Jump to content

Marinaer i Indre Oslofjord hvor man kan bruke båten midtvinters?


Dykker

Recommended Posts

Har båten liggende på Solvik i boblehavn midtvinters. Dette er en velordnet havn, men å bruke båten får man ikke gjort da

havnebassenget rundt Sandvika fryser til midtvinters. Tenkte derfor å flytte båten til en annen marina med boblehavn hvor

fjorden ikke fryser til så mye på vinteren. Bor i Lillestrøm så ønsker kortest mulig reisevei til båten.

 

Har forhørt meg på noen steder;

Frognerkilen Båtforening, her er det som regel is i havnebassenget på vinteren utenfor boblehavna.

Vindfangerbukta har ikke bobleanlegg, samt at det legger seg is iblandt.

Fagerstrand det samme som Vindfangerbukta.

Drøbak Båtforening har som regel ikke ledige plasser i sjøen på vinteren for ikke medlemmer.

Horten (Solviken Båtforening) er isfri på vinteren (stort sett), men for langt unna for meg.

Vollen Marina er så lang det beste alternativet tror jeg. Boblehavn og iflg betjening så er det for det meste isfritt der.

 

Noen som har synspunkter eller forslag til hvor jeg burde legge båten i sjøen midtvinters? Har kamera og temperaturovervåkning som

jeg kan sjekke via internett/mobil, så jeg har god kontroll med hvordan det står til med båten.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

På kongen blir det ikke noe særlig med is så sant de ikke har vært kaldt lenge. Kielferga går ut og inn hver dag 100 meter ved siden av.

 

Så at det var is ved Kongen i vinter, men da var det jo ekstremt kaldt. Pratet med havnesjefen der, og han sa at det vanligvis var et isbelte utenfor boblehavna slik at man ikke kom seg ut midtvinters.

Noen som har erfaringer fra Kongen eller Frognerkilen Båtforening mht til å komme seg ut på fjorden fra boblehavnen på vinteren?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Svoger hadde en NW 390 som lå på kongen en vinter.

Jeg brukte den endel hele vinteren.

Det hendte vi gikk i litt is ut til råken til kielferga, men stort sett ikke noe problem. Dette var en kald vinter, og den frøs riktignok inne i et par uker med ned mot 20 minus.

 

Men du kan helt klart risikere å fryse inne. Hvertfall i perioder.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Etter mange år innefrosset i Sandvika i boblehavn prøver jeg til vinteren Bispebrygga Båtforening. Det er ikke lett å ha båt i boblehavn i Indre Oslofjord med ønske om å bruke båten på vinteren med alle usikkerheter med is i selve havna eller rett utenfor.

Kunne ha valgt Horten eller andre havner, men da er det snakk om litt lang reisevei fra Lillestrøm for å gå ut med båten en kort tur midtvinters eller en tur for overnatting på båten.

Så får jeg se om boblehavn på Bispebrygga Båtforening innfrir ønsker om at båten med skipper kan gå ut i fjorden midtvinters (selvsagt med forbehold om nok en ny ekstremvinter med lave temperaturer i Oslo).

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...