Jump to content

VP AQ130 vil ikke gå over 3000rpm


krillbaaten

Recommended Posts

Hei,

 

Har vansker med to AQ130'er som ikke vil gi mer kraft når jeg kommer opp til ca 3000 omdreininger. I fri derimot går de fint opp i massevis, men ikke i det jeg setter den i gir.

 

Det vil si - jeg får kraft på normalt vis frem til det, men når jeg dytter gassen videre fortsetter den bare med samme fart/lyd/rpm.

 

De første turene i år gikk fint, planet og kunne suse i marsjfart uten problemer. Motorene starter fint, og går ganske greit på tomgang.

 

Som nevnt tidligere er det to motorer, og det er samme for begge, derfor vil jeg tro at det har noe med et element som er felles. Jeg er ikke veldig kyndig, så har gjettet meg til at det kanskje kan ha noe med bensinen jeg bruker(har kjørt på 95 - bør jeg bruke 98, og/eller en blyerstatning?), eller at det kan ha noe med vaier til gassen.

 

Noen som har gode tips eller ideer til hva som kan være mest sannsynlig problem?

 

Krillbaaten.

Link to post
Share on other sites

Har du kun en gasshendel til begge motorer, eller har du en dobbel gasshendel?

Dersom den ene motoren har en feil, er det ikke sikkert den andre klarer å trekke opp turtallet sitt aleine.

Har du prøvd å kjøre på en motor av gangen, og så målt maks turtall på hver av de? Dersom den ene har vesentlig lavere turtall en den andre, så har du funnet synderen.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Ser at jeg har skrevet feil motor i første innlegg. Dette er AQ140-motorer. Har dobbel gasshendel; har kjørt de hver for seg, men ingen forskjell der. Merkelig at dette skal oppstå på begge motorer etter at båten har ligget en stund. Hadde det bare vært den ene hadde jeg hatt mer trua på at jeg kunne fikset det, men nå som det gjelder begge er jeg litt blank. Kan dette skyldes at hele fjorden har vokst seg fast på prop og drev?

 

Alle tips mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Tja, båten ser forsåvidt grei ut. Bunnstoffet der fungerer stort sett bra slik det har gjort de tidligere sesongene. Prop og drev ser horror ut, hvilket det også har gjort tidligere. Det blir liksom aldri bra... Badet en times tid og skrapte av, og det ga kanskje et par knop.

 

Burde ikke ihjelvokst båt bare resultere i høyt turtall, lav fremdrift? Hvorfor skal turtallet påvirkes av motstanden på båten? Hvis jeg f.eks hadde satt en 6HK påhenger hadde vel denne bare dundret på med det den kunne, men ikke flyttet båten i nevneverdig fart? Godt mulig det er noe med motstand og masse i bevegelse her jeg ikke forstår meg på. All folkeopplysning er kjærkomment;) Ser ikke for meg at det blir mer bading og skraping år, men det hadde jo vært gøy å teste det ut om ingen ser noen andre umiddelbare årsaker?

 

-Krillbaaten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...