Jump to content

Parsun 2-takt påhengsmotorer, mulig CE-godkjenning


Tulling16'

Recommended Posts

Parsun Norge vil sier på hjemmeside og på div. annonser på Finn at de jobber med CE-godkjenning av 2-takts motorer. Jeg personlig må si at jeg er meget interessert hvis de får godkjent en 90 hk Yamaha-kloning!

 

http://www.parsun.biz/product.php?about=1&pzid=3&id=73

 

Sakset fra Parsun sine hjemmesider og annonse på Finn:

 

Parsun outboards kan komme til å levere totaktsmotorer i CE godkjente utførelser til neste år. Motorene spenner fra 30 til 90 hk.
Vi i Parsun Norge har utviklet løsninger som kan komme til å revolusjonere totaktesmotorens lyd og avgassbilde med enkle innretninger.
Totaktsmotoren er etter vår mening en suveren innretning med billig i innkjøp, lav vekt, lite bevegelige deler, billigere service og mer punch!
Dersom vi hadde fått de godkjent i år ville en 90 HK totakts med kontrollboks og styrekabler, ratt (alt) kostet 79000,.-
en 30 hk totakt ville kostet kr 29000.-
Totaktsprogrammet er 30-35-40-60-75-85-90hk

 

 

Hva tror dere? :-)

 

 


Fant noen filmer fra YouTube med deres 90 hk Yamaha kloning:

 

http://www.youtube.com/watch?v=HSBnMraaFz0

 

http://www.youtube.com/watch?v=LRFJAHXjz-A

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZyOPplqtk28

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
  • 5 måneder senere...

Nå skal jeg svare litt på min egen artikkel her.

Totakt med forgasserteknologi er ikke forbudt å selge i Norge. Det som regulerer salget av slike motorer er loven rundt import og salg av fritidsbåter mm. Unntaksbestemmelsene i loven regulerer totaktere som ikke klarer kravene i iso 14509 og 8178-1:1996 til å kunne selges til kommersielle aktører. Altså ikke til fritidsbåtbruk. Men! til kommersielle aktører hører alle skip og lettbåter til registrerte firmaer som driver næringsvirksomhet på vannet. Altså, langt i fra forbudt.

Parsun er ingen kloning av yamaha som det nevnes her. Parsun er et amerikansk merke som samlebåndsmonteres i Sousho Kina, som Mercury gjør.

Toleransekravet er høyere hos Parsun enn de var med totaktsmotorene fra konkurrenter før 2007.

Kvalitiessytemet og CE godkjenningene av motorer i alle land setter krav til visse normer og prosedyre under tilvirkning av motorer. Det samme gjelder for Parsun, her er det ingen unntak. Totaktsmotorene til Parsun er CE godkjente, men altså ikke innenfor de nevnte ISO standarder som ville tillatt de til bruk på fritidsbåter.

Håper det ga en full klarhet i diskusjonene rundt totakt.

 

John Markussen

Parsun Motor Norge ltd.

Link to post

Finnes noen tester av Parsun-motoren oppmot de mer etablerte merkene?

 

Min kinesiske påhengsmotor var en fiaskomotor omtrent fra dag èn. Den var en 15 hk 2-takter, med ytelse på nivå med en 6 hk 30 år gammel yamaha. Værste motor jeg noen sinne har hatt, og tapte selvsagt mange tusen kr på motoren siden importørne gikk konkurs og jeg måtte gi den bort som rep-objekt etter 2 sesonger :headbang: , men det var ikke en Parsun. Flere har hevdet på generel basis at ytelsene ofte er rundt 30% dårligere på kina-motorene, noe som dessverre viste seg å være godt dekkende for min motor (hvis en også la til elendig kvalitet, fravær av drifttssikkerhet og elendig lakk, og ytelse kanskje ned mot 50% av oppgitt effekt). Også i mitt tilfelle var det snakk om en motor som ikke var kopi, men egenutviklet av en eller annen flott, suksessfull motorfabrikk i kina. Men heldigvis viste det seg at de fleste delene var like som Yamaha, bare av mye dårligere kvalitet :worry: Kanskje du har noen linker på lager? Hvor mange motorer er solgt så langt?

 

Ønsker dere uansett lykke til, og håper virkelig at deres motorer er bedre enn den møkka jeg hadde :pray::diving:

Link to post

I din tidligere Finn-annonse så var det ingen antydning om at Parsun 2-takt bare skulle selges til yrkesbruk. Og det er vel heller ingen tvil om at det er Yamaha som har stått modell for motorene.

Men siden de altså bare kan selges og brukes i yrkessammenheng så er den totalt uinterresang for meg personlig, desverre. Men det hadde jo vært greit å vite hvordan de holder i det lange løp.

 

Firmaet jeg jobber i har jo noen arbeidsbåter som må bytte motor en gang i mellom, de blir hardt brukt. Har noen Yamaha 9.9 nå, jeg får se når de er oppbrukt om det kanskje blir Parsun da! :-)

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post

Folk VIL gamble for å spare penger. Det må jo være eneste grunn til å kjøpe noe sånt. Totakter kan du kjøpe i massevis i dag allerede, hvis det er det du vil ha: Evinrude, Tohatsu og Mercury har. Alle velrenomerte fabrikanter. Hva er i veien med å investere i noe en kan være trygg på? Har aldri hatt hell med å kjøpe billigvarer, mye bedre å kjøpe noe skikkelig man kan ha lenge.

Link to post

Det er teknisk umulig å lage super-enkle totaktere med like lave utslipp som firetaktere, men med endel greier kan de lages svært gode. Vekt/ytelse er det eneste umiddelbare fortrinnet til totakteren.

Totaktsmotorer trenger blower på innsuget for å spyle ut uforbrente gasser etter hver arbeidstakt. Da trengs direkteinnsprøytning for å ikke blåse bensindamp rett i eksosen. Smøring kan enten løses som på E-tec med retningsstyrte dyser slik at oljemengden minimeres eller ved å ha konvensjonelt veivhus og trykksmøring som på firetaktere og ekstern kompressor. Det sier seg selv at det blir komplisert og dyrt å henge på alt dette på en totakter for å konkurrere med en velprøvd og mye enklere firetakter. Skal det lønne seg må produksjonskostnadene ift ytelsen forbedres betraktelig. Hva parsun har tenkt å gjøre for å klare europeiske krav blir spennende å se. Personlig har jeg mere tro på direkteinnsprøytede lean-burn firetaktere UTEN TANNREIM. :-)

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...