Jump to content

Korrosjon på aluminiumsbåt - undersøkelser, årsaker og utbedring


Sverre---

Recommended Posts

I august 2011 kjøpte vi en ny Silver Shark 580CC med 100hk Mercury EFI på jobben. Båten ligger i en vik i indre Oslofjord uten bryggeanlegg med strømopplegg etc. De andre båtene som ligger i vika er småbåter uten tilkoblet landstrøm. Et par meter under båten går det et avløpsrør som jeg ikke har undersøkt enda, men som muligens kan være av jern (røret leder avløpsvann fra en kum utenfor et gammelt hus ned i sjøen). Det ligger også noen kilo med kjetting i tilnytning til en bøye rett ved båten (kanskje 20-30 kg kjetting totalt).

 

Problemet er at båten har et enormt forbruk av zink. Båten lå ute og ble brukt jevnlig vinteren 11/12. Zinkproblemet ble derfor ikke oppdaget før båten ble tatt på land for vedlikehold våren 2012. På det tidspunktet hadde båten fått relativt store korrosjonsskader allerede. Det var tæret mange groper i skroget med diameter ca 2-5 mm og dybde ca 1-3 mm. Hjørner var mest angrepet, men også akterspeil og andre slette flater. Dette ble påpekt overfor forhandler, men de avviste at det skyldtes et problem vi hadde påpekt. Vi hadde nemlig litt strømproblemer den første vinteren som viste seg (i flg forhandler) å være overledning i hovedstrømsbryteren. Denne ble da byttet.

 

Etter at hovedstrømsbryteren ble byttet og korrosjonsproblemene oppdaget har vi vært påpasselig med å ta båten opp ofte for å sjekke og bytte zink. Korrosjonen på selve skroget har ikke blitt så veldig mye værre i løpet av året som har gått, men zinken tæres uvanlig raskt, så årsaken til problemene er sannsynligvis altså fortsatt til stede. Båten har blitt kontrollert av forhandler nå i sommer og det er ingen problemer med det elektriske ombord.

 

Vi har ikke veid zinkanodene ved bytte (det skal vi jammen begynne med!) så eksakt forbruk er vanskelig å anslå. I april ble det imidlertid satt på ca 500 gram med zink fordelt på 3 anoder. Nokså nøyaktig to måneder senere måtte disse byttes fordi de var såpass tæret at det begynte å bli dårlig kontakt mellom båt og zink.

 

Jeg har noen hypoteser om hva som kan være årsaken som jeg ønsker tilbakemelding på. Jeg har også noen spørsmål relatert til måling og løsning av problemet. Så dere som allerede har orket å lese helt hit må gjerne fortsette - og ikke minst kommentere :)

 

 

Mulige årsaker til korrosjonsproblemene:

 

1) Hvis røret som går under båten er av jern dreier det seg om ganske mange kilo (rørdiameter er kanskje 20-30 cm). I tillegg ligger det altså noen kilo med kjetting der. Jern står høyere i spenningsrekka enn både aluminium og zink. Saltvann fungerer som elektrolytt og galvanisk spenning oppstår. Båt og jern vil altså oppføre seg som hhv anode og katode. Kan dette skje når det er 2-3 meter mellom båt og jern?

 

2) Jord i vannet - og da snakker vi ikke om matjord. Hvis det går en jordingskabel ut i sjøen i nærheten vil jeg kanskje tro at man kan få slike problemer. Men hvor sannsynlig er det at det går en jordingskabel ut i vannet i en liten vik der det kun ligger et gammelt hus og noen gamle hytter? Bør ikke en slik kabel også være merket? Det går riktignok en strømkabel ut til en fyrlykt i området, men det er på andre siden av et nes og 2-300 meter unna der båten ligger.

 

3) Båten har i perioder vært låst til en liten brygge med en kjetting som har hengt litt ned i vannet mellom båt og brygge. Kjettingen har vært galvanisert og det samme gjelder det som er av metall på brygga. Kan dette ha hatt noen innvirkning?

 

4) Problemene med hovedstrømsbryteren den første vinteren. I hvilken grad kan dette ha bidratt til eller forsterket problemene?

