Jump to content

Drittsekker eller bare sløvinger? Oppførsel på sjøen.


Artekno

Recommended Posts

Må bare få si nok en gang at jeg er utrolig glad for at jeg ferdes med båt på steder der slike hendelser som er beskrevet nesten ikke er tilstedeværende.. dessuten er det i utganspungtet en god del bølger her på Trøndelagskysten/nord møre så en hekkbølge fra eller til vil jo ikke i særlig grad merkes noe spessielt.. Mitt inntrykk er at slik oppførsel sløvhet og mangel på kunnskap er på de steder med veldig stor båttetthet dette skjer.... før så gikk folk gradene når det gjaldt båt og viste derfor når dem gikk opp til en Scand Baltic, at det ikke var særlig gøy å bli passert på kloss hold av en sånn når du satt i en 14 fots åpen båt! nå starter folk med store raske båter fordi dem har råd til det.. Kunnskapen får dem i ettertid!

Her på trøndelagskysten har jeg tilgode å hisse meg opp eller irritere meg pga slik adferd.. båtfolk her er stort sett vennlige og hjelpsomme både ved brygga og ute på sjøen.. hadde jeg hatt et båtliv bestående i å kjøre i kø og til stadighet måttet tåle drittslenging og hasardiøs kjøring rundt meg slik at blodtrykket hadde ligget på rødt hele tiden, hadde jeg droppa hele opplegget

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

hvor mye plages en seilbåt egentlig av 1m bølger. de jeg har passert i 6-8kn rører seg nesten ikke. mye verre med saktegående motorbåter uten kjøl. de ruller som bare det.

 

Og dessuten: De som ligger midt i anbefalt lei å fisker kan ikke regne med at noen skal holde god avstand til dem når de passerer.

Redigert av Haraune (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sikkert gjort noe feil i sommer men tar hensyn så godt jeg kan hele tiden. Min erfaring er at det er hovedsaklig hyttebåter, dvs daycruisere, RIB'er osv (vannsootere som så mange her inne forsvarer har jeg til gode å se hode en 5knop noen gang) som enten fulstendig driter i fartsgrensene eller kjører sine 7knop og drar opp så mye som overhodet mulig.

 

Argumentet for 35knop 5knopsonen er at de da drar opp lite bølger, men tenker ikke på at det er trangt, folk bader og mange steder andre grunner enn hekksjø som er grunnen til fartsrestriksjonen.

 

Tror MANGE hyttebåtkjøpere ikke har noen som helst erfaring med båt eller båtførerprøven. De skal BARE innom å handle litt, kikke eller stå på vannski eller kjøre rumperister som jo automatisk opphever alle lover,

Link to post
Share on other sites

 

Tror MANGE hyttebåtkjøpere ikke har noen som helst erfaring med båt eller båtførerprøven. De skal BARE innom å handle litt, kikke eller stå på vannski eller kjøre rumperister som jo automatisk opphever alle lover,

:thumbsup:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noterer meg forresten at de fleste av disse svimene er på min egen alder +\- 10 år. Altså absolutt ingen yngre båtførere, eller vesentlig eldre. ..............................

Jeg tror du er inne på noe vesentlig. For meg ser det ut for at de få som skaper missnøye og irritasjon for noen tilhører gruppa som har amnesti når det kommer til grunnleggende opplæring. Forøvrig mener jeg at lista ligger rimelig lavt for enkelte når det gjelder å finne ting å irritere seg over.

Link to post
Share on other sites

For det første, en anbefalt lei gir IKKE fortrinnsrett for noen. Det er fullstendig rimelig at folk skal få lov til å fiske der, som andre steder. -Og at andre forbipasserende skal vise hensyn og kjøre aktsomt. En merket led er en måte å gi trygg farled på, men det gjør den ikke til noen motorvei på sjøen hvor "myke trafikanter" skal holde seg unna. Skipsleia er noe annet, for vi snakker jo om "den indre leia" merket med tynne streker i kartet.

Én meter bølger er svært mye til å være svell etter en motorbåt. Langt mindre enn dette er ille hvis de kommer brått på. -Og det gjør de jo når bølgeplogene passerer på 10 meters avstand. Man kan ikke legge baugen opp før "drittbåten" har passert. Og i 3 knop (kanskje uten motorkraft) tar det tid. Noen ganger for lang tid... Derfor vil jeg gjerne ha deg litt lengre unna. Da kan jeg justere kurs i god tid og møte bølgene etter deg.

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Etter 10 uker og godt over 900nm i våre naboland, vil jeg si at vi har hvert utrolig heldige med veivalget i år.

