Jump to content

Hvor få tak i bøyle som hindrer tau å huke seg fast?


Bidevind

Recommended Posts

Hei !

 

Ved tillegging med anker klarte jeg å dra ut stopphendelen til motoren vha ankertauet.

Ønsker å montere en bøyle rundt "stopphendelen" slik at tau ikke kan hekte seg fast.

 

Hva heter noe slikt og hvor er det å få kjøpt?
Har søkt på nett men finner ikke det jeg er ute etter.

 

Link to post
Share on other sites

..

... Alt avhenger av motortype, eksisterende plassering osv.

 

Har ingenting med motortype å gjøre. Det er en ordinær stoppwire som ender i en hendel/håndtak som er formet som en "T".

Denne trekker jeg ut når motoren skal kveles/stoppes. Tauvverk klarer å henge seg fast i denne og det er det jeg ønsker å hindre. Det finnes garantert noe ferdiglagd som kan benyttes til dette formålet og som kan festes med gjennomgående bolt i cockpit.

Fant noe som kan benyttes på Biltema.

Ved å benytte ett par slike på hver side av "stopphendelen" vil jeg kunne forhindre at tau henger seg fast.

Noen andre tips ?

 

bilde

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med å bytte til en stoppwire med en liten knott på istedenfor T-håndtaket? Har også sett mange som har pleksiglass over kontrollpanelet for å beskytte dette.

Eller som min far hadde det i sin gamle båt i mange år etter at kontrollpanelet begynte å ramle fra hverandre; måtte fiske frem stopwiren fra baksiden av panelet. Da er det iallefall ingen tau som henger seg fast. :lol:

Link to post
Share on other sites

Hva med å bytte til en stoppwire med en liten knott på istedenfor T-håndtaket? Har også sett mange som har pleksiglass over kontrollpanelet for å beskytte dette.

..

Takk for god ide ! Men tau vil nok fortsatt kunne henge seg fast selvom jeg bytter till en knott. Ett tau som henger i en bue under "knotten" vil allikevel kunne sette seg fast.

På min båt er stoppwiren plassert for seg selv utenom kontrollpanelet og det vil ikke kunne passe med noe beskyttelse ala plexiglass. Men takk for tanken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...