Tulling16' Startet 20.August.2013 Del på Facebook Startet 20.August.2013 Parsun Norge vil sier på hjemmeside og på div. annonser på Finn at de jobber med CE-godkjenning av 2-takts motorer. Jeg personlig må si at jeg er meget interessert hvis de får godkjent en 90 hk Yamaha-kloning! http://www.parsun.biz/product.php?about=1&pzid=3&id=73 Sakset fra Parsun sine hjemmesider og annonse på Finn: Parsun outboards kan komme til å levere totaktsmotorer i CE godkjente utførelser til neste år. Motorene spenner fra 30 til 90 hk.Vi i Parsun Norge har utviklet løsninger som kan komme til å revolusjonere totaktesmotorens lyd og avgassbilde med enkle innretninger.Totaktsmotoren er etter vår mening en suveren innretning med billig i innkjøp, lav vekt, lite bevegelige deler, billigere service og mer punch!Dersom vi hadde fått de godkjent i år ville en 90 HK totakts med kontrollboks og styrekabler, ratt (alt) kostet 79000,.-en 30 hk totakt ville kostet kr 29000.-Totaktsprogrammet er 30-35-40-60-75-85-90hk Hva tror dere? :-) Fant noen filmer fra YouTube med deres 90 hk Yamaha kloning: http://www.youtube.com/watch?v=HSBnMraaFz0 http://www.youtube.com/watch?v=LRFJAHXjz-A http://www.youtube.com/watch?v=ZyOPplqtk28 Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Bearded Beast Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Yamaha kloning... du skal ikkje tro alt hva reklamen lover. En ting er at det er tilsynelatende likt, en annen er materialkvalitet og toleranser. Parsun har vært på markedet lenge nå og det er liten tvil om at kvaliteten er godt under enhver japansk motor Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 E-tech fra Evindrude er 2-takt, og populære. Det Parsun må klare er utslippkravet. Og det er utfordringen med gammel teknologi. E-tech er veldig moderne Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Tulling16' Svart 20.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2013 Ja såvidt jeg forstår så er det jo konvensjonell forgasser teknologi. Jeg må si jeg blir overasket om de greier CE godkjenningen ja.. Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Parsunnorge Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Nå skal jeg svare litt på min egen artikkel her. Totakt med forgasserteknologi er ikke forbudt å selge i Norge. Det som regulerer salget av slike motorer er loven rundt import og salg av fritidsbåter mm. Unntaksbestemmelsene i loven regulerer totaktere som ikke klarer kravene i iso 14509 og 8178-1:1996 til å kunne selges til kommersielle aktører. Altså ikke til fritidsbåtbruk. Men! til kommersielle aktører hører alle skip og lettbåter til registrerte firmaer som driver næringsvirksomhet på vannet. Altså, langt i fra forbudt. Parsun er ingen kloning av yamaha som det nevnes her. Parsun er et amerikansk merke som samlebåndsmonteres i Sousho Kina, som Mercury gjør. Toleransekravet er høyere hos Parsun enn de var med totaktsmotorene fra konkurrenter før 2007. Kvalitiessytemet og CE godkjenningene av motorer i alle land setter krav til visse normer og prosedyre under tilvirkning av motorer. Det samme gjelder for Parsun, her er det ingen unntak. Totaktsmotorene til Parsun er CE godkjente, men altså ikke innenfor de nevnte ISO standarder som ville tillatt de til bruk på fritidsbåter. Håper det ga en full klarhet i diskusjonene rundt totakt. John Markussen Parsun Motor Norge ltd. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Finnes noen tester av Parsun-motoren oppmot de mer etablerte merkene? Min kinesiske påhengsmotor var en fiaskomotor omtrent fra dag èn. Den var en 15 hk 2-takter, med ytelse på nivå med en 6 hk 30 år gammel yamaha. Værste motor jeg noen sinne har hatt, og tapte selvsagt mange tusen kr på motoren siden importørne gikk konkurs og jeg måtte gi den bort som rep-objekt etter 2 sesonger , men det var ikke en Parsun. Flere har hevdet på generel basis at ytelsene ofte er rundt 30% dårligere på kina-motorene, noe som dessverre viste seg å være godt dekkende for min motor (hvis en også la til elendig kvalitet, fravær av drifttssikkerhet og elendig lakk, og ytelse kanskje ned mot 50% av oppgitt effekt). Også i mitt tilfelle var det snakk om en motor som ikke var kopi, men egenutviklet av en eller annen flott, suksessfull motorfabrikk i kina. Men heldigvis viste det seg at de fleste delene var like som Yamaha, bare av mye dårligere kvalitet Kanskje du har noen linker på lager? Hvor mange motorer er solgt så langt? Ønsker dere uansett lykke til, og håper virkelig at deres motorer er bedre enn den møkka jeg hadde Sitér dette innlegget Link to post