 

 

Undersøkeler:

 

Jeg ønsker å få undersøkt om det er galvanisk spenning mellom båt og jern eller annet som måtte vise seg å ligge på bunnen. Spørsmålet er hva slags måleinstrument man skal bruke og hvordan man kan påvise dette. I teorien skulle det vel gå an å bruke et multimeter og måle spenningen mellom skrog og elektrolytt - altså sjøvannet - der båten ligger nå, for så å flytte båte til et annet sted og gjøre samme målingen. Jeg regner imidlertid med at man må ha tak i noe mer raffinert måleutstyr enn et multimeter tl en hundrings fra Biltema. Innspill anyone...?

 

 

Problemløsning:

 

Personlig har jeg mest tro på at det er jernrøret som er årsaken til elendigheten - forutsatt at det viser seg å være av jern (eller et annet metall av edlere art enn aluminium). Hvis teorien min holder stikk burde det vel være mulig å isolere dette røret med et eller annet. Jeg tenker på å støpe over røret slik at det ikke er i direkte kontakt med vann. Hva kan i så fall brukes til å støpe inn et rør som ligger 2-4 meter under vann?

 

 

Dette ble et langt innlegg, de av dere som har orket å lese helt hit har kanske noen tanker rundt problematikken, så fyr løs med hypoteser, teorier og konkrete forslag. Har ikke lyst til at båten skal bli spist opp...

Link to post
Share on other sites

Prøv å få deg en bekjent innen større industri som kan låne en sånn sak som man tester legering med. Høres ut som det ikkje er sjøvannsbestandig aluminium.

Forlang å få kundeliste av forhandler og kontakt andre med samme båt og del erfaringer ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Mercruiser har en probe (91-76675T1) for å teste Merchatodesystemet. Skal i utgangspunktet kobles til et følsom instrument. Men er rapportert å virke på helt vanlig multimeter også.

 

Kunne tenkt meg å bestille en selv. Men skulle gjerne vist hva den egentlig består av. For kan se ut til at en enkelt skal kunne lage en selv for langt under en båtlapp, som den koster.

 

Burde vel virke bra for å måle spenning-oppbygging rundt båten i forhold til gods i båten, uavhengig om en har en Merchatodesystem montert?.

 

bilde

 

 

 

 

Noen som har peil på hva denne kan være laget av, og teorien bak?

 

http://www.mercstuff.com/mercathodetest.htm

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Har ikke mer enn ti minutter til å forklare, skal gi en liten en. Hvis du søker på forumet, så er det skrevet veldig mye om korrosjon.

 

For å kunne kjøre en galvanisk tæring av noen effekt, så trenges det en krets. Denne kretsen må bestå av en transportør av elektroner, eksempelvis en ledning, og en transportør av ioner- en eletrolytt. Sjøvann er en utmerket elektrolytt. Neste punkt er 'sjøvannsbestandig aluminium'. Det metallet eksisterer ikke. Man kan snakke om mer eller mindre sjøvannsbestandighet, det er en drøss forskjellige. Jeg kunne mange av dem da jeg studerte korrosjon på 90-tallet, men det har gått i glemmeboka. Så er det jernrøret og kjettningen nede på bunnen. Jeg har liten tro på at dette knaller av den voldsomme tæringen helt alene. Men hvis du har en elektrisk leder inn til jord, altså land, og en liten DC lekkasjestrøm, så er muligheten der.

 

Men i stedet for å jakte vindmøller, ta nok en titt på egen båt. Bunnstoffet, kompatibelt med aluminium? Lensepumpen, ligger den i bunnvannet? Sjekk muligheten for å skaffe en pumpe som ligger på tørr plass i båten og nivåbryter som ikke er elektrisk. Når båten ikke er i bruk, plukk av den ene kabelskoen i en testperiode. Og lens båten manuelt.

 

Be båtprodusente om materialsertifikat på den aluminiumen som er benyttet. Jeg vil tro at han har det. Det har vært bygget båter i materialer som er særdeles ubestandige overfor sjøvann. Dog er aluminium ganske sjøvannsbestandig, men har lett for å utvikle groptæring (pitting corrosion), som er mulig at du har. Denne korrosjonsformen kan komme av tildekking lokalt, der man får et lokalt surt miljø. Altså man får lokale anode/katode-forhold. At korrosjonen er hissig særlig i skarpe kanter, kan også tyde på at du har en lokal strømlekkasje.

Link to post
Share on other sites

Kjettingen båten har vært låst med kan være synderen sammen med litt jordfeil på land.

Vet om en alu ferge som fikk store tæringskader når den lå inntil stålrampen om natten.

I båthavna der jeg har båten hadde et nærliggende hus jordfeil, da røyk rorflyndre og propell på ei sjekte i løpet av en vinter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...