Herman Startet 21.August.2013 Link til dette innlegget Startet 21.August.2013 http://reise.aftenposten.no/reise/Manetmareritt-for-middelhavsturister-49366.html#.UhSy9pK-18E "mellom 30 og 40 maneter pr. kubikkmeter" Jeg syns det er enormt mye når det er EN per kubikkmeter... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Lars H. Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Kanskje jeg har talt opp 20 stk. totalt på 4 uker? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ben Sin Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Jeg kan ikke huske å ha sett færre enn i år. Oslofjorden-Vestkysten Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Har ikke vært mer enn normalt hos oss, men over gjennomsnittet med grønske i vannlinja, enda sjøen har vært kald! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sealily Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Var i Langevåg, Bømlo, for et par tre uker siden. Utrolige mengder manet, og de var helt oppe i overflaten. Tror ikke jeg har sett det værre... Sitér dette innlegget Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport Link to post
Tampeservice Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Som båtfører har jeg sett generelt mindre av disse rakkerne i Oslofjorden dette året i overflaten. Som dykker vet jeg at det ikke er færre, de ligger på 6 metern i det øvre temperaturskille og de er mange! Et lite helvete når jeg skal ned gjennom belte og det samme opp igjen. Overleppa får gjennomgå hver gang :-( Så de er der men bare ikke veldig synlig. Må være denne gode sommeren som har holdt de der nede pga varmen? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Har reagert på at det har vært få maneter i år, ihvertfall der jeg har ferdes(Stavern-København). Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Mouche Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Åpenbart store lokale variasjoner, men på landets sydspiss og rundt Rogaland var oppslagene i avisene om invasjon om brennmaneter. Eksempel på et slik oppslag: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Brennmanetene-invaderer-Rogaland-3210558.html#.UhTF5D9q2xY Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hakkannen Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Kan skrive under på at det var nok maneter her i distriktet. I perioder var det så mye at det nesten ikke nyttet å fiske med harpe. Festlig når alle krokene ble dekket med manetslim hver gang jeg dro opp. Å dorge var også en merkelig opplevelse, føltes til tider som sena skar gjennom gele med klumper i Ble ikke mye fisk i den verste perioden, ellers var det litt bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 I juli krydde det nedover kysten fra Langesund og sørover var midt inntrykk på båtferien. Mye bedre i områdene rundt Oslofjorden Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Lå ved gjestebrygga på Bekhuskaien i Stavanger første helgen i august, og søndags morgen var det så store mengder maneter der at jeg ikke vågde starte motoren. Jeg forsøkte å telle manetene i det området vi lå, vil anslå 10 X 20 meter, men når jeg passerte 100 ga jeg opp. Vi måtte ta gummibåten med påhengs og lot den surre å gå i gir på tomgang fortøyd til brygga for å skape strømninger i vannet, det var utrolig effektivt, Etter en halvtimes tid var tettheten av maneter så lav at vi turde starte motoren og forlate havna. Gjett om jeg sjekket sjøvannsfilteret etter at jeg kom ut i åpen sjø. Men vi fikk et merkelig skue, midt i klysa med maneter gikk makrellstimen tett tilsynelatende helt upåvirket av manetene. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Har vært å lyst/dykket etter krabber ved et par anledninger. Selv om jeg er iført heldekkende våtdrakt har jeg klart å bli brent på hender og kinn. Er så mye at det omtrent er umulig å unngå å komme borti. Men sommeren er ikke over, så det ER fremdeles mye maneter:) Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 4 uker sammenhengende på kryss og tvers i indre Skagerak: Store variasjoner gjennom døgnet, og store variasjoner fra sted til sted. Klarte å dra en inn i dassen, (standard Jabsco, ny av året) og tok meg 1 time å grovspyle igjennom systemet og et par dagers bruk før siste rest av gelêen var borte. Overrasket over hvor tungt det var å pumpe den igjennom inntaksslangen helt fra ventilen i skroget. Og spent på hva som ville skje når guffa skulle igjennom pumpemekanismen. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Jeg har denne sommeren stort sett bare vært ute på helgeturer i ytre Oslofjord, og selv der har jeg sett store lokale variasjoner. Det er vel sant som det blir skrevet lengre opp i tråden, at man ofte ikke ser dem fordi de holder til under seks meter. Jeg er såpass fobi mot maneter at jeg ikke bader dersom jeg ser dem i sjøen. Vi kjøpte jo seilbåt "her sørpå" i fjor - og jeg har merket at hver gang jeg tar opp ankertauet, dersom jeg gjør det uten hansker, eller med bare føtter og shorts, så svir det. Det var noe jeg aldri opplevde nordpå. Jeg antar at det skyldes manettråder som hekter seg fast i ankertauet og blir med opp? Jeg er i såfall overrasket over at dette fenomenet også forekom på innsiden av Selvikstrømmen i Drammensfjorden, der er det brakkvann og lite maneter? Ellers lurer jeg litt på økosystemet - hvilke naturlige fiender har manetene, og hva spiser manetene? Kan vi mennesker anvende oss av manetene på noe vis? (jeg har smakt grillet manet i Kina, men det var ikke godt). Klimaendringer er én ting, men jeg tenker som så at det er naturlig at "ikke-nyttig" marinbiologi som maneter vokser kraftig når vi tungt beskatter fiskeressurser og pattedyrressurser. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
larss Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Som båtfører har jeg sett generelt mindre av disse rakkerne i Oslofjorden dette året i overflaten. Som dykker vet jeg at det ikke er færre, de ligger på 6 metern i det øvre temperaturskille og de er mange! Et lite helvete når jeg skal ned gjennom belte og det samme opp igjen. Overleppa får gjennomgå hver gang :-( Så de er der men bare ikke veldig synlig. Må være denne gode sommeren som har holdt de der nede pga varmen? Litt off topick men ett tips er å smøre lepper og kinn inn med Vaselin, da slipper du å bli brent av maneter. larss Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.