Jump to content

Fra snekke/motorseiler til seilbåt og et ørlite forsikringsjokk.

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Snekka vi hadde var 28 fot med rigg og forsikringssum satt til 200K. Seilbåten er 31 fot og samme forsikringssum. Snekka fra 79, seilbåten fra 83.

Betalte 2000,- for full kasko på snekka hos IF, syns det var rimelig og greit. Skulle ha kasko på seilbåten og da er plutselig prisen 5000,-...?

Påpekte at det hørtes for dyrt ut og at jeg ikke skjønte hvorfor seilbåt skulle koste mer enn dobbelt så mye som motorseiler å forsikre, særlig ikke når forsikringsummen var lik. Med litt overtaling og furting pluss egenandel på 8000,- ville han gi meg 15% avslag på båtforsikringen og 10% på en bilforsikring jeg har der, dvs at jeg endte på 2800,-, men det varer jo bare så lenge jeg har bilen forsikret der, og den er overforsikret så jeg har tenkt å redusere fra kasko til delkasko. Altså bare et triks for å binde meg opp i de andre forsikringene jeg har, noe jeg syns er monky business.

Argumentet til saksbehandler om pris ifht snekke var at seilbåt var så vanskelig å manøvrere, orket ikke engang å prøve å forklare at det var veldig feil... og et vilkår var også at masten måtte ned ved vinteropplag... noe jeg vel egentlig ikke hadde planer om. Men det positive var at forsikringen dekket evt. rigghavari. Hva kasko innebærer har jeg vel strengt tatt ikke satt meg inn i og det har vel vært drøftet langt og lenge i egne tråder her før.

---------------

Så egentlig leter jeg nå etter et selskap som gir "rett pris", og rette vilkår. Dvs at jeg kan ha båten oppe med masta på om jeg ønsker det, som gjerne dekker rigghavari og som ellers er snille og greie. Jeg har ikke noen "histore" mtp forsikringsutbetalinger og er ellers snill og grei :-)

Noen som har erfaringer med å forsikre halvsmå seilbåter fra 80 tallet som har relativt lav verdi?

Her er det vel egentlig bare en ting å gjøre; ta runden med de mange selskapene hvor man kan tegne forsikring. Sjekk hva du har av ymse medlemskap selv, gjennom jobben, som kan lønne seg å tegne som gir rabatter og fordeler. Ikke vær opptatt av å ha alle forsikringene i ett og samme selskap og til slutt kommer du frem til en dekning, og eventuelt fordeling, av forsikringer som er best/billigst for akkurat deg. Myyyye penger å spare på å gjøre denne jobben, skattefri sågar, og det er nok ikke et selskap som er det riktige for oss alle da svært mange faktorer spiller inn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Å forsikre båten i et norsk selskap er for meg utenkelig. Du forsikrer båten for det du tror den er verd. Ved et evt. totalhavari vil selskapet forsøke å finne hva en tilsvarende båt er solgt for, og finner de en som er solgt for en lavere sum enn forsikringssummen din, er det den summen de tilbyr deg. Riggen blir avskrevet etter et visst antall år, og du får aldri full erstatning ved et mastehavari (jeg tror Gjensidige er unntaket her). Jeg har min båt forsikret hos Pantaenius.

Eivind

Har og akkurat anskaffet ny gammel båt som skal forsikres, og er i samme situasjon. (kjøpt og solgt, så da er det 2 færre båter på finn)

Noe man etter litt research tydeligvis bør tenke på er hvilken aldersnedskriving de forskjellige selskapene opererer med, og huske på at brukt ikke erstattes med nytt ved skade. Selskapene har forskjellige aldersnedskrivingsrutiner for motor, drev, akslingsinstallasjoner og seil/rigg etc. Det vil si at f.eks ved grunnstøting vil ditt mellomlegg være mindre i ett selskap enn i et annet dersom det ikke finnes tilsvarende brukt del å erstatte med, eller skadet del ikke lar seg reparere. Selskapene bestemmer selv når ting skal repareres eller erstattes, og finner man ikke et greit brukt alternativ, erstattes delen med nytt. Da kommer aldersnedskrivingsabellen til anvendelse.

Dersom det er tidlig 80-talls båt blir det trolig minimumserstatning uansett, så da gjelder det kanskje å finne selskapet som har høyest minimumserstatning for din type båt.

Sammenligner man vilkår er det ikke nødvendigvis det billigste som er best. Jeg valgte et alternativ som var ca 3500,- dyrere enn billigste tilbyder, da jeg vektlegger sannsynlighet for best og raskest mulig hjelp ved skade høyt.

Å bruke et par båtlapper ekstra på skikkelig forsikring gjør uansett veldig lite utslag på totalbudsjettet til båthold.

