Jump to content

nordkapp avant 550/600 eller sting 570BR?


ejo73

Recommended Posts

Har fått tilbud på sting 570 br og nordkapp avant 550 - begge 2013 modell samt en ubrukt ("ny") 2011 modell nordkapp avant 600. Alle med samme motor: Evinrude 115Hk e-tec. Ser at feks avant 550 er ca 200 kg lettere enn sting båten. Vil anta at det påvirker sjøegenskapene (usikker på i hvilken retning dog). Uansett - noen som har erfaring (og evt anbfaling) med disse båtene? Prisforskjellen er såpass liten at det ikke er avgjørende. Er kanskje til slutt hvilke praktiske løsninger som tiltaler oss mest som til slutt bør avgjøre? På forhånd takk for evt innspill.

Link to post
Share on other sites

Rimeligere båter er ofte tyngre, unntatt f.eks. Uttern som ikke er spesiellt rimelig.

Den letteste båten er gjerne den dyreste, f.eks. den nye Cormate 21 Sportmate som veier 650 kg og greier over 50 knop med standard Mercury F150, men koster noe mer enn snittet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger. Har hørt mye bra om nordkapp og de holder seg nok også bra i pris. Men også sting båtene gjør det bra i tester. 550'en er den nyeste båten og kanskje sånn sett den mest moderne. Vil anta at 200 kilo mindre vekt gjør det enklere å få båten opp i plan med litt last. Den har også gjort det bra i en fersk test: (batmagasinet.no) - fikk ikke lagt til link!

Ulempen er at den er den minste båten. Men jeg har ikke fått sett alle så grundig, men jeg tror sting'en oppleves mer romslig, har bedre stuveplass og jeg liker nok kalesjegarasjeløsningen på den bedre. Men alle tre er nok trygge kjøp så jeg får se!

Redigert av ejo73 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte en 570 BR med 115 E-Tec i fjor, og har vært veldig fornøyd med båten. Noen småting er det å utsette, men lite ift prisen. Går fint i sjøen, bra og fornuftig innredning, tar sjøen noenlunde bra og godt med stue rom. Ungene er veldig glad i BR løsningen, og to unger, tre barn og to hunder har tilbragt mye tid i båten i sommer. Forbruk litt lavere enn forventet, men antagelig litt høyere ennen 4.t, men ikke så mye at jeg gidder tenke på det. Trenger du mer indo kan vi ta det på PM

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel inntil nylig Nordkapp som eide fabrikken der Sting ble produsert, så båtene er relativt like, og det er Espen Thorup som tegner de fleste modellene for både N og S. Nordkappen er mer påkostet, og har et langt sterkere merkenavn ved videresalg. Ellers får du mye for pengene med Sting.

Link to post
Share on other sites

Sting skulle være billigmodellen i gruppen, på ca samme måte som Skoda er for VAG gruppen. Har du råd, kjøp Nordkappen. Du får lettere solgt igjen i andre enden tror jeg. Og så er Nordkappen flottere/tøffere etter min smak. Hadde en 500 Avant med 90 Johnson på. utrolig god båt.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...