POL Startet 20.August.2013 Del på Facebook Startet 20.August.2013 Data om vinsjen: Vinsjen har en trekkraft på 4545 kg på 1. lag wire og 2600 kg på 4. og siste laget. 12 v Motor: 5.6hp/4.2 kW Utveksling: 265.2 : 1 Anbefalt batteri: Min. 650 CCA Strømforbruk : 65 A - 360 A. Alt etter trekkraft og fart. Båten skal trekkes på slippvogn som går på jernbaneskinner. Stigning ca 5-8 grader.(Slakt). Lengde på opptrekket ca 35 m. Vogn med båt ca 4.5 tonn. Har noen av dere erfaring med et lignende prosjekt? Det jeg lurer på er hvor stort batteri jeg må ha og hvilken type batteri som egner seg best til formålet. En annen ting jeg lurer på er om det eksisterer en omformer/inverter/transformator som kan koples til nettet (230V - 1 fase) og som ut gir 12V som igjen kan koples direkte til denne vinsjen. Dette for å slippe batteri og lader som selvfølgelig må til. Har ikke funnet noe på nettet så langt. Håper noen kan gi meg noen tips på dette eminente forumet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 sistnevnte der kan du bare glemme. Men et ordinært startbatteri holder til jobben. Det er ikkje lange tiden vinsjen går for å dra inn wiren. Eg bruker en tilsvarende vinsj. Dog 'bare' til ca 2500+ kg men i ca12' stigning. Ei heller så mange meter, har i overkant av 20. Til neste år vil eg ha meg ei trinse for å halvere farten. Det går noe fort og tidvis tungt. Har ikkje skinner, drar en ordinær henger med 4 hjul og stein. Men en sånn må jo du ha uansett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tasle Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Jeg har ikke satt meg ned og beregnet hva som skal til, men du bør nok basere deg på bruk av batteri OG en (minst) 20 A lader. Laderen vil gi ca 20 A til motoren, og batteriet yter resten. Når jobben er gjort kan laderen lade opp batteriet til neste økt. Kanskje en 20 A lader vil være i underkant av behovet (antar 200-300 A under opptrekket), uten særlig spenningsfall blir det om lag 2, 5 kW i størrelsesområde (tilnærmet 3 hk). Tar da utgangspunkt i en tradisjonell lader som ikke er så altfor kostbar. Biltema-lader. En 230 til 12 V omformer på 3 kW vil nok koste skjorta, tipper jeg. ... bare litt høyttenking... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Og batterier til det bruket fås for en slikk og ingenting hos bilhoggere. Godt utvalg der, men ta med noe som du kan måle spenningen med, og plukk ut de med best spenning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Et startbatteri holder, å lade underveis vil utgjøre minimalt. La oss si du bruker 250 amp i 10 minutt, noe som er mer enn du faktisk vil bruke. 2500A/min = 41 Ah . Eg dro lett opp min på et 72Ah fritidsbatteri fra jula uten å lade det ut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
POL Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 Hjertelig takk for alle svar så langt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
POL Svart 21.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2013 Flere som har erfaringer/ synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.