Pantaenius er vel de eneste jeg vil stole på. Fikk "nesten" samme pris hos de jeg forsikrer bil og mc hos, men det var så mye klausuler og tøys at jeg droppet de. P kan båt. Sånn er det med den saken. De fortjener å bli valgt så lenge de ikke er dyrere enn andre. Som regel er de billigere. Full kasko på min båt, med gjenkjøpsverdi satt til 30.000 Euro kom seg på noe rundt 3.000 NOK.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Pantaenius er vel de eneste jeg vil stole på. Fikk "nesten" samme pris hos de jeg forsikrer bil og mc hos, men det var så mye klausuler og tøys at jeg droppet de. P kan båt. Sånn er det med den saken. De fortjener å bli valgt så lenge de ikke er dyrere enn andre. Som regel er de billigere. Full kasko på min båt, med gjenkjøpsverdi satt til 30.000 Euro kom seg på noe rundt 3.000 NOK.

Hva med aldersnedskrivning hos Pantaenius ? Noen som har kjennskap til dette og har brukt forsikringen...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Aner ikke. Jeg har ikke sjekket utenlandske selskaper. Holder meg innaskjærs på forsikring. Spare et par båtpenger på å forsikre skuta uttaskjærs ser jeg på som meningsløst.

Hvis det skulle skje noe vil jeg helst kunne hive meg på døgnåpen telefon til Lysaker eller noe, og ikke bli satt i kontakt med noe utenlandske greier via en megler/agent, eventuellt andre mellomledd som kan forsinke en prosess med åpningstider etc. minste motstands vei.....

Det skal dog være sagt at jeg ikke aner noe som helst om Pantaenius.

Pantaenius dekker rigg 100% uansett alder, de dekker også seil 100% uansett alder ved rigghavari. Har inntrykk av at de dekker "alt"

Så vist du forsikrer for 1 mill så får du utbetalt 1 mill uansett om båten er 10 år gammel. Høres ganske usannsynlig ut...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Guest Avmønstret#

Mye jeg må sette meg inn i her skjønner jeg. Heldigvis har jeg en båt som ikke er verdt mye i kroner og øre da ville jeg jo måtte finstudere enhver detalj i vilkårene skjønner jeg.

Men når feks IF spør meg om forsikringsverdi så svarer jeg sånn ca hva jeg tror båten kunne bli solgt for på en solskinnsdag til en som betaler ca 30-50% for mye. Men selskapet finner jo fort ut hva som er "riktig" pris om båten totalhavarerer og så tar en krangelen derfra. Jeg forventer ikke å få beløpet jeg har estimert fritt tilbake.

---------

Med båten så er rigghavari det som bekymrer. Det vil i praksis kunne sette verdien til båten til noe nær 0,- om en ikke får rigget båten på nytt. En båt i denne prisklassen som synker/brenner osv er vel i praksis tapt uansett. De fleste andre skader/hendelser regner jeg med å måtte fikse opp i selv og jeg har aldri brukt forsikring til å dekke "småtteri" i noen sammenheng før. Jeg vil bare at den skal være der om det virkelig går til helvete.

Ingen grunn til å forsikre båten for mer enn hva du må betale for en tilsvarende båt i tilsvarende stand for det er hva de vil utbetale ved totalhavari og i mellomtiden har du bare betalt for mye i premie. Og så er det noen utenlandske selskaper som har en litt annerledes ordning som allerede er nevnt her av andre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hva med aldersnedskrivning hos Pantaenius ? Noen som har kjennskap til dette og har brukt forsikringen...

Pantaenius har ingen aldersfradrag for rigg, noe som er veldig vanlig. Heller ingen aldersfradrag ved totalforlis. De forholder seg til forsikringssummen.

Har, dessverre, måttet benytte forsikring ved to tilfeller og begge gangene håndert 100% profesjonellt av Pantaenius.

Raskt og korrekt oppgjør. Anbefalles på det varmeste.

Jeg mener Quality Maritime erstatter rigg fullt ut, men de krever tilleggsforsikting for regatta. Jeg betaler halvparten for forsikring hos Quality i forhold til det ..if skulle ha, selv om jeg har alt mulig annet hos ..if. ..if mener prisen må være høy fordi det blir stjålet så mange båter. På spørsmål om hvor mange seilbåter som ble stjålet i året, så unngikk de å svare på det. Men jeg kunne få rabatt hvis jeg lenket fast båten. De ville heller ikke gi meg rabatt for D5LA, da det var Båtførerprøven jeg måtte ha.. Jeg tror nok jeg ble behandlet av en som var første dag på jobb og som ikke hadde peiling på båt, men prisforskjellen gjorde det uinteressant å prate videre med ..if. De gir nok egentlig rabatt for D5LA.

Til info: Quality er meglere, og forsikrer i utenlandske selskaper. Slike forsikringer er IKKE støttet av den norske Garantiordningen for skadeforsikring. Noe som gjorde dem litt svette i fjor.

Aldersfradrag er ikke relevant for totalskade, f.eks forlis eller brann. Da er det gjenskaffelsesverdi eller forsikringssum som er avgjørende for erstatning, som Mouche sier. Men jeg lurer litt på dette med Pantaenius.

Scenario: bruktbåt har en verdi på 300.000,- (kjøpesum), man forsikrer den for 500.000,- og etter ett år forliser den på 1000m dyp. Får du da utbetalt kr 500.000,- uavhengig av om tilsvarende båt koster kr 300.000,- å gjenskaffe?

