froesak Svart 2.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2013 Det er en bowman mb180 kjøler. Hvordan sjekker man om denne er hel? Kjølevæske minker ikke når den står. Og den blir ikke tynnet ut ved bruk. Hvis det var lekk på skulle det ikke runnet av hvis det var lekkasje eller blitt tynnet ut hvis det kom sjøvann inn?? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 (redigert) Du finner sikkert ut måter og sjekke om den er ok. I korthet er det å sjekke at rørinnsatsen er hel. Rørinnsatsen trekker du ut i en av endene når de store gummihettene er tatt av. Sjekker at du kan se gjennom alle de tynne røra opp mot lyset. Det skal selvsagt ikke være lekkasje fra noen av røra heller. Du klarer sikkert på ett eller annet vis og få satt litt vanntrykk på rørinnsatsen slik at ett lekk rør blir avslørt. Selve veksleren har eksoskanalene i bunnen og kan ikke tas ut da de er støpt sammen med resten. Du får bare fulle veksleren med vann, tette igjen stussene for sjøvann og kjølevæske, og sjekke at det ikke kommer vann ut av eksoskanalene som du nå kan se inn i. Tviler på du finner lekkasjer verken på rørinnsats eller selve veksleren. Den er svært enkel og solid, uten pakninger og o-ringer som mange andre vekslere har, men ville ikke satt den på igjen før den er sjekket, når den først er av likevel. Men ny manefoilpakning kan nok lønne seg, og kanskje festeskruer også. Redigert 2.September.2013 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Med harde slanger, og bobling i varmeveksleren, er det som oftest,og med vekt på som oftest, lekkasje i toppakningen. I noen få tilfeller på OM 636 kan det være sprekk mellom forkammeret og kjølevannskanalen som ligger under forkammeret. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
froesak Svart 29.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2014 Oppdatering av status. Tok av toppen og denne var sprekt. Kom over en komplett delemotor som hadde hatt oljelekkasje i bunnpanne og var blitt kjørt oljetom. Toppen på denne var planslipt for to år siden og så helt utmerket ut så da fikk vi brukt denne. Startet opp og alt virker til og være helt bra nå. Denne motoren var det satt på ny slangetermostat på kjøpt fra ett firma i England som forhandler deler til disse motorene. Men denne termostaten har ikke bypass tilkobling. Kun inn og ut. Den gamle defekte jeg har er det det på. Kan jeg blinde igjen bypass slangen min og bruke denne termostaten???? Eller må den være der? Ser ut til att det er meninga att vannet skal sirkulere igjennom blokka via den intill termostat åpner. Den som sitter der nå er innmaten fjernet i så det er åpent alle veier. Sikkert forrige eier som hadde problemer med den og nappet vekk innmaten da disse er dyre og vanskelig og få tak i her i landet. Satt også nye glødeplugger av den raske typen. Girtypen som fulgte med skulle være sluregir som er vannavkjølt men usikker på type. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.