Jump to content

Tråden for Fairline Corniche


Fusebox

Recommended Posts

Heisann,

 

Prøver meg på en slik tråd, som jeg ser andre båt typer har.

 

Vi kjøpte båten våren 2012 og har nå (snart) to sesonger med denne båten. Jeg har snakket med enkelte andre Corniche eiere, og fått noen tips til forbedringer. Noen mere omfattende enn andre.

 

Det hadde vært morsomt å vite litt mer om andre Corniche båter; Hvor de er, hvilke egne tilpasninger som har blitt gjort, og kanskje også inspirere til et Corniche treff en gang :-)

 

Vi har oppgradert litt på vår båt. Blant annet utvidet batteribank til 2 på startbank, og 5 på forbruksbank. (fra opprinnelig 1 på start, og 3 på forbruk)

Utvidet septik tank fra 40 liter, til ca. 230 liter.

 

Ellers så opplever vi båten som svært innholdsrik og brukervennlig.

 

Vi drar sjelden langt på tur, men er ofte å se i Middagsbukta i indre Oslofjord.

 

Så, heng dere på.


Vår båt :

 

Fairline Corniche, 1987 modell, med 2 stk. VP TAMD 41A på akslinger.

Dinette løsning med 2 senger i kryss, i forkabin.

Baugpropell QL 900

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært morsomt å vite litt mer om andre Corniche båter; Hvor de er, hvilke egne tilpasninger som har blitt gjort, og kanskje også inspirere til et Corniche treff en gang :-)

 

Bra initiativ Fusebox, men tror kanskje det vil bli noe tynnt i rekkene med bare Cornicer?. Hvorfor ikke utvide å invitere alle Fairlineeiere til feks. Horten indre en helg på forsessongen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er så veldig mange Cornicher her på forumet, men et par stykker skal det i alle fall være... I forhold til Scand Baltic Tråden, så tror jeg nok det kan bli ganske ensomt, ja, hehe :-)

 

Men, likevel, kanskje greit å holde en enkel samlende tråd, i håp om at det kanskje er flere enn jeg tror.

 

En felles "Fairline tråd" blir veldig omfattende, tror jeg... men vil selvsagt delta, både i forum og på treff.

 

Jeg tror det er flere ledige tråder tilgjengelig, så en "Vi som har Fairline Tråden" er sikkert helt på sin plass. Jeg melder meg inn, jeg :-)

Link to post
Share on other sites

Et par bilder...

 

Etter 2 uker i Europa var det deilig å endelig komme til Verdens Ende igjen, siste uken i juli :

bilde

 

De som synes dinette ikke er så bra, vel , jeg er uenig :-) Her fra frokosten i helgen. Deilig med velfungerende gassovn og nystekte rundstykker :

bilde

 

Fikk dessverre ikke blitzen til å fungere. Kameraet presterer å si "ikke tilgjengelig i valgt program!" WTF ?? Det er det vel JEG som skal bestemme ?? Vel, får lese litt i manualen.


Får håpe også "Elise" også henger seg på her ?


Tar med enda et stemningsbilde fra Verdens Ende, her er Færder i godt selskap :

bilde

 

Pikene på broen tilhører fotografen som stod ved siden av meg...


Fredelig i Middagsbukta, siste uken i mars 2012. Første tur med vår nye båt :

bilde

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har en 87 modell med 2 x Kad 42.

Har gjort forholdsmessig mye med båten. det dukker stadig opp nye prosjekter, det er jo litt av hobbyen med å ha båt.

Sist vinter var vel det prosjektet som tok mest tid og laget mest støv....men som vi setter utrolig stor pris på når jeg var ferdig.bilde

Link to post
Share on other sites

Pent arbeid Elise. Ser jo nærmest originalt ut. Var jeg deg ville jeg kanskje ikke latt døra gå helt ned. Kunne kanskje avsluttet ved innsteppet? Ser det er gjort på mange båter. Har vel med drenering og selvdrensing å gjøre vil jeg tro?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Takk for det. Grunnen til at jeg gikk så langt ned var at det ikke skulle bli for høyt inn fra plattform og samtidig en passe kant inne. Det er selvdrenering på dørk så det som før. Har laget anlegg så porten ikke kan gå inn selv om en skulle få en sjø bakfra.

Det har vært mye jobb med forsterkninger etc.

Link to post
Share on other sites

Flott hekkport. Vi skulle gjerne også hatt den muligheten, men har litt reservasjoner både ift. forsterkninger og at vi bruker daviter.

 

Elise : Har du noen bilder av baugspydet og innfesting av stigen ? Vi er i gang med et baugspyd vi også, så bilder er veldig spennende.

 

Sylvester : Har du noen bilder av den sofaen ? Jeg tror jeg har sett noen bilder tidligere, men er ikke sikker. Har du aksling eller drev ?

