Jump to content

D5L i Oslo vinteren 2013-2014


H80

Recommended Posts

Jeg kjøpte seilbåt i vår og har pådratt meg noen erfaringer i sommer. Veldig mange gode, men også noen som minner meg på at jeg ikke har 20 års erfaring i båt. Det har gått over all forventning, og jeg har seilt snart 1200 mil og lest omtrent like mange hyllemillimeter tekst, men nå begynner jeg å stange mot veggen når det gjelder å ta til meg teorikunnskap på nett, og jeg har derfor bestilt og skumlest Jon Winges samlede verker (Kystnavigasjon, Tryggere Seilas, motorlære og en del bøker til).

 

Har lyst til å ta fritidsskippereksamen/D5L til vinteren, og lurer på hvilke muligheter som finnes i Oslo og hvilke erfaringer som finnes på forumet.

 

Jeg vet om Alfa Kompetanse/Norsk Maritim Kveldsskole, og Norsk Kystskipperskole. Har noen vært på kurs med noen av disse? Vet noen om andre opplegg som er verd å se på?

Link to post
Share on other sites

Vi kommer også til å dra igang D5L-kurs her på baatplassen.no på samme måte som vi har gjort de siste vintrene.

Dette er en kombinasjon av arbeid på nettet, i en lukket del av baatplassen som vi kaller "klasserommet vårt", kombinert med to samlinger ombord i Nattruten SANDNES i Stavanger havn.

Samlingene er i februar og april, da gjennomgåes alt stoffet igjen og avsluttes med eksamen.

 

Resultatene fra disse kursene har vært meget gode og du finner mange tilbakemeldinger i gjesteboken.

Noen av de tidligere deltagerne har også vært inne og kommentert i denne tråden.

 

bilde

Her er et lite utsnitt fra siste D5LA-kurset.

bilde

Her funderes og samarbeides ombord i Nattruteskipet SANDNES

 

bilde

... og så var det eksamen ...

 

På disse kursene har vi hatt deltagere fra hele Norge, inklusive Svalbard og utenlandsnordmenn fra Kanariøyene til Teheran og USA.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kjenner meg igjen i situasjonen din. Kjøpte seilbåt i 2010 og hadde lyst på mer kunnskap enn båtførerprøven kunne gi. Jeg vet at KNS tilbyr D5L i Oslo, men kjenner ikke opplegget. Kjenner heller ikke de du nevner.

 

Derimot kjenner jeg Poseidons opplegg godt. Har tatt D5L og D5LA der, og er veldig godt fornøyd (er faktisk på ett av bildene :-)). Det med nettkurs appellerte til meg.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Nettkurs krever selvfølgelig litt mer disiplin fra deltakernes side, men dette er jo kjempeinteressant stoff, noen kvelder hadde jeg problemer med å slutte å pugge. Forum-klasserom fungerer veldig bra, kanskje tilogmed bedre enn vanlig klasseromsundervisning fordi lista for å stille spørsmål er lavere, og du har bedre tid til å tenke over hva du vil spørre om. Kombinert med den faglige og pedagogiske kompetansen til Jan "Poseidon", så er dette et opplegg jeg VELDIG gjerne anbefaler.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Opplegget til Poseidon kan bare roses. Han er en svært dyktig pedagog.

 

Vi var tre kamerater som tok nettkurset som gruppearbeid, da er det lettere å være strukturert med jobbingen, og i tillegg veldig hyggelig. Turene til Stavanger (oppholdet) var også veldig bra opplagt, og selvfølgelig maritimt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest litt om båtskolen Poseidon. Det er tydelig at de (han) har mer enn en fot innenfor terskelen her på båtplassen. Absolutt ikke noe galt med det, det er sikkert både berettiget og fortjent.

 

Jeg trives med å studere på nett, og dette opplegget med kompaktkurs tiltaler meg. Men samlinger i Stavanger _er_ jo litt mer upraktisk enn samlinger i Oslo. Må man, så må man, men hvis det finnes et like godt opplegg i Oslo, med kursledere som ikke står tilbake for Poseidon/Jan Welde, så ønsker jeg tips.

Det må da finnes noe tilsvarende her i Oslo-området?

Redigert av H80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tok D5L hos Alfa Kompetanse/Norsk Maritim Kveldsskole vinteren 2011/2012. Jeg vurderte sterkt opplegget til Poseidon, og var fristet av det. Men bl.a. jobbsituasjonen min gjorde at det passet meg bedre med kveldskurs en dag i uka fra slutten av september til midten av april.

Jeg gikk riktignok i Drammen, men opplegget er det samme. Usikkerhetsmomentet er selvsagt at man ikke vet hvem man får som lærer. Han som vi hadde synes jeg var veldig bra. Vi hadde vikar en av kveldene, og han hadde en helt annen tilnærming. Jeg sier ikke at han ikke var flink, men jeg fikk følelsen av at han var litt for opptatt av å komme kjapt gjennom ukas pensum. Han var nok vant til å holde intensivkurs, en kursform som "min" lærer forøvrig hadde liten sans for... :)

 

Hos Poseidon vet man, etter å ha lest diverse kommentarer her på BP, at man får en bra lærer.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Ja, dette var hyggelig lesning!
Mye av grunnlaget for at det blir så bra ligger nok i omgivelsene. Vi samles ombord i et vernet kystruteskip som oser av historie, deltagerne kommer fra absolutt alle kanter av landet og de fleste har noen fjerne minner om reiser med foreldre og besteforeldre, som her vekkes til live.

Alle deltagerne kommer med et brennende ønske å få mest mulig utav helgen som de har investert både tid og penger i, alle er langt over gjennomsnittet båtinteressert - og da vet man straks at grunnlaget er lagt.

At jeg i tillegg har et munntøy som ikke alltid bremses i tide, at det av og til kommer ut frivillige og ufrivillige kommentarer, det bidrar kanskje også til at stemningen blir god. At jeg har tilbrakt alle mine 65 år på, ved og i sjøen har nok satt sitt preg, fra jeg gikk alene med doktorskyss som 12-åring, fraktfart på kysten og Nordsjøen, 75 måneders utenriks fartstid, osv, osv, det bidrar nok til at jeg klarer å håndtere de fleste spørsmål som kommer opp på en akseptabel måte :saint:

Jeg skulle så gjerne hatt samlinger andre steder langs kysten, men det er et spørsmål om å få tiden til å strekke til. Ved hjelp av gode medarbeidere har Baatskolen POSEIDON hatt samlinger både i Nord-Norge og flere steder på Vestlandet, men Osloregionen har vi ikke funnet anledning til å satse på.....

 

Men med dagens rimelige flyreiser og ca 20 daglige avganger mellom Gardermoen og Stavanger, så skulle ikke den halvtimen i luften være så uoverstigelig.

 

For dere som vil vurdere vinterens D5L-kompaktkurs nærmere har jeg scannet kjøreplanen og programmet for samlingene i februar og april.

 

bilde

 

Den omtalte samlingen i februar er den mest omfattende. Den dekker full gjennomgang og tilhørende eksamen i fagene navigasjon, navigasjonshjelpemidler, sjøveisregler og brovakthold.

 

bilde

 

Samlingen i april er kortere og enklere, det blir mest som en sjarmøretappe. Alle kjenner hverandre fra før, man har samarbeidet med "gode venner" på nettet og fagene er skipslære, sikkerhet og motor/teknologi.

På denne samlingen velge noen å avlegge VHF-prøven i tillegg og noen sørger for å få ta "Praktisk utsjekk".

 

bilde

 

Så omtrent slik er det dette foregår, har dere spørsmål så kom med dem!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...