Jump to content

Noen som har erfaring med Norwegian Broker


Holmabåten

Recommended Posts

Har hatt forsikring hos NB i mange år, etter at jeg sammenlignet priser med N.B., IF, Gjensidige, og Enter og fant ut at N.B var klart billigst.

Ikke hatt noen uhell, men de virker ryddige og greie i all øvrig saksbehandling. (Som f.eks. bytte til ny båt midt i en forsikringsperiode)

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Normalt bruker de fleste selskapene de samme takstmennene ved skade ute i distriktene. Dvs at sålenge skaden er erstatningsmessig vil du få ett like godt oppgjør fra Norwegian Broker som hos andre selskaper.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg å bruke selskaper som er med i den Norske garantiordningen!

(Ref. Quality Maritime som solgte forsikring i Lemma og hvor Lemma gikk konkurs i fjor, og hvor flere skadlidende ikke har fått oppgjør)

Du sparer nok en 1000 - 1500 kr årlig gjennom disse broakerene, men det er verdt å betale dette for en ordentlig forsikring.

Spør selkapet om de forsikrer deg i selskap som er medlem i garantiordningen.

De vil sikkert vise til Lloyds og de store utenlandske og fnyse av de går aldrig konk?

Se på Europa i dag, dårlig økonomi i flere land, mye kan skje og da er det godt å vite at du får tilbake penger ved en evnt. skade.

Har forøvrig ikke hørt noe negativt om NB.

Link to post
Share on other sites

Har brukt NB. På 3 båter, og er fornøyd så langt. Har aldri hatt skade så hvordan det ville fungert vet jeg ikke, men de er ryddige og hurtige på alle andre områder. En annen sak som var viktig for meg et at man også er forsikret mot motorhavari så lenge båten er under 10 år.

Link to post
Share on other sites

Har selv Atlantica på båt og trygg på resten av mine forsikringer (samme eiere) og fikk til en grei avtale.

Husk å les gjennom vilkårene.

Ikke hatt noen noen skader så det har jeg ingen erfaring med.

En nær bekjent har/snart hadde Nemi og fikk skade for over et år siden, det har vært et h.... og båten er forsatt ikke ferdig.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at du er klar over Atlanticas erstatningssum ved totalhavari skiller vesentlig negativt fra NBs samt at Atlantica har betydeøig større aldersfradrag ved skade.

 

Atlantica erstatter markedsverdi ved totalhavari. NB erstatter avtalt forsikringssum. På en båt til flere millioner kroner er ikke jeg villig til å ha en slik markedsrisiko i forsikringen.

 

Aldersfradrag er viktig å ta hensyn til ved skade. Feks om man går på grunn og havarere et drev så kan mellomlegget man må ut med pga aldersfradraget bli ganske stort. I vårt tilfelle kan det fort bli over 100.000 kr på et drev som kosterca 250.000 kr å erstatte. Eller fort 1/2 million ved havari der begge motorer må byttes.

 

 

Jeg var i tett dialog med Atlantica om dette, og forkastet årlig besparelse på ca 8000 kr i forhold til NB av disse grunner. Jeg fikk feks ikke noe entydig svar på hvordan markedsverdi settes på en båt det kanskje selges få brukte av i året, hvilket ikke er uvanlig i Norge for større båter.

 

Har bekjente som har gode erfaringer med NB ved skade.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nettopp aldersfradragstabellen til Atlantica som gjorde at jeg valgte et annet selskap med over dobbelt så høy pris.

NB har jeg ingen erfaring med, annet enn et par tilbud jeg ikke har benyttet meg av. Ser at de ved enkelte skader praktiserer høyere egenandel enn den som avtales. Bl.a dobbelt egenandel ved skade på drev ved grunnstøting. I tilbudet ser jeg og at 20% av premien er honorar til NB.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet fra Quality Maritime til NB i vår. Hadde ikke noe å utsette på QM, men de sendte faktisk aldri fornyelse av avtalen denne gangen. Så jeg kontaktet NB, fikk et tilbud som var nærmest identisk med QM prismessig.

