Security Startet 22.August.2013 Link til dette innlegget Startet 22.August.2013 Høsten og vinteren står for tur og tenkte det kunne være smart med en avfukter til båten. Har søkt litt på nett og sett at denne anbefales http://meaco.no/product/meaco-dd8l-junior-torkerotor-avfukter/ Synes den har litt stiv pris. Er det noen som kjenner til denne eller har andre de kan anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Søk på dd8l her så ender du sannsynlig opp med den uansett. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Andresh Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Som så mange andre har også jeg denne. Trenger egentlig ikke søke så mye mer, reis å kjøp! ;-) For de snaut 2500,- får du sannsynligvis den beste avfukteren mtp : pris, størrelse, brukervennlighet og kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Her er en annen modell med samme prinsippet. Jeg har kjøpt en slik og den gir et veldig godt inntrykk. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
mosby Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Jeg har også vurdert å kjøpe luftavfukter nå, men føler at DD8L er stor og vil ta opp mye plass i båten min... Det å kunne kjøpe en jeg kan montere slik at den er skjult frister mer, men må innrømme at jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge. AllTemp RS50N kan jeg ikke se at noen faktisk har fått testet? Og billigste Munters på shipshop.no koster 13k noe som gjør at da må jeg droppe fryseboksen og tv'n i båten i år så langt... Og litt OP, hvordan er det å ha f.eks laptop liggende i båten når man bor i den? bør jeg vurdere noe som er vanntett å ha det liggende i når jeg ikke bruker den? Min koster 17k + mva og vil helst ikke ødelegge den... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Så lenge klimaet er noenlunde tørt inni båten går det greit med både laptop og annet elektronisk utstyr. I perioder har jeg både laptop, iPad og speilrefleks med objektiver liggende i båten. Spesielt nattestid når man sover i båten kan det bli litt fuktig. Med Meacoen svivende holdes fuktigheten lav, i tillegg får du en liten lunk i båten. Selv kjører jeg stort sett avfukteren kun når jeg sover, men også andre dager når det er fuktig vær. Hindrer både båtlukt og sørger for at dyner og elektronikk holdes tørt Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Ang. spørsmål om å oppbevare div. elektronikk ombord som laptop og tv mm. Jeg fatter ikke mye om all den fuktigheten det skrives om her. Min billige flatskjerm har stått i båten i 7 år. Har alltid laptop ombord i 6 år og mye mer....alt fungerer den dag i dag. Ingen ting er vått eller fuktig Bruker kun litt varme ombord på høst og vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Det meste tåler nok litt fuktig luft en periode, men med gjennomgående mast i pøsregn på Vestlandet er det i alle fall ikke helt tørt i min båt Også etter en dusj stiger fuktigheten merkbart i båten. Derfor er det greit med en avfukter til å ta de verste toppene når ikke vær og temperatur frister til skikkelig lufting. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 dd8l junior koster rundt 2500, dd8l koster nå ca 2900. sistnevnte er nok bedre og har flere funksjoner som ioniserende filter. den er å anbefale og importøren er tilgjengelig her på forumet om det skulle være noe. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Det gikk en diskusjon om dette her for noen år siden. Ruby Dry ble anbefalt av flere, også fordi den ikke avga mye varme og fungerte ved lave temperaturer. Har nå hatt en slik hjemme på badet i mange år, og den bare funker, samt er meget stillegående!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Security Svart 22.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 dd8l junior koster rundt 2500, dd8l koster nå ca 2900. sistnevnte er nok bedre og har flere funksjoner som ioniserende filter. den er å anbefale og importøren er tilgjengelig her på forumet om det skulle være noe. Takker for alle svar. Går for en dd8l. Satser på at de 400,- ekstra i forhold til junior er verdt pengene. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Kjøper faktisk en jeg også. Håper industri og marine diesel har på lager Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Ipanema1 Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Jeg har prøvd både EchoDry fra Clima-Norge og DD8L. Sistnevnte har jeg flere ganger hatt problemer med at lagrene ga opp (i tilnærmet støvfrie miljø), så langt har EchoDry fungert feilfritt. Mitt inntrykk er at EchoDry virker mer solid bygget og muligens også er en smule mer effektiv. Skulle ønske at en objektiv instans kunne gjort en sammenlikningstest mellom disse "folkeavfukterne". Sitér dette innlegget Link to post
