haknuts Startet 20.August.2013 Link til dette innlegget Startet 20.August.2013 Hei. Har vann inni nedre bakre del av kjølen. Har fjernet rorbeslaget og det har dryppet fra hullene i flere dager. Det er min opplevelse at det bare er "fos" inni kjølen, og jeg mistenker innlegg av trevirke. Saga sier imidlertid at så ikke er tilfelle. Noen som har kjennskap til dette fenomenet? Hullene er boret for drenering. Mvh Håvar http://blimed.wordpress.com Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Vindøyet Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Glassfiberlaminat trekker vann som en svamp dersom det står under vann i lengre tid. Det har helt klart vært dårlig eller skadet primer. Her må du gjøre samme jobb som ved plastpest. Pusse vekk alt bunnstoff og primer( i hvert fall i et godt stykke rundt området). Husk også bak/under beslag og gjennomføringer. La det stå å tørke til over vinteren og bygg opp vanntett skikt helt fra bunnen av. Du finner flere tråder om dette her på Forumet. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Sikker på at ikke vannet har lekket inn i boltene til rorflyndra? Vanlig plass for lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Har vann inni nedre bakre del av kjølen. Hvordan oppdaget du dette? At glassfiber trekker vann som en svamp er overdrevet, det trekker noen prosent, men ikke i nærheten av så mye at det drypper av det. Ufarlig, selv om det er under vannlinjen. (bare så ikke folk blir vettskremte...) Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Dette må da være en saltvannskjølt båt? Sorry, kunne ikke dy meg. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Athene Svart 20.August.2013 Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Du burde vel se når du borrer om det kommer spon av treverk ut? Min far hadde en Polar 22 fra 1971 der det i alle fall var støpt inn en solid trekloss i kjølen. Jeg har inntrykk av at det var ganske vanlig på glassfiberbåter fra den tiden å lage forsterkninger med innstøpt treverk,. Tanken var vel å ha noe "solid" å skru fast flyndra i. Det viste seg etter noen år å ikke være så smart når det ble lekkasje langs skruene og treklossen ble våt og begynte å trutne. Min fars båt fikk en tydelig sprekk bak på kjølen og det ble en omfattende jobb å kutte opp, fjerne treklossen og bygge opp kjølen igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 22.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Hvordan oppdaget du dette? Oppdaget det da jeg byttet sinkanoden i vår. Vann piplet da ut av skruehullene. Kjøpte båten i fjor Mvh Håvar http://blimed.wordpress.com Du burde vel se når du borrer om det kommer spon av treverk ut? Det foset som kommer ut synes for meg å inneholde trefiber. Har vært på reise noen dager men skal se mere på dette ila helga. Det er så mye vann inni der at det må åpnes for sjekk og tørk. Usikker pp om jeg skal skjære ut et stykke fra siden eller bakfra. Mvh Håvar http://blimed.wordpress.com Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
marius Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Hadde tidligere en Saga 26 hvor jeg opplevde akkurat det samme. Det viste seg at skruehullene etter Zinkanoden gikk gjennom glassfiberen rett inn i bunnen av kjølen hvor det var en liten vannskvett jeg ikke hadde greid å tørke opp tidligere. Byttet zinken flere ganger, men brukte alltid en prikk med sikaflex i skruehull for sikkerhets skyld. Fikk aldri noen problemer med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Om det er støpt inn kryssfiner vil jeg tro det er gjort ifm amatørreparasjon av en større skade på kjølen. Du har vel ikke eksplisitt nevnt det, men jeg tar det som en selvfølge at det ikke er bunnvann som renner ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 (redigert) Hadde tidligere en Saga 26 hvor jeg opplevde akkurat det samme. Det viste seg at skruehullene etter Zinkanoden gikk gjennom glassfiberen rett inn i bunnen av kjølen hvor det var en liten vannskvett jeg ikke hadde greid å tørke opp tidligere. Byttet zinken flere ganger, men brukte alltid en prikk med sikaflex i skruehull for sikkerhets skyld. Fikk aldri noen problemer med dette. Har akkurat samme fenomen i min Saga 24 også, og jeg ble først litt bekymret jeg også. Men det samler seggjerne litt vann aller bakerst i kjølsvinet, og det kan være vanskelig å oppdage bakerst og under propellhylsen. Det kan også samle seg opp kondensvann her i