Jump to content

Ombygging av ferskvannkjøling VP MD17C


Geir Hansen

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med disse kit'ene fra Hjertmans?

Ser forsåvidt greie ut, men erfaringsmessig når ting ser greit ut vil man garantert plages med å få det til å passe :-/

 

Men siden disse koster rundt 7500,- og bare varmeveksleren til det originale koster 13500,- er det jo litt å spare på å plages litt med tilpassing...

 

7990-3.jpg

Link to post
Share on other sites

Originale varmevekslere har vel som regel egen sirkulasjonspumpe som drives av motoren.

Med Martec-systemet starter en elektrisk pumpe når tenningsnøkkelen slås på.

På noen dieselmotorer kan tenningsnøkkelen slås av igjen uten at motoren stopper, men da stopper varmevekslerens sirkulasjon med Martec-systemet. En annen risiko er som nevnt før, at den høyere driftstemperaturen man vanligvis har med ferskvannskjøling, bidrar til at gamle avleiringer løsner og i verste fall stopper den elektriske pumpa. Hvis sirkulasjonen stopper, uansett grunn, kan det bli veldig varmt inni selve motoren før varmen transporteres til termostat/temperaturføler og blir oppdaget.

 

Men hvis det er gjort riktig, og man har renset motorens kjølekanaler før installasjon, fungerer dette greitt.

Jeg har alltid motorlokket åpent når motoren startes, og hører da først etter lyden fra den elektriske pumpa når jeg starter motoren. Har planer om en egen lysdiode som viser at strømkretsen til el-pumpa er intakt i stedet.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

En god kjøling det der. Hadde selv en marteckjøler på en md 17 som tidligere hadde sjøvannkjøling. Var skeptisk til den elektriske sirkulasjonspumpa til kjølevæsken, men den fungerte feilfritt så lenge jeg hadde den. Det som kan være en svakhet er at den er laget av ganske tynt metall, og min tæret det hull i ene enden. Ble lappet med epoxy og det holdt. Men ikke la deg skremme av det, for min var allerede gammel når jeg kjøpte den, og forrige eier visste ikke at det var en sinkanode som bør skiftes ofte.

 

Nå var det ikke jeg som monterte martecen da den allerede var der, men jeg hadde den av og på uten problemer. Når de to bøylene som holder den er montert er resten bare slanger og slangeklemmer samt ledning til pumpa. Siden monteringsanvisningen lå igjen i båten kunne jeg se at det var en ganske enkel jobb, og alle slanger og klemmer fulgte med.

 

Eneste er om den ferskvannskjølte motoren du har er forskjellig fra den sjøvannskjølte slik at martecen av den grunn ikke passer. Tross alt er martec sin kjøling beregnet på ombygging av den sjøvannskjølte, men jeg tror det går greit og at det ikke er noen forskjell. Undersøk det først, og martec har på sin nettside lagt ut en monteringsanvisning også, med bilder, og da kan du se om detaljene stemmer overens med din motor.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å være kurant å montere selv om det er ferskvannkjøling fra før... Det man evt. trenger utenom er et T-stykke der fandens oldemor sitter i dag.. i.e. forgreningen som henger under manifoilen... Skal gjøre et nytt forsøk på å få idiot-rørene tette i morra,

Som jeg har sagt før.. Jeg vet ikke hva de røkte når de designet det kjølesystemet, men jeg vil anta det kan være det stoffet som trengs for å få dritten tett... :tongue:

 

http://www.martec.se/shop/31500/art57/13621157-fa0ede-MD3-17.pdf

Redigert av Geir Hansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er vel dette T- stykket som er en av forskjellene fra den sjøvannskjølte og til vp originale ferskvannskjøling. Tar jeg ikke helt feil har du en slags fordelingsunit som det går to eller tre rør ut av. Er ikke sikker på om et slikt originalt T- stykke passer rett inn på din manefoil.

Men hvis du ser på martec sin løsning er slangen mellom T- stykket og termostat tettet igjen med en plastplugg midt inne i slangen, så den slangen trenger du ikke, og heller ikke T- stykket, men en slangestuss på manefoil må du ha. Likeens må du stenge den åpningen på termostat som slangen med plugg i er tilsluttet.

Det er bare martec sin enkle måte å blokkere den gamle sjøvannskjølingen som da gikk direkte til eksos før termostaten åpnet. På ferskvannskjøling går jo alt sjøvannet gjennom varmeveksler og ut.

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

 

Første som slo meg var at her måtte jeg ha et varsel hvis det røk en sikring e.l. ja..

Hvis dette blir løsningen tenker jeg at det kommer en lampe på dashbordet som tennes hvis spenningen på pumpa forsvinner og dynamoen fortsatt leverer spenning. eller noe i den duren... ikke spesielt komplisert å koble heller...

. Har planer om en egen lysdiode som viser at strømkretsen til el-pumpa er intakt i stedet.

 

Redigert av Geir Hansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det enleste er vel å la dioden få spenningen direkte i strømkretsen til pumpa. Hvordan vil du koble det for at dioden skal lyse når pumpa ikke har strøm? Skal den lyse også når du slår av tenningsnøkkelen?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det ville vært det enkleste, men da ville du hatt et lys på dashbordet hele tiden, ved å hente strømmen fra dynamoen og bruke et 5 pin relé til å bryte kretsen sålenge det kommer strøm til pumpa, slipper du å ha det lyset på hele tia, og hvis strømmen til pumpa blir borte mister reléet styrestrømmen og slår tilbake og slutter kretsen til lampa.

Redigert av Geir Hansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...