Jump to content

Oljelekkasje mercruiser 3,6 AC


Tropic1

Recommended Posts

Har idag oppdaget en oljelekkasje i en av pakningene mellom motor og eksosmanifoil..(tror det er korrekt navn?)(Pakning nr. 2 i motorblokka sett fra venstre bilde, ). Det kan se ut som deler av pakningen har glidd ut. Har obsevert og tørket vekk litt olje under motor i hele sommer, men ikke funnet ut hvor det kom i fra før idag. Det har enda ikke vært behov for å etterfylle olje. Er ikke 100% sikker på om det kommer herfra, men som sagt det kan se ut som deler av pakningen har glidd ut og det kan se ut som det ved ett eller flere tilfeller har sprutet litt olje.

 

1. Er det forsvarlig og kjøre noen timer til med dette og utbedre når båten kommer seg på land om en måneds tid ? Forutsatt at jeg følger det nøye opp. Hva er evt, konsekvensene ? Jeg hadde nemlig tenkt meg på tur i helga, det blir jo knall vær(-:

 

2. Er det en stor jobb å utbedre dette ?

 

Håper noen motorkyndige her inne kan ta en vurdering av dette. Det hadde jeg vært takknemlig for.

 

Bildet vedlagt er ikke av min motor, men bare for å illustrere.

 

 

bilde

Redigert av Tropic1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er pakningene vi ser på bildet som lekker, så er dette en papirpakning mellom intercooleren og innsuget på manifolden. Nærmere bestemt del nr 19 i denne linken: https://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=808742%2094&ivar=images/COMMON/14187.png&inbr=1602&bnbr=130&bdesc=Exhaust+Manifold

Har du lekkasje her, skjer det ikke mer enn at litt av turbotrykket blåser ut og du mister effekt i motoren. Ingen fare, altså.

 

Skifting er relativt kurant, selv om det er trang tilkomst til enkelte muttere. Du må løsne kjøleren og rengjøre pakningflatene nøye, slik at du får fin anleggsflate til de nye pakningene

 

Pakningene kan du enten kjøpe nye eller lage selv av pakningspapir.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Takk for et godt svar JonnyBoy. Hadde en nede på marinaen her å så på dette idag også. Han mente at det var mye skruing og annslo at de brukte en dag ++. Da blir det jo fort en liten sum. Kan det virkelig ta så langt tid? Mulig jeg prøver meg selv... Er det eksos manifoilen den delen øverse til venstre på tegningen til mercruiserparts? Må den skrus av eller for man ut hele delen i ett ?

Redigert av Tropic1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Manifolden er den nederste delen på linken. Den inneholder løp for innsug og eksos, samt gjennomløp for kjølevann til eksos og turbo.

Den trenger du ikke skru av.

 

Den øverste delen er intercooleren. Det er den du skal fjerne.

I utgangspunktet kan du fjerne den i en del, men det ligger noen muttere under den som er vanskelige å komme til.

Det blir kanskje litt enklere hvis du fjerner sidedekselet som vises øverst til venstre.

 

Hvis du går inn i dokumentarkivet til Båtplassen (https://baatplassen.no/i/topic/31245-bmw-d636-530-servicemanual/) og laster ned reparasjons håndboka til BMW 636, tipper jeg du finner prosedyren der. Selv om det er forskjellig navn på motor, er det meste likt med din Mercruiser.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...