mhemil Startet 23.August.2013 Del på Facebook Startet 23.August.2013 (redigert) I havna der jeg ligger er kursene godt dimensjonert og flaskehalsen er min Noratel skilletrafo på 16 A. Litt irriterende å måtte planlegge forbruket slik at sikringen på denne ikke popper. Det gjør den om jeg f.eks. kjører vifteovn sammen med stekeovn. På landstrømsiden i båten sitter det 25 A sikringer, tror jeg, og kunne jeg da satt inn en 5.75 kVA eller kanskje større skilletrafo? Finnes noen guidelines på størrelsesforholdet mellom skilletrafo og sikringsskap/kurser landsiden/båtside? Redigert 23.August.2013 av mhemil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Det er mange som har skilletrafo her på nettet. Hvilken størrelse, og holder det ? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 https://baatplassen.no/i/topic/18545-stoerrelse-paa-skilletrafo/?hl=skilletrafo Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Jeg har 3600 VA....dvs 16A som er maks en-fase-uttak i Sverige * 230V =3680VA ....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mhemil Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Der var det noe stoff ja. Mulig båtens opplegg er basert på 16 A som maks, og da vil det kanskje være andre sikringer som popper om jeg bytter trafo til 20 A. I dag er det sikringer på skilletrafoen som går om forbruket overgår rating. Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Har 32A inntak og en Victron 7000 skillitrafo montert. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Jeg har en Victron 3600VA skilletrafo, med de begrensningene dette gir. I de få tilfellene dette blir for snaut, starter jeg agregatet som etter hvert er blitt svært så stillegående. Med en 40A sikring er det da ikke noe problem å kople på tunge forbrukere. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
mhemil Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Ja, det er løsningen jeg også har brukt. Funker greit, men litt synd at skilletrafoen er underdimensjonert. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 vad mener du med underdim? vad er maks strøm du får landstrømkabeln ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mhemil Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Problemet eksisterer i hjemmehavnen med nytt el. anlegg. I gjestehavner er vel stort sett kursene 16A eller mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 men er det tillatt med enfas 25A ? og hva har du isåfall før størelse på kabel... du snakker enfas ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.