Jump to content

Er det "tilbakeslagsventil" på fueltilførselen ?


Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg mangler noen omdreineinger på BB motor i båten min, og etter å ha skiftet filter, fødepumpe og diverse annen feilsøking kom jeg på at jeg skulle blåse igjennom fuel-linja fra sugesiden av fødepumpa for å være sikker på at det ikke er tett/innsnevret noe sted på tilførselen.

 

Det jeg oppdaget er at når jeg blåser "Svakt" med trykkluft så "bobler det i tanken, men når jeg gir fullt trykk så stopper det helt opp, det kan virke som om det er en tilbakeslagsventil et sted på tilførselen mellom tank og forfilteret.

 

Er det vanlig at det er en tilbakeslagsventil på lina ?, og hvor sitter den mest sannsynlig i så fall ?

 

Mvh:

Kaptein_Kaos

Link to post
Share on other sites

Huff da. Tror ikke det er noe lurt sjakktrekk og sette fullt luftrykk på fødepumpa. Du kan blåse membranen i stykker og de små ventilene i pumpa er bare presset inn vanligvis og tåler ikke all verden de heller. Bobling i tanken skyldes sikkert selvutluftinga som skjer via retur til tank. Det er tilbakeslagsventil i fødepumpa hvis det er membrantype, men den åpner når du blåser rett vei, men styr unna trykkluften, og lufte heller på vanlig måte. Da finner du jo ut om det funker, og lufting må vel til uansett. :wink:

 

Grunnen til at det stopper når du satte fullt trykk på kan være en ventil i finfilter. Denne ventilen er vanligvis ei lita kule som faller ned når det er luft på toppen av finfilter og luften slippes ut via returrør til tanken. Når filter er fullt med drivstoff flyter kula opp og stenger.

Det som kan ha skjedd med fullt lufttrykk er at du enten blåser kula opp med luft slik at den stenger, eller blåst filteret fullt med diesel.

Om du har filter av denne typen er en annen sak, så det må du nesten finne ut selv.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Huff da. Tror ikke det er noe lurt sjakktrekk og sette fullt luftrykk på fødepumpa.

 

Heisann !

Jeg ser at det kunne misforståes, jeg koblet av fueltilførsel på sugesiden av fødepumpa og blåste tilbake til tank, først frem til forfilteret, og deretter hele veien tilbake til tank, har atlså ikke satt trykk på fødepumpa.

 

Kaptein_Kaos

 

Redigert av Kaptein_Kaos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...