løpet av en vinter. Jeg har også hatt litt mer vann enn normalt akkurat der, men det var på grunn av en vanvittig useriøs og dårlig jobb med å skifte fenderlist, utført på et båtbyggeri i Horten. De hadde skrudd en skrue rett i flensen til fenderlista, fordi de ikke fikk til å skjøte lista riktig. Denne skruen hadde knust glassfiberen i flensen. Hver gang det regnet, rant det vann i fenderlista langs hele skutesiden og bakover, og dette kom inn i båten der flensen var ødelagt. Det rant altså regnvann inn gjennom flensen og ned innvendig i bakerste del av kjølen. De hadde nemlig også glemt å bore dreneringshull på undersiden av fenderlista, slik Sagaboat anviser i sin oppskrift på montering av fenderlist på Saga-snekkene. Problemet ble mindre etter at jeg gjorde dette selv, og nå tar jeg selv en ny montering av fenderlisten i høst, for å få en pen skjøt også. Man må gjøre det selv, har jeg lært. En annen kilde til vann her, er drypp fra pakkboks, og hvis dreneringsvannet rundt dekkslukene i cocpit ikke er ledet vekk (på min Saga renner det ned og blir liggende bakerst i kjølsvinet, og dette pumper man lett ut med et par slag med lensepumpa.). På min Saga 24 er det en tappeskrue på yttersiden, i høyde med bunnen innenfor, som jeg tar ut før vinteropplag hvert år. Men Sagaboats fortalte at de hadde fjernet denne avtapningen etter noen år, rett og slett fordi det viste seg at en del båteiere glemte å skru i pluggen igjen før de sjøsatte båten sin (!). Jeg har også skrudd festeskruen for sinken bakerst for langt inn, men putter inn litt sikaflex el.l. og sammen med skruen blir dette tett. Det er bare når du skifter sinken at det kommer vann gjennom skruehullene. Hvis du husker på å plugge det hver vår før sjøsetting, kan du selv lage en gjennomføring aller bakerst, som tettes utenfra med en gjenget plugg, som du kan bruke til drenering når båten står på land. Egentlig en kjekk løsning hvis du skal spyle rent i kjølsvinet før vinteren, eller har sølt litt vann og frostvæskeblanding under vinterkonservering av motoren. Men da gjelder det altså å huske på hvor du la tetteskruen og skru den inn igjen før sjøsetting.... P.S. Hvis Sagaboats sier at de ikke har innstøpt treverk i Sagabåtene der, kan du stole på det. Redigert 22.August.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
haknuts Svart 23.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 (redigert) Marius og propell1: Mitt problem er altså ikke vann i kjølsvinet, men inni den støpte glassfiberen nederst i kjølen. Var i går kveld og tok nye prøver. Det jeg opplevde som trefibre var nok bare brunfarget glassfiber/polyester. Innvendig varierer materialet fra grov grå pasta (nesten spm slipepasta), til grovkornede krystallaktige partikler og ren fibermasse. Blir litt jobb dette Mvh Håvar http://blimed.wordpress.com Redigert 23.August.2013 av haknuts (see edit history) Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Mizar Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 (redigert) OK. Jeg trodde vannet kom gjennom skroget. Veldig merkelig at det skal stå vann i slike mengder inni glassfiberen at det drypper og renner, synes jeg. Hvis det da ikke er en gammel knuseskade inni der som ikke er skikkelig reparert, da. Første trinn i etterforskningen måtte vel bli å ta ut propellhylsa før du begynner å skjære inn i glassfinberen. Kanskje det er noe hulrom rundt propellhylsa som samler opp litt vann, det ville det nok være godt å få ut før vi får kuldegrader. Kanskje det holder å bore ut litt større hull fra siden for å sprøyte inn litt epoksymasse? Propellakselhylsa er kanskje et mer presist ord. Redigert 23.August.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
haknuts Svart 24.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 Har nå skåret vekk all dårlig glassfiber lanhs undersiden av kjølen, altså mellom rorbeslaget og den Mvh Håvar http://blimed.wordpress.com Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Mizar Svart 24.August.2013 Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 Jeg surret litt i forrige innspill, propellhylsa er selvsagt høyere opp. Ser du har litt å gjøre der, ja. Men med armert polyester eller epoxi blir det sikkert bra. Jeg bruker epoxi fra Svas, den er billig og gir deg bedre tid til å arbeide før herdeprosessen starter. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