LI2513 Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Benytter selv dd8l som fungerer meget godt. Eneste ulempen er om sommeren siden den pruduserer mye varme Så om sommeren benytter jeg en annen type, som er på kun 140 watt og svært lett Sitér dette innlegget Link to post
mosby Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Men er det ikke irriterende at de tar så mye plass? jeg har 35 fot seilbåt og veldig usikker på hvor jeg skal få plass til en sånn sak permanent :( Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.August.2013 Link til dette innlegget Svart 25.August.2013 (redigert) Hva er fuktig båt? Her er min norm. Har en enkel norm kjøp en pakke Korni knekkebrød åpne den og sett den i skapet. Hvis knekkebrødet ikke forblir sprøtt er båten fuktig. Så leste jeg om tipset med Tørrballer fra B.T , C.O og veisalt fra Felleskjøpet B.T , C.O virker best etter 14 dager med tre Tørrballer fordelt i lengderetning I båten ble knekkebrødet sprøtt igjen, og er det fortsatt på 10 året. På regntunge dager tenner vi på en parafinlampe for å ta duggen på vinduene i styrehuset. Ligger normalt i bøye hele året har tøy og sengklær i båten hele tiden. Redigert 25.August.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstått dette riktig ... men jeg har prøvd å oppsummere forståelsen min på https://www.baatwiki.no/wiki/Avfukting - "knekkebrødtesten" er også nevnt ;-) * Idéelt bør lufta i en båt svinge mellom 50%-65% relativ luftfuktighet. Dersom fuktigheten konstant ligger høyere enn 65% fører det fort til mugg, råte, rust og ubehagelig klamt sengtøy. Lavere enn 50% er heller ikke bra, hverken for mannskap eller treverk. * Varme er den tradisjonelle måten å holde båten tørr på, men strømforbruket blir høyt dersom man bruker elektrisk oppvarming, og man vil kunne få lokale problemer med kondens og fuktskader. * En saltavfukter (aka tørrballer aka fuktsluker) er en totalt passiv greie, den avfukter ned til 50%, men er stort sett lite effektiv, så man må belage seg på å bruke flere slike i en båt. roger-jo mener at slike har hjulpet ham i en aktivt brukt båt. * En kompressorbasert avfukter fungerer ved at luftfuktigheten kondenseres på et kjøleelement. Det finnes pr i dag ingen slike som går på 12v, selv om de minste modellene har et effektforbruk som ligger lavt nok til at man kunne hatt en 12v-variant i båten. Enkelte av de kompressorbaserte avfukterene kan tørke luften helt ned til 20% relativ luftfuktighet. * En sorpsjonsavfukter (aka absorpsjonsavfukter aka tørkerotor) fungerer ved at lufta viftes gjennom et element (f.eks. silica gel eller zeolitt) som er i stand til å absorbere fuktighet i romtemperatur. Sorpsjonsavfuktere kan tørke lufta ned til ca 45%, ved tørrere luft vil ikke materialene være i stand til å absorbere fuktighet. Når elementet har trekt til seg tilstrekkelig med fuktighet vil elementet tørkes vha varme, og vanndampen vil enten ventileres rett ut av båten eller kondenseres på romtempererte plater/rør. Fordelen fremfor kompressorbaserte avfuktere er først og fremst at det fungerer bra også i lave temperaturer - men de støyer også generelt sett mindre enn de kompressorbaserte. * Med avfuktere som kondenserer fuktigheten vil man få tilbake mer varme inn i båten enn hva man bruker av strøm (typisk 150%), mens med avfuktere som blåser bort vanndampen vil man typisk holde tilbake 50% av varmen i båten. Når man er ombord i båten er det en stor fordel å holde på varmen (særlig dersom man betaler pr kWh), men når båten står i vinteropplag er det bedre at innetemperaturen ikke avviker for mye med utetemperaturen (mtp dugg og lokale fukt/råteskader). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Aq 28 Ht Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Synes oppsummeringen din er bra jeg, men hvor har du lest at en sorpsjonsavfukter ikke tørker lengre ned en 45%? Jeg har en Munters, og den står det 0-100%RH i dokumentasjonen i allefall. Avfuktere av kopressor typen fungerer dårlig under 10-12 grader, en sorpsjonsavfukter som konsentrerer ut vannet fungere ned mot 3-5 grader, mens en sorpsjonsavfukter som blåser fuktigheten ut av båten fungerer greit ned til -20, denne gir den mest bekymringsfrie avfuktingen hele året. Hos meg er salt og sukker tørt når hydtostaten er satt til ca 45-50%, så en tørrball fra Biltema må ha mye mer fuktighet en dette for å fjerne noe vann reger jeg med. Sitér dette innlegget Link to post
mosby Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Vel, jeg er ennå ikke blitt noe mer klokere på om en AllTemp RS50N er godt nok for meg eller om jeg må kjøpe en Munters MG 50.. Den siste koster jo dobbelt så mye.... Vet man kan få DD8L til en ok penge, men den virker så stor å ha stående fremme når man skal bo i båten... Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Eg har rd40 og den gjør jobben så da burde jo 550 gjøre det med glans? Eneste bakdel eg kan se er at man må lage 2stk. 4" hull i båten for å få skjult montasje av avfukteren. Sitér dette innlegget Link to post
mosby Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Takk for tilbakemelding, tror jeg kommer til å gå for RS50N. Veldig usikker på montering, men med tanke på at vannet går ut i en slange bør det være mange plasser å få sendt dette ut (samme plass vannet fra vasken går?). De 2 hullene du prater om er der du tar lufta ut av rommet for å gå igjennom enheten og så ut igjen tørr og fin? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 (redigert) Takk for tilbakemelding, tror jeg kommer til å gå for RS50N. Veldig usikker på montering, men med tanke på at vannet går ut i en slange bør det være mange plasser å få sendt dette ut (samme plass vannet fra vasken går?).r og fin? Med RS50N er det fuktig luft som skal ventileres ut, ikke flytende vann. Det høres ikke helt smart ut å lede det til utløp under vannlinja? Synes oppsummeringen din er bra jeg, men hvor har du lest at en sorpsjonsavfukter ikke tørker lengre ned en 45%? Jeg har en Munters, og den står det 0-100%RH i dokumentasjonen i allefall. 45% var litt kvalifisert gjetning - men tallet er hentet fra manualen til Echodry. 0% relativ luftfuktighet er temmelig uoppnåelig. Fysikken setter grenser for alle metodene; avfuktere som baserer seg på kjøleribber slutter stort sett å fungere når duggpunktet er under null grader (med mindre de er særlig designet for avising av kjøleribbene), sorpsjonsavfukterene baserer seg på zeolitt og silica gel - jeg tipper at i allefall sica gel slutter å absorbere ved 45% rl. Saltet de bruker i Biltematørrballene absorberer bare fukt ved over 50% rl, vanlig koksalt har antageligvis et litt høyere absorbsjonsgrense. Det finnes også en "knekkebrødgrense", en "sukkergrense" etc. (Det hadde vært interessant å se tallmaterialer). Redigert 27.August.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
VannTro Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 Når den veske oppløst i gassform skal gå over til veske igjen er ikke bare temperaturavhengig, men også trykk. Når duggpunktet er under 0 grader dannes rim og det er differansen mellom lufttemperaturen og overflatetemperaturen kombinert med lufttrykket som danner duggpunktet. Lik sett kan man avfuktet til lavere relativ fuktighet ved en lufttemperatur enn ved en annen, det er også avhengig av det atmosfæriske trykket. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
JSM Svart 31.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2014 Sitter og lurer på det samme som deg mosby, altså om RS50N er bra nok. Monterte du den til slutt? Jeg har en 45 fots seilbåt i plast som jeg tidligere bodde i og brukte en billig kompressor avfukter med god effekt i. Nå som jeg har blitt landkrabbe igjen ser jeg behovet for avfukter som kan stå og gå gjennom vinteren mens båten ligger i opplag på sjøen. RS50N er jo mye billigere enn Munters, men også halv kapasitet, er det noen som har erfaring med dem? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.