Jump to content

Nimbus 230R - KAD32 eller D3 eller 5.0Gxi?


Impulse

Recommended Posts

Er i ferd med å kjøpe en hyttebåt, og har nå omsider bestemt meg for brukt Nimbus 230R. Det er nå tre aktuelle kandidater:

 

2005 med 5.0 Gxi (270hk)

2005 med KAD32 (170 hk)

2006 med D3 (190 hk)

 

2005-modellene er priset temmelig likt, mens 2006 modellen er litt dyrere. Hva mener dere er best egnet? Hva ville dere ha valgt? D3 er vel en commonrail, men har hørt rykter om at de første modellene hadde litt problemer. Kad32 er en gammel konstruksjon, men skal være solid (og tung og bråkete?). Diesel-modellene har gått mellom 300 og 400 timer, mens bensinutgaven har gått 187 timer.

 

Har diesel-utgavene nok pulver til denne båten? Hva med driftsikkerhet og vedlikeholdskost? Er det noen som har noen råd til meg? På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk god båt i sjøen og en perfekt hyttebåt.

Jeg ville dog valgt den med bensin, da helst 5,7 liter 320hk. Det er den motoren båten fortjener. Selv i 44-45 knop (som 280hk går i) jeg prøvde en gang gikk pent i vannet. 36-38 knop med D3 eller KAD vil virke kjedelig, men om du alltid cruiser i 25-30 knop er sikkert diesel fint også.

 

En båt av denne typen kler lyden av en V8 bensin. Den bruker ikke så voldsomt mye mer og er billigere å serve.

 

Mitt valg: VP 5,7 liter 320hk.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Hmm, ja har ikke noe imot lyden av en V8. Aktuell båt har dog kun 5.0, men er heldigvis en EF-utgave (ferskvannskjølt). Så vidt jeg har kunnet lese meg til er raisere og manifoiler et problemområde, men det er vel heller vanskelig å finne tilstanden på disse uten å demontere de?

 

For øvrig tenker jeg at bensin-motoren er mer driftsikker enn dieselen, siden den ikke har turbo eller kompressor (færre ing som kan gå i stykker)?

 

Drivstoffforbruket på bensin vs diesel er jeg ikke så veldig bekymret for egentlig.

Link to post
Share on other sites

 

Skal prøve en med KAD 32 i dag, så får vi se, men må innrømme at V8 frister mest.

 

Klart V8 er den morsmste å kjøre ! Men husk at den kansjke skal selges en gang også. Hva er det, 50% dyrere for bensinliteren på pumpa der ute? Det betyr noe for mange, så ta det med i avgjørelsen. KAD32 er også en god maskin, etter hva jeg kjenner til..

Link to post
Share on other sites

 

Klart V8 er den morsmste å kjøre ! Men husk at den kansjke skal selges en gang også. Hva er det, 50% dyrere for bensinliteren på pumpa der ute? Det betyr noe for mange, så ta det med i avgjørelsen. KAD32 er også en god maskin, etter hva jeg kjenner til..

 

Det er jo et adekvat poeng, men hvis jeg f.eks skal ha båten i 5-10 år så er jeg litt usikker på om diesel er så mye lettere å selge enn bensin? Disse båtene er jo ikke til langtur-bruk, noe timeantallet viser (typisk 200-400 timer på 2005-modeller, dvs 25 - 50 timer pr. år). La oss si at snittforbruket er 20 liter pr. time så har vi et årlig forbruk på 500 - 1000 liter (7500 - 15000 kr).

 

Selv er jeg bittelitt mer usikker på å kjøpe gammel diesel enn gammel bensin (muligens helt uten grunn :smiley:) De gamle bensinV8 virker robuste og enkle uten turbo og kompressor og dermed er faren for feil/havari mindre?

 

Vanskelig dette..

Link to post
Share on other sites

Da har jeg prøvekjørt en med KAD32. Det var en nyttig opplevelse. Imponert over skroget til Nimbus 230R, men svært skuffet over motoren. Greit nok at toppfarten er lav, men det var måten motoren leverte kreftene på som var mest skuffende. Ved pådrag fra dorgefart skjer det ingen verdens ting i noe som fortegner seg som en evighet. Så kommer det en slump med krefter og så er det slutt. KAD32 minner meg om alle dårlig egenskaper som dieselbiler hadde tidligere. Helt dødt fra tomgang, så haugevis med krefter i noen få sekunder og så helt dødt igjen. Ved visse turtall (tror det var ca 2500) hviner det veldig fra motoren. Tydelig at motorkonstruksjonen ikke liker visse turtall - antar det har noe med enten turbo- eller kompressorinnslag.

 

Vet ikke om det er bryet verdig å teste D3. Den har vel ganske like egenskaper. Begge disse dieselene har rett og slett for lite "pulver".

 

Da gjenstår å få testet V8.

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har sammenlinknet disse motorene direkte, så kan jeg si noe om Audi sine TDI motorer i bil...

Den gamle (inntil2008) 2.0 TDI på 140/170 hk leverer ingenting, ingenting, før 1800, da kommer alt...

Den nye 2.0 TDI med common rail, fra 2008/2009, fortsatt 140/170hk, leverer progressivt mer fra 1200 o/min, maks dreiemoment fra 13-1400, og leverer jevnt oppover til 2500-3000, hvor den slapper litt av opp mot 4500.

 

Så vil tro det er tilsvarende forskjell på kad32 med tradisjonell innsprøytning og D3 med common rail...

