Jump to content

Seile Oslo-Skagen i morgen. Følge vinden eller strømmen


Magne_F

Recommended Posts

Hei.

Som relativt fersk seiler skal jeg ha min første tur Oslo-Skagen til helgen (Drar torsdag rundt kl 14). Dessverre kan det virke på værmeldingene som det blir heller labert med vind på vei nedover, så det blir nok litt motor er jeg redd. Men noe vind og strøm er det jo meldt, så jeg lurer derfor på hva som er mest effektivt. Så vidt jeg kan se er det meldt 0,5 til 1,5 knop motstrøm om man holder seg på svenskesiden i nærheten av Väderöarna etc. Imidlertid vil vi der kunne få 2-4 ms å seile på etterhvert.

 

Om vi holder oss langt vest kan det se ut som vi kan få en knop i medstrøm, men svært lite vind.

 

Så hva sier ekspertene. Hvilke rute vil lønne seg? Båten er en 36 fot Bavaria (Ja, jeg vet det er et skjellsord for noen :-))

 

På forhånd takk for alle svar.

Link to post
Share on other sites

I lite vind som det er meldt så kan du risikere at du ender opp med motorkjøring uansett om du skal fram innen rimelig tid og da ville jeg prioritert fordel på strøm foran vind. Er det ikke seilbar vind midt i fjorden så er det heller ikke det langs svenskekysten der strømmen kan være noe drit

Link to post
Share on other sites

Enig med de over på tross at jeg har motorbåt ;-) Riktignok saktegående båt, så vet hvor frustrerende det kan være med motstrøm.

 

Hadde gått direkte vest for færder - skagen på tur ned. Da får du hvertfall litt glede av strømmen langs norskekysten og sannsynligvis mindre motstrøm på resten av overfarten.

På hjemturen hvis ikke vinden blir mer avgjørende kan du kanskje vinne litt på å gå lenger øst nærmere svenskekysten.

 

Høres koselig ut med danmarksseilas en langhelg :-)

Ønsker dere en flott tur!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Med den vinden som er varslet, er jo alt annet enn Skagen direkte ganske dumt?

 

Sånn som meldingene er nå er jeg nok enig i det :-) Utfordringen var at det var meldt svært lite vind når tråden ble startet, men noe mere i øst hvor det også var vesentlig mere strøm i mot.

Link to post
Share on other sites

Da var turen over for denne gang, og man er tilbake på jobb. Fikk litt vind de siste timene nedover, slik at vi fikk seilt noen timer, mens det oppover var nærmest blikk. Har uansett aldri sett Skagerak så flatt som på denne turen. Brukte henholdsvis 22 timer ned og 21 timer opp, og jerngenoaen fikk gått noen timer. Uansett. En fantastisk tur i fantastisk vær, som både frister til gjentakelse og som kan anbefales til andre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...