 

Vi har den "løse" sofaen, og må omrokkere den for å komme til for å sjekke SB motor. Vi har noen planer om ny sofa, som bygges slik at benkeplatene enkelt kan vippes opp for olje- og vannsjekk.

Link to post
Share on other sites

 

 

Sylvester : Har du noen bilder av den sofaen ? Jeg tror jeg har sett noen bilder tidligere, men er ikke sikker. Har du aksling eller drev ?

 

Vi har den "løse" sofaen, og må omrokkere den for å komme til for å sjekke SB motor. Vi har noen planer om ny sofa, som bygges slik at benkeplatene enkelt kan vippes opp for olje- og vannsjekk.

 

Har ikke bilder nå, men jeg har bygget opp 22-23 cm. under den løse sofaen og løst bord, hengslet deler av dette for å komme til motor lukene, har aksling. Har laget dette i merbau parkett på toppen og hel merbau ramme med lufting under.

 

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Elise :

Jeg tenker å bruke kassettstigen fra Båtsystemer, men er usikker på om jeg skal velge 3-trinn (88 cm.) elller 4-trinn (116 cm.)

Er det nok med 3 trinn på stigen, eller savner du 4 trinn iblant ? Jeg målte høyden fra ankerrulla til vannet, og mener jeg kom frem til ca. 160 cm.

 

Jeg er litt i tvil om styrken til 4-trinns stigen. Det blir nokså lang stige, og mye moment på nederste trinn, skulle jeg tro,


Et annet alternativ er denne : http://www.maritim.no/interior-eksterior/plattform-stiger-og-rekker/stiger-og-leidere/batsystem-badestige-bu80p-4-for-baugspyd

 

Men da må den lagres ett eller annet sted, når den ikke er i bruk. Kassettstigen er jo greiere sånn sett.


Hvilken størrelse har du på Bruce ankeret foran ? Jeg forsøkte med 15 kg. men det tok såvidt inni plasten i baugen. Har du modifisert ankerrulla for å ha Bruce anker ?

Link to post
Share on other sites

Vi er fornøyd med denne løsningen, enkel å vippe ned ved tillegging. Lengden har jeg egentlig ikke tenkt på at skulle være anderledes. Trappa bør ikke være for lang heller, dunker nedi fjelet etc. Slik den står i oppe er den ikke i veien. Brucen er en 15 kg, den er litt modifisert på hjørnet øverst, det er ikke mye klaring til skroget. Jeg har ikke gjort noe med baugspydet, det var sånn når kjøpte båten, har bare laget ny trapp.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei,

 

Båten er en 1984 modell med 2x220hk Mercruiser fra 2001. Bravo 3X drev fra 2012. Kjøpte båten i midten av juli og er svært fornøyd så langt. Har holdt meg i området Hvaler, Strømstad, Koster foreløpig. Må ta det litt gradvis og venne meg til båten. Forrige båt var en 15 fot Yamarin, så det var litt overgang :-)

 

bilde

 

 

Skjærhalden i slutten av september. Bra med plass...

 

bilde

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Man blir vel aldri helt fornøyd med størrelsen på flybridge, uansett hvor stor den er ;-)

 

Vi bruker den MYE. Det er begrenset plass, men vi har sittet 5 stykker der oppe, men det blir litt kne-i-kne da. Høyden på rekkverket er OK, men man skal vel ikke driver for mye gymnastikk der oppe.

 

I forhold til P35, så er Corniche noe mindre. Sannsynligvis også flybridge. Hvor mye mer glede du får av noen centimeter ekstra på P35 vet jeg ikke. De kan nok sammenlignes i funksjon og layout, men noe bedre plass til knærne er det nok på P35. Såvidt jeg vet har ingen av dem plass til bord oppe (?).

 

Vi ønsket oss en P35 i mange år, men endte opp med Fairline Corniche istedet. Årsakene til det var tildels pris, men også tilgjengelighet (eller mangel på, for P35) og at vi llkte layout, tekniske og størrelsen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei,ny bruker/medlem av baatplassen OG av fairline chorniche "klubben".. Vi har en chorniche 34 fra 1987, med 2x Volvo penta 41 A med faste akslinger...ikke Dinett-løsning, men med to lugarer og fire faste køye-plasser. Kjøpte båten for ca to år siden og er veldig fornøyd.! Bruker båten som " hytte på sjøen" ...ikke til å feriere i.. Til det er vi for hungrige etter sol og badeliv...men bruker istede båten året rundt..også vinterstid,siden den ligger ute hele året. Med bopel på Sunnmøre er vi velsignet med milde vintre utmed kysten og helt isfrie fjorder og havner...godt med varme ombord også...skal prøve å få lagt ut bilde av skuta også..trivelig forum...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...