Jeg fikk nylig et tilbud fra Atlantica, og for min båt må jeg faktisk velge en temmelig høy egenandel for at premien skal matche NB. Så jeg bytter ikke til Atlantica, for å si det sånn.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Leste grundig nærmere 15 vilkår. Pantaenius syntes jeg var klart best, men dyrest. Men ble de når jeg kjøpte båten. I vinter leste jeg alle vilkår en gang til, med tanke på å bytte. Igjen syntes jeg Pantaenius var best. Men ville egentlig bytte, siden de fortsatt var dyrest. Da var det NB og Norske sjø som ble vurdert.

Dessverre var det et raid i havna. Og de nesten nye drevene (fra -09, men kun brukt 80 timer) ble stjålet da jeg ikke rakk å ta de av, men måtte bare putte en kjetting rundt før jeg måtte haste avgårde på jobb.

 

Pantaenius var utrolig enkle å ha med å gjøre. Kun betale egenandelen, så sende de et dansk firma (Sabb) for å sette på nye drev. Snakket med firmaet. Og de sa de aldri hadde hørt om noen som hadde problemer med Pantaenius i Danmark. Og de hadde inntrykk av at det var selskapet som det var minst problemer med å få ting i orden.

Bestemte meg da for å fortsette å ha der, og heller ta den ekstra kostnaden. For fikk veldig godt inntrykk av de.

Fikk også trekt fra ekstrautgiften jeg hadde i forbindelse med at jeg ikke rakk fellesuttaket på egenandelen.

 

Eneste jeg ikke hadde fått med meg var at de hadde en karantenetid på 3 mnd ved stjålene ting. Som fort kunne forsinke båtsesongen.

 

En annen i havna som hadde NB slapp unna å få drevene stjålet. Han nevnte at han spesifikk hadde spurt de om forsikringen gjaldt om drevene bare ble låst, siden det ikke stod noe om i vilkårene. Og fikk det bekreftet.

Så om en vurderer NB er det kanskje noe å tenke på å få skriftelig, om en har drevbåt?

Men hos de som ikke spesifiserer at drevene må taes av vil jeg tro det er dekket? Siden det er skrudd fast på båten, som mye annet utstyr.

Uansett kommer jeg aldri å la båten stå en eneste natt på land med drevene montert igjen, eller sover ombord.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Ikke lett det med å velge forsikringsselskap.

Når jeg gikk gjennom alle mine forsikringsavtaler så trodde jeg hadde sjekket betingelsene bra nok men var allikevel usikker, som jeg ser jeg burde ha.

Bør vel ta en ny runde på båten å sjekke med pantaenius.

Det jeg oppdaget den gangen var at flere av forsikringsselskapene hadde store forbehold og priskonsekvens for å ha båten ute i lengere periode av sesongen enn det som var "vanlig".

Skulle vært enklere å sammenligne forsikringene i forhold til vilkår å pris uten å være jurist.

 

Det som er sikkert er at jeg ikke skal ha Nemi

 

Takk for. Tipset Bitteliten :-)

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med Pantaenius og NB. Det er interessant å registrere at begge selskaper er agenter for store, internasjonale forsikringsselskaper. De selger altså andres forsikringer. Om praksis på skader er forskjellig mellom de selskapene som faktisk gir forsikringen vet jeg ikke.

 

Jeg har vektlagt at vi er forsikret i et større forsikringsselskap. Det var grunnen til at jeg for noen år siden ikke valgte Quality Broker. De brukte et litet, norsk forsikringsselskap med begrenset kapitalbase. Det er ikke lett for vanlig forbruker å se gjennom slike ting. Desverre er det flere kunder av QB som har blitt lidende av det etter at et av deres forsikringsselskaper gikk konkurs i fjor

 

Atlantica er forøvrig eid av Tryg forsikring

Link to post
Share on other sites

Hvem er eier av Pantaenius?

Vet at Atlantica er eid av Trygg. Var derfor jeg fikk samlet alt sammen til en gunstig avtale for flere forsikringer (Hus, båt og biler).

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...