Jump to content

Når båten min var ny


Slangemannen

Recommended Posts

I den herrens år 1986 så var min Elwaro 755 akkurat kommet ut av Kroken Båt i Grimstad og var en flott og stor båt, men nå ser jeg det kommer skjærgårdsjeeper og daycruisere som er lengre og med mer luksus enn de på Kroken noen gang kunne tenke seg at ville overgå de flotte snekkene de lagde. Hvor vil dette ende og med så store båter som er vanlig i dag, og båthavner som er beregnet på de "store" båtene fra midten av 80 tallet, så vil jo marinaene bli nødt til å utvide båsene og dermed få plass til færre båter. Trengs det mere utbygging av båthavner eller må de med båter av dagens standard finne seg andre steder å legge båten sin?

Dette er snakk om Oslo, Bærum og Asker der det finnes tusenvis av båter og båteiere som stadig vil ha noe større.

Link to post
Share on other sites

ja alle med nye fine 'store' båter må bare finne seg et annet sted å ligge, gjerne midtfjords eller langt på bygda mens de med gamle holker fra 80 tallet og det som verre er får ligge midt i smørøyet. Hva vil du frem til?

Dette styrer seg fint sjøl via etterspørsel og tilbud

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes den tittelen var litt kryptisk og du bør ta deg bryet med å endre den...

 

I mange båtforeninger må du nok stå på venteliste for å oppgradering/utvide båsen dersom det ikke er noe ledig. Slik er det ihvertfall hos oss. I tillegg praktiserer vel en del båthavner maxlengder, og derfor begrenses bredden også? Men det bygges vel stadig noen båtplasser og dermed øker jo kapasiteten. Mulig at de som bygges nå er beregnet på større båter?

 

Og ref tittel...: "hver gang når, den gang da...". Kunne ikke dy meg :-)

 

KK

Link to post
Share on other sites

I det herrens år 1986 var den største TVen 36tommer og rund og god. Stod stødig gjorde den og. Nå ser folk på flate skjermer på 50tommer, ja i Asker og Bærum er det sikkert folk med enda større TVer....hvor skal dette ende? Nå må jo folk bygge ut stua for å få plass til TVene....nei det var bedre før!

Link to post
Share on other sites

Og det var før mobiltelefonen gjorde sitt inntog. ( Det vil si vi hadde en på jobb som volummessig tok halve bagasjeommet til sjefens bil, med telefon, batteri + div, og kostet den nette sum av kr. 27.000,-den gang). Men i båten, der var det PR radio (walkie-talkie) som gjaldt! Det begynner og bli en del år siden ja... :giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

Vi hadde også en Elwaro 755 1986 modell. Fin båt men i 1996 ble det laget en hvit Elwaro 9000 med en helt fantastisk innredning. Gleden var stor da vi kjøpte den i 2000. Etter 3 år lot vi den gå videre. Jeg synes vel folk flest skal få lov til å kjøpe det de vil av båter. Uten båtplass ingen båt så det bygges nok ut både i Oslofjorden og andre steder.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Da må jeg få lov til å legge inn et bilde med tekst fra en reklamebrosjyre for Saga27 fra 1973. Legg spesielt merke til teksten:

"Små båter har sin sjarm, men de er til å dra på tur med og fiske fra. En stor båt er en hytte på sjøen. For noen nesten et hjem"

bilde

 

Lars H.

Eier av en slik stor Saga27 fra 1986

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Første båten jeg kjøpte etter at jeg ble gift var en "stor" Myra 21. Ble fort liten når en av ungene satte seg fast mellom motorkassa og setet (redningsvest), og den minste lå i vognen og hylte i sommervarmen mens vi ventet på dieselfylling. Neste båt ble en 30 fot Furuholmen snekke. Det var litt av en overgang...

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Og det er ikke bare størrelsen på båtene som har forandret seg, også utstyrsnivået har endret seg. Men på et punkt er det blitt dårligere. I den samme salgsbrosjyren for Saga27 nevnt ovenfor, skrytes det over av at det er askebeger ved førerplassen! Skal en ha askebeger i f.eks. en ny bil nå, må en spesifisere det ved bestilling og betale ekstra. Tidene forandrer seg.

 

bilde

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På 60 og 70 tallet var en stor båt på over 30' forbeholdt de rike. Det skjedde en stor velstandsøkning utover 70 tallet.

 

I 1980 kostet en Maxi 77 ca. 80.000,- (svenske), årslønn snitt i flg SSB 86.000 kr, i 1970 bare 30760.

 

I 2012 var snittlønnen iflg SSB 475.000. En Maxi 77 størrelse båt koster omtrent 1/2 mill, men det selges jo ikke så små båter lengre.

 

Vi bruker mer enn før på båt, i alle fall de som er villige til å bruke endel penger på dette. Dessuten er det et annet poeng, når men får mer penger så blir det en stadig mindre andel brukt til mat og andre nødvendigheter. Derfor kan man bruke en større andel av inntekten til båt. Dessuten er ikke inntektene likt fordelt, der er mange som tjener veldig mye. Det kommer ikke fram i gjennomsnittstallene, kanskje median hadde vært et bedre att å bruke.

 

I 2007 husker jeg at jeg leste at gjennomsnittsstrørrelsen på båten for førstegangskjøpere var 40'. Slet litt med å tro på det, men Bavaria senket prisene nesten hele markedet så kanskje ?

Nå er denne størrelsen på vei ned sier noen, dagseilere er i vinden.

 

Personlig har jeg aldri eid en ny båt (gummijolle teller vel ikke) og kommer aldri til å gjøre det heller.

 

 

 

 

 

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Leste at nye Golf stv. er større innvendig enn Passat stv. Har skjedd litt på denne fronten også, men beklager avsporing. Ble inspirert av TV'en til TIRA I :smiley:

 

1980_volkswagen_golf-2.jpg

 

novo-golf-2014-4motion-02-650x430.jpg

 

Å, ja.. jeg sikler litt på den Golfen :giggle:

Den gamle ? Den nye er jo altfor stor..må få større parkeringsplasser da... Eller parkere i Asker og Bærum for der har de sikkert disse fæle nymotens store greiene....

Link to post
Share on other sites

Ikke alt var bra, svenskebåtene la teakdekk som var skrudd med et hundretalls skruer. Tenk at flinke båtbyggere kunne få seg til å bore hull et i utgangspunktet tett plastdekk bare for å kunne skru teakdekket fast. Galskap, etter en stund blir det lekk og vann kommer inn i laminatet og inn i salongen, følger innerlineren og finner veien til mange rare steder. Mugg og sopp som følge. Heldigvis limer man teaken nå. Å bytte koster fort etpar hundre tusen.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...