haknuts Svart 24.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 (redigert) Har nå skåret vekk all dårlig glassfiber langs undersiden av kjølen, altså mellom rorbeslaget og den innvendige grå massen. Vinkelsliper med diamantkappeskive og sliperondell gjorde jobben. Skadene som bildet viser kan ha hatt flere kilder. En av dem kan være dårlig støp som vist her Ellers er det mulig at skruene til sinkanoden opp gjennom årene har bidratt. Til sist er det skruene til rorbeslaget som er spist av galvanisk tæring, ettersom beslaget ikke har vært tilkoblet sinkanoden. Krypstrømmer via skruene til sinkanoden inn i det våte forurensede materialet, som også skruene til rorbeslaget står i. Blir et stykke arbeid men så vet jeg det er i orden. Tenker at dette neppe er unikt for min båt. Mvh Håvar http://blimed.wordpress.com Redigert 24.August.2013 av haknuts (see edit history) Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Ingar Svart 24.August.2013 Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 Kan se ut som om noen har 'kladdet på' glassfibersparkel fra innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
snekko880 Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Hei, jeg hadde akkurat samme problem på min Viksund 880. Oppdaget da den ble satt på land, da den hadde stått på land i flere uker var det fremdeles tre plasser under og på siden av kjølen som var konstant fuktige. Jeg fjernet da bunnsmøringen fra hele kjølen og oppdaget da en gammel skade som var svært dårlig reparert. Dette førte til at jeg fjernet all bunnsmøring, skar vekk det skadete området, i min båt er det innstøpt betong i kjølen for stabilitet, og denne var fullstendig opptrukket av sjøvann. Det førte til at jeg måtte skjære ganske store åpninger i kjølen for å få tørket dette ut. Gammel skade var stort sett reparert med glassfibersparkel... Etter å ha brukt varmepistol og trykkluft over lang tid begynte jeg å få kontroll over fuktigheten. Noe av betongen måtte jeg pirke vekk. Når jeg hadde rengjort med ferskvann og fått tørket igjen begynte jeg på reparasjonen. Jeg brukte glassfibersparkel med armering i for å erstatte den manglende betongen, slik at jeg fikk en grei flate å legge duk mot etterpå. Så begynte jeg å støpe med isopolyester og 450gr matte til jeg hadde formen på kjølen riktig, 3 til 4 lag pr dag, den originale støpen var ca 4cm tykk i bunnen av kjølen. Når jeg hadde nesten oppnådd rett tykkelse gikk jeg over til vevd glassfiber, og gikk rikelig langt opp på kjølen med denne. Åpningen jeg hadde skåret var vel ca 15cm bred, de vevde mattene jeg la over var ca 40cm brede, slik at det ble rikelig med overlapp. Når jeg var så godt i gang fant jeg ut at jeg ville likegodt ta hele undervannskroget å gjøre en jobb som jeg kunne føle meg trygg på i ettertid. Jeg fant frem skrapen og skrapte hele båten, sparklet alle småsår og hakk med epoksysparkel, slipte deretter ned hele skroget under vannlinjen, byttet alle skroggjennomføringer og påførte deretter 4-5 lag jotun antipest og avsluttet med to strøk selvpolerende bunnstoff... en helv.... jobb, men veldig deilig når det var ferdig. Problemet etterpå er jo at når båten nå er strøken under vannlinjen, så ser den plutselig litt "shabby " ut over vannlinjen.. Eg valgte å sjøsette, så får eg heller ta overbygget neste gang eg tar båten opp, regner med at det blir til neste år. Har funnet ut at når jeg bruker båten relativt ofte slik at den ikke blir liggende å gro så er det nok å ta den opp hvert andre år for å flikke på bunnsmøring og skifte sink rundt om. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 (redigert) Blir et stykke arbeid men så vet jeg det er i orden. Tenker at dette neppe er unikt for min båt. Jeg må sjekke dette grundigere jeg også nå. Har strippet hele bunnen ned til gelcoaten allerede. Fant da en gammel reparasjon i baugen som ikke holdt mål. Nest siste eier før meg fortalte at en jernstake hadde slått hull en gang på 90-tallet og båten gikk ned på grunt vann. Det er nok derfor jeg har så fine puter i den...Men det er tydelig at den "profesjonelle" forsikringsreparasjonen ikke har holdt mål. Og nå må jeg visst sjekke kjølen også, før jeg stryker hele bunnen med epoxy. Det er ingen plastepest noe sted, og med epoxybehandlingen vil man ha sikret dette skroget mot slikt, nærmest for "evigheten". Ett spørsmål: Hvilken årsmodell Saga 27 har du? Båtbyggeren har jo vært gjennom noen turbulente tidsperioder også, så kan det ha vært noen perioder da ting gikk litt for fort unna, tro? Bare spekulasjon fra min side. Hvis det er folk som vet mer om dette fra den epoken her inne på BP, så syng ut! Redigert 25.August.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