Har Pantaenius heller ingen aldersfradrag på motor, drev ,gir etc slik at dersom man grunnstøter og drevet går dundas får man speller nytt drev selv om det gamle var fra 1995?

Guest Avmønstret#

..if mener prisen må være høy fordi det blir stjålet så mange båter. På spørsmål om hvor mange seilbåter som ble stjålet i året, så unngikk de å svare på det. Men jeg kunne få rabatt hvis jeg lenket fast båten. De ville heller ikke gi meg rabatt for D5LA, da det var Båtførerprøven jeg måtte ha.. Jeg tror nok jeg ble behandlet av en som var første dag på jobb og som ikke hadde peiling på båt,

Nja. Har alt annet i IF og feks så virker de relativt oppegående når det gjelder bil, men de to gangene jeg har snakket båt med de så virker de rett og slett totalt uvitende. De har aldri hørt om ulike båttyper, motortype osv. Mao kan de ikke en tøddel om båt i det hele tatt.

Og så er det en annen ting, greit å være uvitende men selve strukturen/opplegget/systemet de jobber i virker jo like dumt. Virker ikke gjennomarbeidet. Hvis svaret de får ikke passer inn der de skal krysse av så er det stopp. Feks fikk jeg spørsmål om hvor mange kvadratmeter seil båten har. Jeg spurte hva han mente. Mente han storseil pluss fokk, evt genua, hva med spinnaker? Om en skal tenke risiko (som jeg vel tror de gjør når de spør om sånt??) så må vel maks seilføring på standard rigg være svaret. Men saksbehandler hadde ikke hørt noen av ordene jeg nevnte så jeg summerte storseil pluss vanlig kryssfokk. Nevnte såvidt at spinnaker jo var vesentlig større enn de to til sammen og fikk svaret "hæ".

Og påstanden om at seilbåten er så mye vanskeligere å manøvrere enn snekka jeg hadde og derfor kostet dobbelt så mye ++ å forsikre blir jo bare dum. Er jo ikke mulig å engang motsi når det er så grunnleggende feil. Jeg sa bare at det er helt feil og at det faktisk er motsatt, men hva hjelper det å si det, ingenting er jeg redd.

Jeg tror ikke IF har noen som har spesiell peil på båt, i allefall er de ikke organisert på en slik måte at man kommer til noen som kan båt så det er vel 100% tilfeldig. Er vel rett og slett bare selgere som sitter der og de kan selvsagt mer om bil sånn i snitt enn hva de kan om båt.

Ang båtførerprøven og D5LA så kan en vel svare ja på at en har båtførerprøven uten å bli tatt for det?

----------

Jeg skal prøve ett av de andre selskapene som er nevnt. Det er vel slik nå at jeg kan bytte forsikring på dagen uten at det gir noen ekstra kostnader?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Jeg har brukt if... så langt, men i og med at jeg snart skal pensjonere meg, så begynner jeg å se på faste kostnader. Rådyr forsikring på Hulda er en av postene. Tok kontakt med Pantaenius, de ville ha bilde av båten. Sendte med en beskrivelse. Nå ligger det, iflg. fruen, en tykk konvolutt fra Pantaenius og venter på med når jeg kommer hjem fra jobb. Så får vi se hva utregningen kommer til.

Vi har brukt forsikringen til if... en gang, og har ingenting å klage på. Men premien er hinsides, selv om jeg er medlem alle mulige plasser, har nødvendige papierer for å kunne føre båten og er totalkunde.

Har vært i kontakt med IF ved et par anledninger om båt. Men de har åpenbart null peiling her. Men de skulle ha 20.000 for å forsikre en seilbåt for 2 mill med 75 HK motor. Ettersom jeg idag betaler 8.000 for det samme hos Quality Maritime med full dekning både for motor, rigg og forsikringsverdien var det selvsagt uaktuelt å diskutere videre!

Da ligger jeg i tillegg ute med masten oppe i boblehavn vinterstid: Enkelt og greit. Og de KAN båt!

Redigert av Clydetk (see edit history)

Hei.

Noen som vet hvordan Atlantica oppfører seg ved en skade.?

Har akkurat tegnet forsikring hos dem på min Grand mistral 36

Forsikringssum kr 1150000.

Forsikringstype Lang med kasko, betyr at jeg kan ha den ute hele året.

Pris 5900 kr.

Jeg er fornøyd, men hjelper lite hvis jeg er misfornøyd hvis en skade skulle oppstå.

Var veldig heldig med grunnstøting i sommer, men sikkert ikke like heldig neste gang.

Mvh Terje

Håper ikke det blir noen neste gang da.

Pantaenius. Her er det vel en forskjell m.h.t. kaskoforsikring og totalskadeforsikring...

Pantaenius kaskoforsikring dækker totalskade og delskade på dit lystfartøj.

Denne forsikring dækker totalskade på din båd som følge af ulykke, kollision, grundstødning, brand, lynnedslag, force majeure eller tyveri.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...