litt taktisk i leia hadde alle vi sluppet mye slalomkjøring. Går man med 3 knops fart må man vente og bli forbikjørt av alle overalt.

Treffer også noen idioter hvert år som ligger for fort & for nærme, men stort sett kjører folk fint .Bruker ikke tiden min på sjøen til og telle idioter.

 

Ellers er det normalt godt sjømannskap og gjøre båten sjøklar og sikre barn etc. Synest ikke veldig synd på dem som får veltet stettglasset sitt eller maritimt pyntenips i trafikkert lei.

Link to post
Share on other sites

Det er både drittsekker og sløvinger på sjøen. Som alle andre steder. Samt nye/uerfarne båtførere som ikke ser noe galt i å passere på få meters avstand med båt. Man er jo vant til å ferdes på vei der man passerer hverandre på 1-2 meters avstand...

 

Jeg har ingen tro på at dette vil bli noe bedre. Nye båtførere kommer til hvert år. og båtene og motorene blir stadig større. Heldigvis så er dette problemet stort sett bare tydelig i juli og august, resten av året er livet ganske greit...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror snart jeg er for et obligatorisk småbåtregister og synlige kjennetegn på alle båter samt mulighet til å finne ut hvem som eier båten på en enkel måte som å ringe eller bruke en app.

 

Jeg tror en del råkjøring ville avtatt hvis man ikke lengre kunne være anonym på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Noterer meg forresten at de fleste av disse svimene er på min egen alder +\- 10 år. Altså absolutt ingen yngre båtførere, eller vesentlig eldre.

En affære i et område med periodisk "naturvern" med 5 knop hadde vi riktig nok en greie med unger som kappkjørte med små joller i 20 knop, rundt og rundt. En gang hørte vil "klar-ferdig-gå!", og da er det jammen faren til ungene som kjører en av jollene - passering 7-8 meter fra oss der vi lå på svai. Men dette var hyttefolk som vel alltid har hatt bukta for seg selv. (Hvaler)

Jeg syns også at registrering skulle vært obligatorisk. Enkelte av mine "happenings" i sommer ville jeg vurdert å anmelde, hvis jeg hadde hatt dokumentasjon. Kanskje et slikt kamera som russiske bilførere bruker i bilen? Om ikke annet kunne en og annen snutt på YouTube virket oppdragende...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...