Stjernen ! Startet 19.August.2013 Link til dette innlegget Startet 19.August.2013 Hei ! Har en Waeco vedlikeholds lader i snekka som er av typen IU2512. Denne skal kunne kunne lade 2 +1 startbatt. Det er 2 pluss utganger som heter batt1 og batt 2 som er koplet til + på begge batt. Så er en felles som er Minus til det ene batt og så over til Minus på det andre. Alt dette er koplet med grove ledninger. men så er det en utgang som heter Startbatt 1a ! og denne er er til en mindre type ledning.Denne ledningen har jeg koplet ut til en kabelsko.så hentet Minus fra ett annet batt.Så skal jeg kunne lade opp ett start batt også. Men når jeg måler så er ikke noe ladestrøm ut fra startbatt 1a ! Så jeg har valgt og ikke kople på kabelskoa på det 3 batteriet. Er det noe jeg har oversett,den lader de andre batteriene med 14,7 volt,skal den ikke regulere dette selv ? Og hvorfor skal startbatt 1a utgangen bare ha en vanlig ledning opp til batt. Så er det disse små Pinnene(brytere) som det er 4 stk av,som man kan velge modus. Hvilken stilling burde jeg ha på de,eneste jeg vet er ikke alle skal stå på. nå er mine 2 mitterste oppe og de ytterste nede ! Er dette riktig innstillings modus. Vil jo egentlig kople på det det 3 batt som skal være tillkoplet start batt,men måler ingen strøm ut der,vet det sitter en termisk sikring inni,kan denne være i stykker ? Sitér dette innlegget Link to post
Figen Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Hei igjen. Har litt hodebry skjønner jeg. Selv har jeg kun to batterier. Led belysning og et sigaretttendeuttak til tlf.lader- div. så klarer dette seg på driftsbatteriet. I båten min sitter en "vender" posisjon 1 lader startbatteri. Posisjon 2 lader driftsbatt. og midtposisjon lader begge direkte fra dynamo, uten duppeditter i mellom. Meget enkelt. Når jeg forlater båten setter jeg inn pos. 2 slik at eventuelle overledninger, feil på system etc. ikke berører startbatt. Kansje dette ikke var noe hjelp, men med en enkel båt kreves enkle tiltak og det enkleste er ofte det beste. Har selv en Risør 23" m/ tolett, bysse, oppvask, TV, leselamper. kabinlys, lanterner, god belysning under kalesjen, etc. men aldri gått tom for strøm. Atter en gang....lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 19.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 (redigert) Har det samme jeg også ! Men dette er snakk om en vedlikeholds lader som går på 220 v landsstøm ! Redigert 19.August.2013 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Hei ! Har en Waeco vedlikeholds lader i snekka som er av typen IU2512. Denne skal kunne kunne lade 2 +1 startbatt. Det er 2 pluss utganger som heter batt1 og batt 2 som er koplet til + på begge batt. Så er en felles som er Minus til det ene batt og så over til Minus på det andre. Alt dette er koplet med grove ledninger. men så er det en utgang som heter Startbatt 1a ! og denne er er til en mindre type ledning.Denne ledningen har jeg koplet ut til en kabelsko.så hentet Minus fra ett annet batt.Så skal jeg kunne lade opp ett start batt også. Men når jeg måler så er ikke noe ladestrøm ut fra startbatt 1a ! Så jeg har valgt og ikke kople på kabelskoa på det 3 batteriet. Er det noe jeg har oversett,den lader de andre batteriene med 14,7 volt,skal den ikke regulere dette selv ? Og hvorfor skal startbatt 1a utgangen bare ha en vanlig ledning opp til batt. Så er det disse små Pinnene(brytere) som det er 4 stk av,som man kan velge modus. Hvilken stilling burde jeg ha på de,eneste jeg vet er ikke alle skal stå på. nå er mine 2 mitterste oppe og de ytterste nede ! Er dette riktig innstillings modus. Vil jo egentlig kople på det det 3 batt som skal være tillkoplet start batt,men måler ingen strøm ut der,vet det sitter en termisk sikring inni,kan denne være i stykker ? Hei dioden. Du har en bra lader og det høres som den er montert riktig. Jeg har samme lader og er svært godt fornøyd. Her er linken til manualen . http://www.waeco.com/tmp/900_serie_B_10S_08.pdf Litt info. Når det gjelder 1A ladningen til startbatteriet, her går en liten strøm som skal kompensere for selvutladingen. Alle minusledninger er koplet sammen, trenger ingen ekstra for 1A uttaket. Startbatteriet blir som regel ladet nok av dynamoen når båten går og trenger ikke ekstra ladning hvis det bare brukes til start. De to + uttakene kan gå til hvert sitt forbruksbatteri, om du har det, eller du kan la et gå til forbruk og det andre til start. Så til "pinnene" dip-venderne. De skal innstilles etter batteritype og lademodus for disse. Slik bryterne dine er innstilt er de satt for AGM-batterier, med topp ladespenning på 14,8V. Kanskje det er litt høyt og 14,4V mer passe. Da skal bryter 1 on, og bryter 2 off. Nr. 3 on, og 4 off. Laderen kan også brukes som ren strømkilde på 13,8V, da skal bryter 1 off. De øvrige kan stå som de står. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 14.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Takk syntes det var litt mye spenning når jeg målte. Men det står att den skal kunne lade 3 batterier !? Men er jo bare koplinger ut til 2 + den lille 1amp til start batteri. Kan jo ikke kople 2 batterier ut ifra batt1 og så ett på batt2 ?! Da blir det vel litt feil om man setter skilleren på 1+2. Rart det bare er 2 utganger,men så sier de den kan lade 3 batterier ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Jeg har hatt en større utgave av samme lader på en tidligere båt. Bra lader. Jeg brukte den ene utgangen direkte til forbruksbanken som bestod av 3stk paralell koplede batterier. Den andre utgangen gikk direkte til startbatteriet. Fungerte utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Jeg har hatt en større utgave av samme lader på en tidligere båt. Bra lader. Jeg brukte den ene utgangen direkte til forbruksbanken som bestod av 3stk paralell koplede batterier. Den andre utgangen gikk direkte til startbatteriet. Fungerte utmerket. Jovisst går det bra. Men jeg har ett batteri kun for kjøleskap og et annet batteri for øvrig forbruk. Startbatt. er kun til start og trenger bare ladingen det får under gange og den lille toppingen fra 1A uttaket på laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.