Jump to content

OM636 går varm uten termostat


froesak

Recommended Posts

har ei sneke med en om636 motor i, denne går varm, men det snodige er att den øker til 100-110 grader så faller den plutselig til rundt 80 igjen og kan holde seg der, så etter og termostaten er fjernet. Ellers så damper det ganske mye fra lokket på varmeveksleren. det er en bowman mb180 når denne har vært tom er det noe spesiell lufte metode eller trengs ikke det???? temp lå på siste tur på mellom 90 og 100 ved rolig gange i 4 knop men øker når jeg gir på litt mer. ifølge tideligere eier så er det byttet varmeveksler og den skulle være testet fra verkstedet. mener og ha lest om en liten slange som går inn på tempraturhus som har noe med lufting og gjøre. sjøvannslangene er kalde og fine så der kommer det vann. Noen som har noe tips???

 

fortvilet snekke eier :nonod:

Link to post

Hei froesak.

Har en sabb 2H som jeg slet en stund med da den gikk varm. Tok ut termostaten, men den gikk fortsatt varm, funket ikke som på bil.

Etter en del lesning i manualen gikk det frem at et av rørene som gikk inn på termostethus skulle blendes, dersom jeg skulle kjøre motoren uten termostat. Vet ikke hvordan kjølesystemet på din motor er oppbygget, men dersom det er utv. kjøleslynge, kan det være at det ligger noe der.

Link to post

På min motor går det ut tre rør/slanger fra vannpumpa. En til kjøleslynge, en til motorblokka og en til termostathus. Vet ikke hvordan din er ordnet, men poenget er å blende slik at du tvangskjører kjølevannet gjennom kjøleslynga og motor, ellers sirkulerer vannet letteste vei, som blir kun gjennom motor og da går den varm, men som sagt, Systemet KAN være annerledes på din motor. Det er ikke riktig at motor skal kjøres uten termostat grunnet ulik vann/sjøtemp. sommer/vinter, så ny termostat (som virker) bør være på plass. Går motoren varm så er det en feil i kjølesystemet ditt. Enten er pumpemembraner/impeller slitt/ikke fungerende, eller det er skitt i systemet, eller kjøleslynge tildekket med isolerende materie som f.eks. bunnstoff, groing etc. Temp. over 80 grader bør du absolutt ikke kjøre med da du kan risikere sjæring og motorhavari. 100 grader er HELT uakseptabelt. Det kan bli dyrt !!

Lykke til

Link to post

i.o.m. du har varmeveksler og uten å kunne følge slanger og rør til/fra pumpe/varmeveksler, er det ikke lett å løse dette fra mitt ståsted.

Et enkelt hjelpemiddel hadde vært om du hadde verkstedmanual/spec./brukerhåndbok. Der har du all oversikt over motor, samt beskrivelser.

Prøv i første rekke å skape deg et bilde av hvordan systemet fungerer, hvilken vei kjølevannet vandrer. Løsne eventuelle steder og kjør vann gjennom gor å sikre deg at det er god gjennomstrømning i alle rør. Kjør eventuelt en renseprosess med f.eks. Systemrens. Mer enn dette tror jeg ikke jeg kan si uten å ha sett motoren, en type jeg forøvrig aldri har vært borti. Tvi &Tvi

Link to post

Det ser ut som det er termostat på slangen. Den tynnere brune slangen er sikkert det som ofte kalles bypass. Hvis du blokkerer den brune slangen er jeg redd motoren blir enda varmere før termostaten åpner. Den brune slangen sørger for at det sirkulerer litt vann til termostaten hele tiden, og når det blir varmt nok åpner termostat. Stenges den brune slangen sirkulerer ikke vannet, motoren blir varm, men termostat åpner ikke da vannet i slangen ved termostat står stille og ikke har vært innom motoren for å bli oppvarmet.

Link to post

Oppdaget nå att hvis jeg tetter for lokket på varmeveksleren bygger det seg stort trykk der. Og slangen inn på termostathus blir Steinhard. Åpner jeg blir den myk igjen det damper mye fra radiatorlokket. Turte ikke stenge det helt i frykt for att slangen skulle sprekke. Er det riktig att denne skal være hard?

