Jump to content

Hvordan reparere "melkehvit"treverk?

beauty of aqua

Recommended Posts

Har en fairline i kikkerten nå.

Problemet er at treverket mange steder er blit helt melkehvit.det er såkalt dark cherry som blir mye brukt i princess og fairline.

Det jeg ikke helt klarer og se er hva som er blitt hvitt...om det er beisen i treverket eller om det er lakken som har reagert på solen.

Har ikke noe bilde og legge inn,men håper noen skjønner hvordan det ser ut.

Ikke bleket,men mer melkehvit og matt.

Må treverket byttes eller går det an og lakke,evt beise det på nytt?

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Dette finner du ofte på medbåter som har ligget uskjermet i solen. Lite å gjøre med vistnok, så det får du ta med deg på kjøpet

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vanskelig å si sikkert, men det kan godt være bare vannskade av lakken. I så tilfelle er det bare å fjerne lakken, evt beise og så lakke opp på nytt. Ikke komplisert eller vanskelig. Jeg ville se det som en grei prutemulighet som ikke koster stort å fikse....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

innvendig eller utvendig?

med stadig strengere miljøkrav så mistenker jeg at det i endel båter brukes vannbasert lakk. Den holder ikke alltid vann for å si det sånn, og da kan den bli som beskrevet her

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er nede i kabinen til en fairline targa 43 fra 98. Det er den båten Stavanger marinesenter selger.

Den er jo svært rimelig, men den bærer preg av null, og da mener jegNULL vedlikehold. Motorene har faktisk mer rust enn min 80 tallsmotor.

Tilstanden kommer ikke frem på bildene i anonsen.

Salongen nede burde og trekkes om.

Men det som forundrer meg, er at viss det er solen som gjør dette, hvorfor er det slik under dekk.? Det er da begrenset hvor mye sol som slipper til der..

bilde

bilde

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Tipper at lakken har reagert på noe, f.eks et vaskemiddel som har blitt brukt. Med litt flaks så forsvinner det hvite med en behandling med vaselinolje. Hvis ikke må nok lakken bort og ny lakk påføres. Etter hva jeg kan se så er ikke selve treverket skadet. I verste fall må det kanskje males, men jeg vil tro at ny lakk ville gjort underverker her. Utfordringen ligger i å få slipt bort den gamle uten å slipe gjennom fineren, her må man være lett på hånden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er enten som fjellbonden sier pga fukt som har gjort at lakken har sluppet, eller rett og slett overflaten på lakken. Jeg synes det ser ut som det siste. På det første bildet ser man tydelig sig i lakken, og der hvor siget er verst er også den hvite fargen tydeligst. Det kan godt tenkes at man her bare må pusse ned overflaten på lakken med 240 - 400 papir for deretter å lakke et nytt toppstrøk. Det kan man fort finne ut, om man bruker litt vaselinolje eller annet fettstoff på fingeren, eller til og med litt vann. Klin på ett lite stykke og dersom det melkehvite forsvinner er det overflaten.

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...