Jump to content

Kjøpt vinsj 12V til båtopptrekk.Spørsmål om batteri/strømkilde.


POL

Recommended Posts

Data om vinsjen:

Vinsjen har en trekkraft på 4545 kg på 1. lag wire og 2600 kg på 4. og siste laget.

12 v

Motor: 5.6hp/4.2 kW

Utveksling: 265.2 : 1

Anbefalt batteri: Min. 650 CCA

Strømforbruk : 65 A - 360 A. Alt etter trekkraft og fart.

Båten skal trekkes på slippvogn som går på jernbaneskinner. Stigning ca 5-8 grader.(Slakt).

Lengde på opptrekket ca 35 m.

Vogn med båt ca 4.5 tonn.

 

Har noen av dere erfaring med et lignende prosjekt? Det jeg lurer på er hvor stort batteri jeg må ha og hvilken type batteri som egner seg best til formålet.

 

En annen ting jeg lurer på er om det eksisterer en omformer/inverter/transformator som kan koples til nettet (230V - 1 fase) og som ut gir 12V som igjen kan koples direkte til denne vinsjen. Dette for å slippe batteri og lader som selvfølgelig må til.

Har ikke funnet noe på nettet så langt.

 

Håper noen kan gi meg noen tips på dette eminente forumet.

 

 

Link to post
Share on other sites

sistnevnte der kan du bare glemme. Men et ordinært startbatteri holder til jobben. Det er ikkje lange tiden vinsjen går for å dra inn wiren. Eg bruker en tilsvarende vinsj. Dog 'bare' til ca 2500+ kg men i ca12' stigning. Ei heller så mange meter, har i overkant av 20. Til neste år vil eg ha meg ei trinse for å halvere farten. Det går noe fort og tidvis tungt. Har ikkje skinner, drar en ordinær henger med 4 hjul og stein. Men en sånn må jo du ha uansett.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke satt meg ned og beregnet hva som skal til, men du bør nok basere deg på bruk av batteri OG en (minst) 20 A lader. Laderen vil gi ca 20 A til motoren, og batteriet yter resten. Når jobben er gjort kan laderen lade opp batteriet til neste økt. Kanskje en 20 A lader vil være i underkant av behovet (antar 200-300 A under opptrekket), uten særlig spenningsfall blir det om lag 2, 5 kW i størrelsesområde (tilnærmet 3 hk).

 

Tar da utgangspunkt i en tradisjonell lader som ikke er så altfor kostbar. Biltema-lader.

 

En 230 til 12 V omformer på 3 kW vil nok koste skjorta, tipper jeg.

 

... bare litt høyttenking...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...