Jump to content

Syns du det var mye maneter i sommer?

Herman

Recommended Posts

Som båtfører har jeg sett generelt mindre av disse rakkerne i Oslofjorden dette året i overflaten.

Som dykker vet jeg at det ikke er færre, de ligger på 6 metern i det øvre temperaturskille og de er mange!

Et lite helvete når jeg skal ned gjennom belte og det samme opp igjen. Overleppa får gjennomgå hver gang :-(

Så de er der men bare ikke veldig synlig. Må være denne gode sommeren som har holdt de der nede pga varmen?

Kan skrive under på at det var nok maneter her i distriktet. I perioder var det så mye at det nesten ikke nyttet å fiske med harpe. Festlig når alle krokene ble dekket med manetslim hver gang jeg dro opp. Å dorge var også en merkelig opplevelse, føltes til tider som sena skar gjennom gele med klumper i :giggle: Ble ikke mye fisk i den verste perioden, ellers var det litt bedre.

Lå ved gjestebrygga på Bekhuskaien i Stavanger første helgen i august, og søndags morgen var det så store mengder maneter der at jeg ikke vågde starte motoren. Jeg forsøkte å telle manetene i det området vi lå, vil anslå 10 X 20 meter, men når jeg passerte 100 ga jeg opp. Vi måtte ta gummibåten med påhengs og lot den surre å gå i gir på tomgang fortøyd til brygga for å skape strømninger i vannet, det var utrolig effektivt, Etter en halvtimes tid var tettheten av maneter så lav at vi turde starte motoren og forlate havna.

Gjett om jeg sjekket sjøvannsfilteret etter at jeg kom ut i åpen sjø.

Men vi fikk et merkelig skue, midt i klysa med maneter gikk makrellstimen tett tilsynelatende helt upåvirket av manetene.

4 uker sammenhengende på kryss og tvers i indre Skagerak: Store variasjoner gjennom døgnet, og store variasjoner fra sted til sted. Klarte å dra en inn i dassen, (standard Jabsco, ny av året) og tok meg 1 time å grovspyle igjennom systemet og et par dagers bruk før siste rest av gelêen var borte. Overrasket over hvor tungt det var å pumpe den igjennom inntaksslangen helt fra ventilen i skroget. Og spent på hva som ville skje når guffa skulle igjennom pumpemekanismen.

Jeg har denne sommeren stort sett bare vært ute på helgeturer i ytre Oslofjord, og selv der har jeg sett store lokale variasjoner. Det er vel sant som det blir skrevet lengre opp i tråden, at man ofte ikke ser dem fordi de holder til under seks meter. Jeg er såpass fobi mot maneter at jeg ikke bader dersom jeg ser dem i sjøen.

Vi kjøpte jo seilbåt "her sørpå" i fjor - og jeg har merket at hver gang jeg tar opp ankertauet, dersom jeg gjør det uten hansker, eller med bare føtter og shorts, så svir det. Det var noe jeg aldri opplevde nordpå. Jeg antar at det skyldes manettråder som hekter seg fast i ankertauet og blir med opp? Jeg er i såfall overrasket over at dette fenomenet også forekom på innsiden av Selvikstrømmen i Drammensfjorden, der er det brakkvann og lite maneter?

Ellers lurer jeg litt på økosystemet - hvilke naturlige fiender har manetene, og hva spiser manetene? Kan vi mennesker anvende oss av manetene på noe vis? (jeg har smakt grillet manet i Kina, men det var ikke godt). Klimaendringer er én ting, men jeg tenker som så at det er naturlig at "ikke-nyttig" marinbiologi som maneter vokser kraftig når vi tungt beskatter fiskeressurser og pattedyrressurser.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Som båtfører har jeg sett generelt mindre av disse rakkerne i Oslofjorden dette året i overflaten.

Som dykker vet jeg at det ikke er færre, de ligger på 6 metern i det øvre temperaturskille og de er mange!

Et lite helvete når jeg skal ned gjennom belte og det samme opp igjen. Overleppa får gjennomgå hver gang :-(

Så de er der men bare ikke veldig synlig. Må være denne gode sommeren som har holdt de der nede pga varmen?

Litt off topick men ett tips er å smøre lepper og kinn inn med Vaselin, da slipper du å bli brent av maneter.

larss

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...