Guest Avmønstret# Startet 21.August.2013 Link til dette innlegget Startet 21.August.2013 Gikk fra snekke/motorseiler til seilbåt og planene for vinteropplag er plutselig litt uklare. Har ikke hatt båten over vinter i Oslofjorden før og vet i grunnen heller ikke hva jeg vil gjøre med den om vinteren. Når vi hadde snekka/motorseileren så hadde jeg mest lyst på en plass med strøm og som var mest mulig isfri slik at jeg hadde muligheten for å stikke ut å fiske osv når jeg ønsket det. Er også av typen som liker å kunne komme til båten, fyre opp varme og kose/pusle med småting som må gjøres starte motoren og la den gå seg varm osv. ------------ Med seilbåt (ingen cocpitkalesje eller tilsvarende) så ser jeg egentlig ikke for meg at jeg kommer til å få lyst til å seile meg en tur sånn midt på vinteren, men å sitte a pusle i båten liker jeg uansett, men av en eller annen grunn syns jeg ikke det er særlig koselig å pusle i en båt som ligger på land. Vel, dvs jeg liker svært godt å være utpå når sola skinner, også midtvinters i minusgrader, men ser ikke helt for meg at jeg gjør det iom at det er en seilbåt hvor jeg ikke kan stå varmt og styre når jeg har frosset lenge nok. Er en del som må gjøres i båten, men mest mange småting, ingen store prosjekter så båten kan fint ligge på sjøen slik at vi har mulighet til å stikke ut på sjøen når vårsolen varmer. Så får en heller hive opp og ta bunnsmøring osv ved anledning. ---------------- Ved å stille spørsmålet her har jeg vel egentlig nærmet meg en konklusjon. Jeg bør søke å finne en mest mulig isfri (for å kunne gå ut om været er fint) boble/propellhavn med tilgang på strøm. Jobber på Nordstrand så den siden av indre oslofjord er jo aktuell. Sjekket hos noen kommersielle aktører på østfoldsiden (lengre ut) og de tok i hovedsak nær samme pris for å ligge ute som å ligge på land.... tåpelig nok. Padda er vel en mulighet mtp boblehavn, men det var vel flere som klaget på dårlig parkering og lang gangavstand?? Andre tips/råd? Sitér dette innlegget Link to post
Halling Svart 21.August.2013 Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Hvis båten ikke er over 11,50, så ville jeg hørt med Sjølyst båtforening om boblehavna der. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Seiling vinterstid er kult nok :-) Finnes ikke kaldt vær, bare kalde klær. Eller ... hm, når jeg blir stående stille for lenge fryser jeg nesten uansett, men dersom jeg er i aktivitet greier jeg nesten alltid å holde varmen. Jeg husker en sommernatt i Finnmark hvor jeg frøs slik at jeg ble sittende å hutre i kahytten mesteparten av fjorden, med GPS og autopilot til å hjelpe meg, og bare småturer ut for å se etter andre fartøyer og hindringer i ny og ne, ikke helt trygt. Men jeg har også gode minner fra Kvaløysund i Tromsø midt i mørkeste mørketida for noen år siden - jeg seilte motvind men medstrøms, og det er jo ganske trangt der. Når det i tillegg var mørkt og jeg følte meg litt usikker ble det jo veldig mye kryssing - såpass at jeg gikk fra å fryse til å svette :-) I Tromsø har vi såpass med golfstrøm at jeg aldri var særlig bekymret for frost i kjølevannssystemet eller toaletten, og ferskvannstank hadde jeg ikke. Jeg undres på hva folk gjør med ferskvannstank, toalett og kjølevann til motoren når det er såpass kaldt i vannet at det fryser til? Etter hva jeg har hørt er det, bortsett fra skader pga sjøis, frost i stoppekraner ved skroggjennomføringene og frost andre steder hvor man ikke ønsker frost, lite med fordeler med å ha båten på land. I Tromsø hadde jeg den stort sett på svai rett utenfor der jeg bodde, året rundt. Nå har jeg båten på land vinterstid fordi isen uansett kommer tidlig til Kambo og fordi jeg uansett skal ha båten opp på land for stoffing og vedlikehold. http://www.baatwiki.no/wiki/Vinteropplag#Motivasjon - er det noe som mangler eller er feil i avsnittet der? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mamma Mia Svart 31.August.2013 Link til dette innlegget Svart 31.August.2013 Jeg ville sjekket med forsikringsselskapet mitt før jeg tok en beslutning. Det finnes selskaper som tredobler premien for å ligge på vannet hele året... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.