Link to post

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Ja, det skal være trykk der, men kjølevannet skal ikke koke, og heller ikke være 100 grader. Den blir altså for varm, og det er det du må finne ut av. Få med deg en om bord som kan litt om motorer så finner dere sikkert ut av det. Jeg kjenner ikke så godt til den du har, og da er det ikke enkelt og forklare, og det kan være mange årsaker til at den blir for varm.

Det kan jo være tempmåleren som viser feil også, men slik jeg tolker deg så koker den, og da er ikke tempmåleren feil.

 

Link to post

Ja skal vell være trykk men selv rett etter oppstart med kald motor på tomgang så klarer jeg ikke holde det tett med hånda. Og når den blir varm så damper det konstant ut av radiatorlokket. Testet med og legge på to pakninger på lokket og da virket det som det ble mere hvit eksos og sangene ble harde som Stein og virket til og svelle opp. Åpnet lokket litt og da var det høyt lufttrykk der. Kan det være defekt topppakning slik att det kommer eksos inn i kjøleren? Når den sto på tomgang i 20 min så bobler det hele tiden og tidvis gulper den over frostvæske. Det ryker også fra veksleren når den er kald og syns det lukter eksos av det. Olja på peilestaven er sort. Takker for alle tips og hjelp. Er første båten med innenbordsmotor så er helt grønn på det?

Link to post

Hvordan det er med deler vet jeg ikke, men det er sikkert noen delemotorer rundt omkring. Kanskje du får en lik i brukbar stand så kan du bruke din egen til reservedeler.

Om det er nok å bare bytte toppakning er ikke godt og si. Du kan være heldig, men som regel må det mere til. Og toppakning kan bare brukes en gang så det blir fort dyrt hvis det mislykkes.

Jeg ville først og fremst sjekket at toppen er uten sprekker ved og trykkteste den. Verksteder som plansliper topper pleier ta det først så man ikke bruker tid og penger på noe som ikke lar seg reparere. Og så sjekker eller sliper de vanligvis ventiler og seter. Sjekker eller bytter ventilfjærer og ventiltetninger i samme slengen.

Er du riktig uheldig kan kjølevæske ha forårsaket så kraftig kompresjon at det kan ha gitt skader på stempel , råder osv. Det skal ikke mye væske til i en sylinder før trykket blir mye høyere, da væske ikke lar seg komprimere slik som luft. Hvis det er mulig og måle nøyaktig at alle stempler kommer like høyt opp i sylindere når toppen er av, kan du håpe på at det har godt bra. Jeg tenker da på hvis du skal slippe og ta motoren ut.

Men det blir jo hele tiden en vurdering hvor mye man skal koste på en gammel motor. Alt kan vel strengt tatt repareres, men prisen kan bli høy.

Link to post

FØR DU TAR UT MOTOR/SKRUR AV TOPP!!

Dersom en motor går varm, ligger problemet i kjølevannssystemet. IKKE primært i toppen.

Årsaken ligger i tette/innsnevrede kjølekanaler, slitt pumpemembran/impeller, defekt, termostat etc.

Dersom du ikke har vann i oljen eller olje i kjølevannet, trenger du neppe ta av topp e.l. KJØLEVANNSTRYKK KAN IKKE SKADE MEKANISKE METALLISKE MOTORDELER.

Da ryker det heller en slange et sted.

Dersom du etter alle hjelpende kommentarer føler deg litt forvirret, anbefaler jeg deg å få tak i, som jeg nevnte tidligere, en spec./manual på motoren, eller en med litt mer profft forhold til båtmotorer. Det kan være det blir billigste alternativ.

GOOD LUCK.

Link to post

Hvis Figen leser hva trådstarter skrev lenger opp vil du se at det både bobler, ryker og blir trykk i varmeveksler straks motor startes selv om den er kald. Den koker altså ikke, men eksos blåses rett inn i kjølekretsen. Det er vel det beste kjennetegnet for defekt topp eller toppakning, men jeg er enig i at en proff bør se på den ja. :yesnod:

Link to post

Med dette settet fra BTma lar det seg lett påvise om der er eksos i kjølevannet.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Sylinderlekkasjetester-191299/

 

Dersom testen gir utslag er det bare å "flå av" toppen. Så får du vurdere om du skal ha den til Sylinderservice eller tilsvarende i samme bransje for trykktesting, kontroll av planhet/plansliping og ev. ventilsliping i samme rennet.