Tulling16' Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 I din tidligere Finn-annonse så var det ingen antydning om at Parsun 2-takt bare skulle selges til yrkesbruk. Og det er vel heller ingen tvil om at det er Yamaha som har stått modell for motorene. Men siden de altså bare kan selges og brukes i yrkessammenheng så er den totalt uinterresang for meg personlig, desverre. Men det hadde jo vært greit å vite hvordan de holder i det lange løp. Firmaet jeg jobber i har jo noen arbeidsbåter som må bytte motor en gang i mellom, de blir hardt brukt. Har noen Yamaha 9.9 nå, jeg får se når de er oppbrukt om det kanskje blir Parsun da! :-) Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
GunR Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Folk VIL gamble for å spare penger. Det må jo være eneste grunn til å kjøpe noe sånt. Totakter kan du kjøpe i massevis i dag allerede, hvis det er det du vil ha: Evinrude, Tohatsu og Mercury har. Alle velrenomerte fabrikanter. Hva er i veien med å investere i noe en kan være trygg på? Har aldri hatt hell med å kjøpe billigvarer, mye bedre å kjøpe noe skikkelig man kan ha lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Tulling16' Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Ja du kan kjøpe 2-takt.. Men ikke under 25hk, og ikke akkurat flust å velge imellom. Under 40 hk er det bare Evinrude som leverer, da 30 og 25hk. Mercury Optimax får du ikke under 75hk. Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Kiekhaefer Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Interessant, greier Parsun å levere konvensjonelle 2T motorer som greier avgasskravene , så høres dette fantastisk ut, jeg går ut i fra at drivstoff forbruket er omtrent like lavt som en 4T eller 2T DI. Sitér dette innlegget Link to post
Tulling16' Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Det er vel nettopp det de ikke gjør. Og derfor de kun kan selges til kommersiellt bruk. Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Kiekhaefer Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Det er vel nettopp det de ikke gjør. Og derfor de kun kan selges til kommersiellt bruk. Jeg vet det, det er no way at en konvensjonell 2T greier miljøkravene, hadde dei fått til det ,så må vi kunne kalle det for en sensasjon. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 (redigert) Det er teknisk umulig å lage super-enkle totaktere med like lave utslipp som firetaktere, men med endel greier kan de lages svært gode. Vekt/ytelse er det eneste umiddelbare fortrinnet til totakteren. Totaktsmotorer trenger blower på innsuget for å spyle ut uforbrente gasser etter hver arbeidstakt. Da trengs direkteinnsprøytning for å ikke blåse bensindamp rett i eksosen. Smøring kan enten løses som på E-tec med retningsstyrte dyser slik at oljemengden minimeres eller ved å ha konvensjonelt veivhus og trykksmøring som på firetaktere og ekstern kompressor. Det sier seg selv at det blir komplisert og dyrt å henge på alt dette på en totakter for å konkurrere med en velprøvd og mye enklere firetakter. Skal det lønne seg må produksjonskostnadene ift ytelsen forbedres betraktelig. Hva parsun har tenkt å gjøre for å klare europeiske krav blir spennende å se. Personlig har jeg mere tro på direkteinnsprøytede lean-burn firetaktere UTEN TANNREIM. :-) Redigert 18.Februar.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Og blir man stoppet med en slik motor må man da dokumentere sin kommersielle virksomhet, som man må med bil? Høres jo ut som et smutthull, og med smutthull er det alltid en risiko. Er dette uten risiko? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Mopeder 2T ble tatt av markedet, og det kom 4T frå fleire leverandører, men så kom vel 2T tilbake, og formodentlig klarer utslipskrav ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Totakt mopeder har aldri vært borte fra markedet her. Ikke stilles det særlig strenge krav heller. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Di 4T motorer er neste steg på utviklingen på utenbordsmotorer, garantert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.