 

TA

Link to post
Share on other sites

Du vil finne en kjøper for den om du en dag vil bli kvitt den... Så er det en mye kvikkere og økonomisk maskin...

Tror du ikke en Nimbus 230R med V8 bensin er salgbar om noen år?

Uten at jeg har sammenlinknet disse motorene direkte, så kan jeg si noe om Audi sine TDI motorer i bil...

Den gamle (inntil2008) 2.0 TDI på 140/170 hk leverer ingenting, ingenting, før 1800, da kommer alt...

Den nye 2.0 TDI med common rail, fra 2008/2009, fortsatt 140/170hk, leverer progressivt mer fra 1200 o/min, maks dreiemoment fra 13-1400, og leverer jevnt oppover til 2500-3000, hvor den slapper litt av opp mot 4500.

Så vil tro det er tilsvarende forskjell på kad32 med tradisjonell innsprøytning og D3 med common rail...

TA

Helt enig med deg i denne betraktningen (har samme erfaring med BMW). Mitt inntrykk er dog at marine-motorene ligger 10 år etter de ledende bilprodusentene. Forøvrig vil belastning på kompressor og turbo være mye mindre på en bil enn en båt. Ergo er jeg redd disse to komponentene kan medføre mer trøbbel i båt

Jeg har selv haft KAD32 i en 23 fods og genkender din beskrivelse. Men momentkurven er helt anderledes på D3. Jeg sidder på telefonen nu og finder dem ikke, men prøv selv at sammenligne momentet og hvor det sætter ind på de to motorer. Lyden er helt anderledes også.

Får vel kanskje gi D3 en sjanse allikevel, men 190hk høres litt lite ut på denne båten? V8 270 (eller 320) høres jo litt bedre ut....

Link to post
Share on other sites

Tror du ikke en Nimbus 230R med V8 bensin er salgbar om noen år?

 

Den selges ikke enkelt den dag i dag... Jeg har hatt bensinmaskin, aldri igjen ! Og hvem sier at den er mer holdbar enn en turbodiesel ? Det tror jeg ikke noe på. D3, uten tvil hos meg..

 

(Beklager siteringsfeil, sitter på pad)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kad 32 er vel av de mer grove diesemotorene

 

D3 er en moderne common rail med variabel turbo geometri. Ikke kompressor. Samme grunnmotor som det går tusenvis av i Volvoer på veien. 5 sylindra med fin lyd og masse dreimoment.

 

Jeg forstår lysten på V8, men jeg er skeptisk til holdbarhet på raisere og topp, økt brannfare og salgsverdi

 

 

Vært smart. Bruk vest!

 

Link to post
Share on other sites

Bare til info. Det er 2 generasjoner D3 hvor omtrent alt fra blokka og opp er forskjellig. Det var mange som hadde problemer med endel 1. Gen.

Feilmeldinger, varmgang, sensorfeil, turboras, luftfilter/ innsugsproblematikk osv.

 

Den nye motoren kom nok ikke uten grunn kun noen få år etter lansering av D3...

2. Gen har bl.a en annen blokk, vannavkjølt turbo, variabel turbogeometri, bedre dimmensjonert kjølesystem og nyere EVC. Kort sagt, så er det meste er endret.

 

Skillet var i 2009/10. D3 160 og 190 er 1.gen. 170, 200 og 220 er 2.gen.

Kikk på bilder av de to motorene, så ser du endel forskjeller utvendig.

 

Jeg er normalt dieselfan, men med det typiske bruksmønsteret for en slik båt med relativt få gangtimer pr år og ikke de helt store distansene, ser jeg mange fordeler og mindre leamikk med en V8. Snillere på drevene er de også.

Gangen og lyden er heller ikke feil ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bare til info. Det er 2 generasjoner D3 hvor omtrent alt fra blokka og opp er forskjellig. Det var mange som hadde problemer med endel 1. Gen.

Feilmeldinger, varmgang, sensorfeil, turboras, luftfilter/ innsugsproblematikk osv.

Den nye motoren kom nok ikke uten grunn kun noen få år etter lansering av D3...

2. Gen har bl.a en annen blokk, vannavkjølt turbo, variabel turbogeometri, bedre dimmensjonert kjølesystem og nyere EVC. Kort sagt, så er det meste er endret.

Skillet var i 2009/10. D3 160 og 190 er 1.gen. 170, 200 og 220 er 2.gen.

Kikk på bilder av de to motorene, så ser du endel forskjeller utvendig.

Jeg er normalt dieselfan, men med det typiske bruksmønsteret for en slik båt med relativt få gangtimer pr år og ikke de helt store distansene, ser jeg mange fordeler og mindre leamikk med en V8. Snillere på drevene er de også.

Gangen og lyden er heller ikke feil ;-)

Ja, har lest meg litt opp på D3, og det er vel ikke helt uten grunn at Volvo forkastet gen1 og lagde en ny motor i 2009/10. I min situasjon betyr det at jeg må opp på 2010 modeller av 230R. De er det få av til salgs og har en relativt høy pris. V8 5.0 GXi har derimot vært så og si uforandret i 10-15 år. Det skulle vel borge for at grunnkonstrusjonen er robust. Som du sier, mindre leamikk som kan gå i stykker og relativt lett å skaffe deler.

 

Hvorfor er den snillere mot drevet? Har den lavere tomgangturtall på innslaget?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...