Fikk en påminnelse etter 15min ved feriestart ved blankt hav, da vi ble på minnet om at alt som ikke er spikra fast går i dørken og vinduer 1m over havet skal lukkes før avgang, det var nummeret før jeg sendt ut en PAM melding for å få skøyta tilbake.

 

Det eneste som har skapt litt hodebry er de som krysser seiler i de ledene som det ikke er lov til å seile i og slår i hytt å pine.

De som bruker hele bredden konstant er lett å forutse og skaper bare litt tankegang og

planlegging, men de burde respektere forbudet.

 

Og så datt jeg av krakken (i positiv forstand) her om dagen da en Taxi båt Valgte å runde aktenfor HURRA FOR han.

Har hatt den beste ferien på mange år i så måte.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tror nok det er slik at BP-medlemmene har sett dette emnet/erfart dette fenomenet i praksis så mange ganger at begeret for lengst er fult. Dråpen henger der i lufta.....

Man sitter nesten å speider etter idioter og da skal det svært lite til før man overreagerer. Synd, for når finger`n kommer opp i båten er vi på vei over i "bil-stemning" og slik har vi ikke lyst til å ha det.......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Før har jeg sitti der som et mehe og bare godtatt. Nå banker jeg pekefingeren i tinningen og avslutter med rasshølfingeren i været som salutt HVER gang jeg møter de verre av sorten. En eller annen form for "tilbakemelding" må de bare få for oppførselen sin, og en slik reaksjon fra min side er milde saker. Jeg har som nevnt spart den kartongen med 4 egg etter ferien...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg mente ikke at man ikke har lov å reagere, tenkte mere på egen sinnstemning når man sitter i situasjonene. Det ødelegger mye av gleden for en selv når det koker over.

(kaste ting etter andre DET gjør vi ikke)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tror nok det er slik at BP-medlemmene har sett dette emnet/erfart dette fenomenet i praksis så mange ganger at begeret for lengst er fult. Dråpen henger der i lufta.....

Man sitter nesten å speider etter idioter og da skal det svært lite til før man overreagerer. Synd, for når finger`n kommer opp i båten er vi på vei over i "bil-stemning" og slik har vi ikke lyst til å ha det.......

ENIG!

 

Har hvert på sjøen i mange år, og ja, har iritert meg grønn noen ganger.

Virker som noen liker å ha noe å klage på, så de kan få litt å snakke om muligens?

Noen må nødvendig hvis få noen dårlige opplevelser, det er noen båter der ute for å si det sånn.

Men det er ikke dermed sagt at man bør hive fingeren i været og kaste ting etter folk.

Tror ikke noen tjener på det, dårlig stemning på sjøen er vel det vi ikke vil ha.

Har snaut 750 nm mil i år med få dårlige opplevelser, har gitt meg f på at ikke andre båters oppførsel skal få ødelegge kosen på sjøen.

Når det er sagt så skjønner jeg at folk kan klikke når det oppstår fare for liv og helse.

 

 

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

Det er jo helt riktig det Vanntro! Så får man heller kompensere med "gleden" i å få reagert litt - ha en plan for det. Så blir man etterhvert hverken opphisset eller sint! ?

I år har jeg kun hatt to "eggkandidater", så terskelen skal få være høy. Eggene blir jo bare bedre etter som ukene går...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

hvor mye plages en seilbåt egentlig av 1m bølger. de jeg har passert i 6-8kn rører seg nesten ikke. mye verre med saktegående motorbåter uten kjøl. de ruller som bare det.

 

Enig. Med 3,5 tonn bly 2 meter under vannflaten tåler jeg en del skvalpesjø. Jeg irriterer meg i 2 sekunder og deretter blir jeg blid igjen og er glad jeg ikke satt i en snekke eller jolle. For dem er slike sjøer definitivt ikke trivelig.

 

Når det gjelder å kjøre kloss i hverandre på åpen sjø: Jeg tror dette har med økende bruk av plottere å gjøre. Vi kommer fra det samme stedet, og har lagt neste waypoint ved samme nes eller øy. For eksempel når jeg går for motor i vindstilla mellom Rauer og Larkollen, har jeg alltid båter i "skuddlinjen" både for og akter. Jeg tror vi hadde spredd oss mer utover om vi ikke hadde stilt inn autopilotene på det samme waypointet.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig mener jeg at lista ligger rimelig lavt for enkelte når det gjelder å finne ting å irritere seg over.

Helt enig, kan ikke være noe hyggelig å forberede seg på neste idiot og hvordan denne skal hilses til, det være seg med bannefinger eller håndgripelige objekter.

 

Må si jeg er mest opptatt av det en kan gjøre noe med, egen opptreden. Være tydelig, tidlig, vise hensyn. Det er heller vanskelig å drive voksenopplæring til sjøs overfor andre?

