Jump to content

Skifte motor i Master 740

ROV77

Recommended Posts

Da er tiden til å tenke på motor bytte i den ny innkjøpte Mastern min, er det noen som har noe erfaring med hvor stor motor som egner seg i denne båten? Skal ha Yanmar, har i dag en Yanmar 4JM-TE 50hk som jeg synes virker litt spe til denne type båt. Båten virker til å ha et bra fartspotensiale, håper på en 17-18knop på maks 14-16 i marsj fart.

Noen med tips/erfaring?

Har vært inne på tanken på ny maskin, fikk et tilbud på 107hk Yanmar til 168tusen. Monteringen gjør jeg selv,

Mitt tilbud fra 2011 var 122.400,- pluss mva (153k) på selve maskinen (en 4JH4-THE), som stod på utstilling i butikken hos BestMarine på Fuglevik/Moss. Må regne med 5000,- i ny 40mm aksel, 2500,- i ny klemflens og ny propell koster mellom 4 og 8 et sted tenker jeg.. Jeg måtte hatt nye beddinger og med ca 40 timer som ble estimert til 27600,- + mva. Det siste her kan jo du spare godt inn på, men totalen blir uannsett vanskelig å forsvare om du ikke tenker på regnestykket i en 10-års periode. Da har du jo problemfri maskin i 10 år, og utgifte kan lettere forsvares.

Jeg sjekket også VP D2-75, 131.000,- ink mva for maskinen hos Ragnar Ringstad.

Redigert av Worry II (see edit history)
  • 3 uker senere...

Da har jeg skiftet motoren i båten,etter en samtale med Sleipner fant jeg ut at jeg kunne bruke 30mm akselen som står i båten.

Gjør nå 16,8/17,1 knop på 3400 omd, og 14,9/15,6 knop på rund 3200 omd. Båten graver stussen ned i vannet over 15knop, så nå blir skrogforlenger montert i vinter. Har bestilt fra Intertrading, noen som har erfaring med skrogforelengeren fra de.?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...