En annen testmetode er å få laget seg et adapter tilsvarende en glødeplugg og koble innpå trykkluft på en og en sylinder om gangen. Bobler det i tanken så har du funnet feilen. Er lekkasjen stor er det OK med 8bar. Mindre lekkasjer krever større trykk opp i mot maksimalt forbrenningstrykk. I praksis da kjøpeluft på flaske.

Link to post

Hei hegra, Beklager dersom jeg tar feil. Gikk til toppen, men kunne ikke tolke, (tiltross for noe uklar beskrivelse fra froesak) det dithen at det "boblet" fra varmeveksler bortsett fra at det muligens kokte ved mellom 80-100 grader. Joda, mulig at toppen er gåen, men kansje er det utett i varmeveksler også. Erfaring fra min egen motor,(hvor jeg hadde lignende kjøleproblem) så var kjølevannsslanger harde og jeg kunne kjenne pulsering fra pumpa. DERSOM det er sprekk fra eksostventil til kjølekanal, kan dett selvfølgeig medvirke til at eksos varmer opp kjølevannet ekstra, da skal det boble ganske tydelig, men siden det nevnes at temp. ved lavt turtall holder seg på ca. 80 gr. ???. hmm...

Atter en gang, dette bør en litt proff gi råd om.

Link to post

Og hvis jeg har feil er det bare bra hvis noen gir beskjed om det. Det er tross alt trådstarter som skal ha hjelp. Men akkurat i dette tilfelle synes jeg feilen er ganske åpenbar ut fra mitt hode, selv om det hode ikke alltid er krystallklart. :smiley:

Det er i innlegg 13 det kommer frem at det ryker, bobler og oppstår trykk selv om motoren er kald. Skulle dette komme av hull i veksler måtte det vel være mellom eksosmanefoil og kjølevæske som selvfølgelig er en mulighet hvis det er en kombiveksler. At det bobler og ryker, ja, men at det skulle bli så høyt trykk av det at slangene blir knallharde, forstår jeg ikke helt da eksos har fritt utløp i eksosslangen.

Link to post

Takker alle for svar og synspunkter. Bare flott med forskjellige inspill og synspunkter. Ble litt rotete kanskje ser den, siden jeg fylte på litt etter hvert som jeg fant ut ting, skal oppsummere litt så blir det litt klarere: 1: første tur, temp gikk opp til ca 100 grader for så og falle ned til rundt 80 igjen (dette uten termostat) 2: neste tur ble den veldi varm og det var nesten tomt for kjølevæske. 3: fylte da på og testet med åpen motorluke, ser da att det konstant kommer ut. Mye damp fra lokket og overløpet på varmeveksler. 4: tanken da var utett lokk så vannet rett og slett fordampet, tok av lokk og tettet det med ett annet lokk med tykkere pakning på og ser da att slangen ut fra veksler sveller opp og blir knall hard. Åpner litt på lokket og det slippes da ut ett stort trykk og slanger blir normale igjen. Testet dette dagen etter på kald motor. Tettet lokket og startet opp, etter ca ett minutt på tomgang åpnes lokket og samme trykk er der da også, selv om vannet ikke er varmt. 5: tar av lokk og lar motor gå uten lokk. Bobler masse og gulper over frostvæske, lar den gå sånn i en halvtime med tanke på luft men det bobler like mye hele tiden og det øker med bobbling når jeg ruser motor. Når lokket ble tettet så virker det som att det kom mer hvit eksos. 6: la også merke til att det kom røyk (så ut som damp) opp fra veksleren når motor og kjølevann var helt kaldt.. lukter kanskje litt eksos??? Kan man ut fra dette konkludere med toppakning som er defekt?? Har forresten ikke funnet noe vann i olja! Slanger inn med sjøvann er kalde og det danner seg duggperler på dem så det virker som att det sirkulerer kaldt vann der. Håper dette ble litt klarere og bedre og forstå. Et veldig takknemlig for alle innspill. Mvh froesak.

Redigert av froesak (see edit history)
Link to post

Jeg er ganske overbevist om at dette er toppen ja, men på bildet kan det se ut som du har kombiveksler fra bowman og da må vel veksleren av først uansett da denne er festet i toppen. Og da sjekker du den før du skrur av toppen. Sjekk både rørinnsatsen og eksoskanalene i veksleren. Så får du gå løs på toppen etter på hvis veksleren er ok.

 

Ikke bruk motoren mer før du har fikset dette. Den kan fort bli enda mer ødelagt om du starter opp slik den er nå.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...