Jump to content

Ett av to solcellepanel er ødelagt, skifte til samme type eller?


Disisel

Recommended Posts

Ett av mine to solcellepanel er ødelagt, desse er noen år. Mitt problem er at jeg synes å ha lest at begge må være av samme type / fabrikat, på grunn av indre motstand.

Er derfor litt usikker på hva jeg skal gjør. Skifte ett eller begge. Ledninger er trukket hver for seg helt frem til regulator. Ønsket mitt er selvfølgelig å skifte bare det som er ødelagt, men er litt usikker.

Noen med erfaring?

Link to post
Share on other sites

Det du ihvertfall kan gjøre er å koble en diode mellom hvert panel og regulator. Da vil panelene ikke påvirke hverandre. Du taper riktignok litt i disse diodene. Normalt har solcellepaneler tomgangspenning fra 17-20 Volt om du da mister 0,6 har det mindre betydning. Selv har jeg kjøpt 3 nye paneler istedenfor ett og skilt de med dioder. Om det ene panelert blir utsatt for skygge mister jeg bare dette og ikke et helty stort panel.

Link to post
Share on other sites

Før du setter inn dioder, sjekk om ikke panelene allerede har dette innebygget. De fleste paneler har dett innebygget.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...