Lars Borgersrud Startet 21.August.2013 Del på Facebook Startet 21.August.2013 Jeg har problemer med kjølingen av min VP MD21B 1983 når omdr. er over 3000. Motoren er godt vedlikeholdt ellers, men ryker litt gråhvit røyk over 3000 omdr. Impeller er jevnlig skifta og reima er korrekt. Lurer på om termostat eller varmeveksler er problemskaperen. Kan noen tips meg på hvordan jeg finner ut av det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Disse motorene bør ikke kjøres over 3000 rpm om de skal holde. VP var litt vel optimistiske med turtallet når disse ble laget. Tett varmeveksler er ikke uvanlig, men hvis den funker fint under 3000 rpm er det kanskje like greit å holde seg der? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Prøv å kjøre systemrens på sjøvannsdelen.Med sirkulering slipper du å demontere kjølerene.Bruker å vere effektivt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 22.August.2013 Del på Facebook Svart 22.August.2013 (redigert) Selv om jeg tror mer på andre ting enn termostaten, så er sistnevnte i alle fall lett å teste ut i ditt tilfelle. Ta bare termostaten ut av huset, og sett det på plass igjen uten. Start så opp og kjør i dine 3000+, så ser du om kjølekapasiteten er på stell . Ellers enig med index, noe særlig over 3000 bør du ikke. Selv er jeg ofte på 3200 hos meg (men aldri over), det har holdt fint siden 1981 :-) Redigert 22.August.2013 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vindøyet Svart 22.August.2013 Del på Facebook Svart 22.August.2013 Volvo sine eksosbend der vannet blandes med eksosen har også en tendens over tid til å ruste tette. Det gjør at du ikke får nok sjøvannsgjennomstrømning ved høyt turtall, derav høyere temperatur. Dette er å anse som en forbruks/slitevare. HVis ikke Systemrens, som anbefalt over, umiddelbart virker så ville jeg ha sjekket eksosbendet. Vær obs på at denne motoren har lett for å vri toppen hvis den får for høy temperatur. Jeg kjørte aldri min over 3k rpm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2013 Del på Facebook Svart 22.August.2013 (redigert) Så lenge du ikke mister vann på ferskvannsiden, får vann i olja, saltvann i ferskvannet, trykk/eksos i ferskvannet, olje i ferskvannet eller noe så tror jeg ikke du har et problem med motoren utover at kanskje saltvannsiden ikke har futt nok. Begynne med å sjekke for groe/dritt utvendig på sjøvannsinntaket, så sjøvannsfilteret og at det tetter ordentlig (se etter luft i slangen når motoren går, smør lokkene med vaselin/grease i gjengene for å tette). Så er det vel ei rist før oljekjøleren som kan tette seg noe, og så kan vel selve oljekjøleren "gro igjen" av rusk og dritt. Ville sjekket det som er rimelig å sjekke og så tatt systemrens. Ser at ytlendinger rett og slett kjøper husholdningseddik, den sterke typen, og bruker det. Vil jo være effektivt mtp rur og skjellrester. Snekka vi brukte på årets sommerferie har samme motoren. Kjørte aldri over 3000 omdr, normalt 2800. Kun 3000+ ved manøvrering og når motoren da er god og varm. Å se på spec ang turtall osv på en motor som er 30 år gammel tror jeg kan bli veldig feil om den ikke er nyoverhalt og i stand som ny. En 30 år gammel motor kan nok ha godt av litt "roligere forhold" om den skal holde en del år til. Motoren i snekka vi brukte begynte (gått 1900 timer, 79 modell, dvs "a" utgaven) også å bli gråhvit i røyken på høye turtall, og den la litt oljefilm på vannet etter oppstart fra kald, pluss den vanlige VP røyken. Men oppstartsrøyken forsvant etterhvert som den ble varm. Ellers er det mange tråder, inklusive kjølesystemet, om denne motoren her på BP. Bare å lese til øyet blir vått. ---------------- Som postet over, denne motoren blir jo kalt "krølltoppen" på folkemune da den har alutopp som vrir seg om en herjer for mye med den. Jeg var alltid nøye med å kjøre den rolig og forsiktig varm/opp i turtall og også rolig og forsiktig ned når den var varm/hadde høyt turtall. Glemte å nevne impeller, er jo ikke dumt å sjekke/bytte den da... og også ta en sjekk av hvor mye kjølevann du spytter. Hos meg spytter det i ett hull foran i tillegg til eksosen. Renner det feks jevnt om du kommer over 1500 omdr eller spytter det støtvis? Det kan si noe om hvor mye sjøvann du får i gjennom på saltvannsiden. Redigert 22.August.2013 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 22.August.2013 Del på Facebook Svart 22.August.2013 Jeg skrudde fra hverandre mye av min MD21b i fjor da toppen røyk. Skrudde da fra hverandre meste av saltvannsdelen. Mye skjitt og groe ved oljekjøler og varmeveksler, måtte faktisk borre opp noen av rørene i varmeveksler siden det var helt tett. Fant også en halv sinkanode i girkjølergangen som tettet en del for vannstrømmen. Pass på at sinkanodene på giret har riktig lengde, for lange og de kan knekke av og sperre for vannstrømmen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Borgersrud Svart 22.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2013 Takk for alle svar. Et par tilleggsspørsmål fra en amatør: Hva er riktig bruk av systemrens? Skal jeg bare helle den på og så la motoren stå? Hvor lenge er nødvendig for å få effekt av det? Kan skade oppstå ved for lang bruk? Og, er det greit å kjøre motoren uten termostat for å teste, uten skadevirkning? Hvor ofte bør man egentlig bytte termostat på en sånn motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2013 Del på Facebook Svart 22.August.2013 Før jeg hadde orget med systemrens hadde jeg minst sjekket spruten på kjølevannet, inntaket til kjølevannet, kjølevannsfilter og evt rista før oljekjøleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.