haknuts Svart 25.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 (redigert) Probell: Det er en 86-modell. Hva slags verktøy brukte dere til sliping og skjæring? Jeg skrev vel bl.a. sliperondel, men det heter rasp-rondell. Effektiv sak. Mvh Håvar http://blimed.wordpress.com Redigert 25.August.2013 av haknuts (see edit history) Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Mizar Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 (redigert) Hva slags verktøy brukte du for å fjerne bunnstoff/gelcoat? Mvh Håvar http://blimed.wordpress.com Hvis det er meg du spør, brukte jeg skraper med diverse blader og hjelp fra en polakk for fjerning av bunnstoff. Polakk av den sterke typen (tri-athlon utøver) og Black&Decker "mouse" slipemaskin (meget sterk og effektiv slipemaskin også), for glattsliping av gelcoat. Det var en veldig stor jobb å ta alt. Jeg har ikke gått helt inn til glassfiberen, bare slipt ned gelcoat med litt grovt papir for å sikre feste og jevne ut noen få feilskjær med skrapene. Noen steder skal jeg også sparkle et par små sår som dukket opp, og nevnte baugskade må tas skikkelig nå før det blir for kaldt for epoxyen. Jeg syntes det var vanskelig å bruke verktøy til selve nedskrapingen, oppdaget raskt faren for å ta mer enn ønsket med alle de buede overflatene, så det ble manuelt håndarbeid her. Jeg får vel legge til en anbefaling om å bruke en god støvmaske også! Slipestøv av glassfiber og/eller gelcoat er "nasty stuff". Med masken av, kan man se seg i speilen etterpå: Gråbrunt ansikt, rent rundt munn og nese. Redigert 25.August.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mulligan Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Glassfiberlaminat trekker vann som en svamp dersom det står under vann i lengre tid. Det har helt klart vært dårlig eller skadet primer. Glassfiberlaminat trekker ikke vann. Har du et laminat som er byggert etter boka og intakt gelcoat er det så tett som det skal og bør være. Det er en viss molekylvandring (osmose) men så lenge båten ikke er påført flere lag epoksi på utsiden gjør det ikke noe. Vannet slipper ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Betyr dette at du fraråder epoxibehandling under vannlinjen, Mulligan? -Eller at det er overflødig innsats? Laminatet fra båtbygger virker ganske 100% utført, i hvertfall da jeg tok nytt hull for en gjennomføring. Utboringen var fullstendig porefri. Jeg forutsetter selvsagt at det ikke finnes vann i glassfiberen og at den er helt uttørket før påføring. Jeg mener å ha hørt at epoxy under vannlinjen er den ultimate sikring mot fremtidig osmose (8 strøk, iflg. West system, vet ikke hvor tynt hvert strøk da er). -Eller er det bortkastet arbeid, mon tro? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mulligan Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 (redigert) Når oppdager man pest? Om våren etter at fuktighet ikke har sluppet ut. Hvor oppdager men plastpest? Under flere lag med epoksi. Det skjer aldri på bar plast. Moderne gelcoat er nesten alltid basert på isopolyester eller vinylester. Det er beskyttelse god nok. Nyere båter har også et sjikt av isopolyester inni laminatet som hindrer vandring av vannmolekyler. Men de molekylene må slippe ut igjen når trykket på utsiden blir borte. Det vil si på land. Epoksibehandling er bortkastede penger, bortkastet arbeid og ganske skadelig for båten. Når jeg kjøpte nåværende båt sjekket jeg grundig at det ikke var smørt epoksi på den. Det var den ikke. Kun heftprimer og et strøk Seaforce 60. Før malingfabrikkene fortalte oss at vi måtte smøre epoksi var det ingen som hadde hørt om, langt mindre sett, plastpest. Redigert 25.August.2013 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 Dette var så dogmatisk at jeg må si troverdigheten din tapte på det. Men jeg skal sjekke litt med folk som vet hva de snakker om. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
snekko880 Svart 26.August.2013 Link til dette innlegget Svart 26.August.2013 Dette var en spenstig teori, at epoksy faktisk kan være "ganske skadelig" for båten.... Med all mulig respekt Mulligan, denne teorien tror jeg du har laget selv en sein kveldstund.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.