Link to post
Share on other sites

Er nokså ueraren på større båt selv, men prøver å ta mest mulig hensyn til de jeg passerer og ikke minst holde god avtand. Det jeg imidlertid har lagt merke til er at ganske mange har det så utrolig travelt. Flere ganger når jeg med ytterst forsiktighet har brukt noen minutter mer enn en erfaren skipper på å legge til kai så er dette blitt bemerket. Grunnen til tidsbruken er jo at jeg er redd for båten og heller ikke særlig interesert i å ødelegge andres båter. Bruker heller da litt mer tid og går roligere frem enn å ta unødig risiko. Alikevell så blir dette kristisert på lik linje med andre som ferdes helt hodeløse.

Link to post
Share on other sites

Jøss... Enten er vi på Vestlandet velsignet for "bøllekjøring", eller så har jeg et annet syn på hva som er uakseptabel oppførsel på sjøen.

Har nå reist Ørsta - Bømlo - Ørsta - Shetland - Bergen - Ørsta uten å møte en eneste båt som gir grunnlag for hytting med neven.. Klart det passerer en og annen fjordplog i halvplan, men da er det ikke verre enn at man snur baugen rett mot hekkbølgene og pløyer seg elegant gjennom. Man bør jo uansett ikke ha blomstervaser og glass stående løst om bord under fart.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alvorlig talt, trenger man vei-punkt inne i fjordene? Og selvstyring i sterkt trafikkerte farvann ? Jeg tror noe av problemet med å komme for nært hverandre er at en går på selvstyring og gidder ikke å justere kursen. Alle som ikke er helt skogsmatros ved at en gir en kursantydning som et signal til møtende båt om hvordan en ønsker å passer, og da glir det hele av seg selv.

Link to post
Share on other sites

Alvorlig talt, trenger man vei-punkt inne i fjordene? ...

 

Noterer meg økt bruk av ferdig planlagte ruter og autostyring etter disse.

 

Ser frem til at "alle" benytter dette slik at det blir mer plass ellers i fjorden.

Dermed kan jeg kan krysse meg frem uten sjenanse for/av andre.

Link to post
Share on other sites

Tidligere i tråden skrev jeg at jeg hadde feriert 4 uker langs svenskekysten uten en eneste negative erfaring. Etter alle disse innleggene begynner jeg nesten å tro at det er noe galt med meg, så nå har jeg tenkt igjennom hele sommeren og fjordsommeren, men kan fremdeles ikke huske en eneste annen båt jeg har irritert meg over. Det jeg av og til opplever som litt merkelig er at en og annen seilbåt virker å stadig endre kurs etter meine unnamanøvre, slik at jeg får de rett i baugen. Om dette har med seilbåtens runde og spisse form eller det er meg som bare innbiller meg det vet jeg ikke, men det er helt likegyldig for meg. Ikke noe problem å styre unna, når jeg må. Men å eventuelt irritere seg over noe slikt og ødelegge dagen for en slik bagatell, vil jo bare være vondt for meg selv. En ting jeg synes er litt rart her i tråden er at folk klager på andres bølger og ting flyr veggimellom. Hos meg ligger aldri noe slikt at det kan fly veggimellom. I en annen tråd ble det stilt spøsmål om redningskøyta virkelig måtte kjøre så fort i havnebassenget. Det er nesten slik at jeg lurer på om egen dårlig planlegging kombinert med andres uvørenhet resulterer i noe av denne irritasjonen. Så håper jeg at jeg ikke har irritert på meg for mange nå :wflag:

Link to post
Share on other sites

Er nokså ueraren på større båt selv, men prøver å ta mest mulig hensyn til de jeg passerer og ikke minst holde god avtand. Det jeg imidlertid har lagt merke til er at ganske mange har det så utrolig travelt. Flere ganger når jeg med ytterst forsiktighet har brukt noen minutter mer enn en erfaren skipper på å legge til kai så er dette blitt bemerket. Grunnen til tidsbruken er jo at jeg er redd for båten og heller ikke særlig interesert i å ødelegge andres båter. Bruker heller da litt mer tid og går roligere frem enn å ta unødig risiko. Alikevell så blir dette kristisert på lik linje med andre som ferdes helt hodeløse.

 

Bare fortsett som du gjør - du gjør helt rett! Er selv det mange kaller erfaren. Jeg mestrer i allefall mine egne båter i de fleste situasjoner, også alene. Og jeg bruker god tid. Det er ingen prestisje i å gjøre det fort. Faktisk oppfatter mange lyden av overdreven motorbruk som "lyden av inkompetanse".

:yesnod:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...